Jump to content
Just nu i M3-nätverket

G5:an som CD

qri

Recommended Posts

Min CD har rasat ihop så jag funderar på att lägga in min CD-samling i losslessformat på min G5:a. Är dock mkt ljudmedveten så jag tänkte skaffa en förstärkare med en riktigt bra inbyggd DA-omvandlare och digital ingång, typ Shanling. Tänkte alltså koppla macen optiskt digitalt direkt till förstärkaren. Är det någon som gjort ngt liknande eller har tips och synpunkter?

Thomas Ytterberg

Det fungerar riktigt bra. Kör med Airport Express. Kopplar dock inte via en dedicerad DAC för närvarande utan via en bättre surroundreceiver (Denon AVC-A1SR) istället. Problemet är att man kan få en viss kvalitetsförlust när man plockar ljudet från skivan men det varierar. Men det är i alla fall rätt väg att gå för välljud men ändå iTunes-smidigheten. :)

Problemet är att man kan få en viss kvalitetsförlust när man plockar ljudet från skivan men det varierar. Men det är i alla fall rätt väg att gå för välljud men ändå iTunes-smidigheten. :)

412820[/snapback]

Då måste kvalitetsförlusten bero på att datorns CD har sämre felkorrigering?

Tror du att det blir ännu bättre ljud med t ex ett externt FW-interface (med optisk utgång)?

Thomas Ytterberg
Då måste kvalitetsförlusten bero på att datorns CD har sämre felkorrigering?

Tror du att det blir ännu bättre ljud med  t ex ett externt FW-interface (med optisk utgång)?

412959[/snapback]

Processen att plocka ljud är olika från spelare till spelare. Jag har testat detta för några år sedan och jämfört filerna och samma låt resulterar i olika filer från olika spelare, även om man tar i beaktning att spelare klipper olika mycket millisekunder i början av varje låt. Det handlar inte om felkorrigering utan troligen om jitter med mera. Avskärmningen är inte direkt hifi-klass i datorn... Intressant är att ifall man kör samma låt 10 ggr genom samma spelare är de resulterande filerna identiska. Men tre olika cd/dvd-läsare ger olika tre olika filer!

Ett externt FW skulle kunna ge bättre ljud om det har bättre transport än Macens inbyggda och det borde ge bättre förutsättningar, särskilt om du har kvalitetsprylar som gör det möjligt att urskilja skillnaderna med hörseln. Jag har däremot aldrig prövat om så är fallet. Har bara konstaterat att ljudet från en CD är bättre (när man har förutsättningarna) men att det inte passar ett modernt lyssningsmönster. :)

//Thomas

Det enda som kan störa är datorns tysta väsande i tysta partier utav musiken, men står datorn inte i lyssningsrummet borde det inte vara något problem. Sedan blir ljudet klart bäst direkt ur datorn och med så hög bitrare som möjligt (gärna lossless).

Ett externt FW skulle kunna ge bättre ljud om det har bättre transport än Macens inbyggda och det borde ge bättre förutsättningar, särskilt om du har kvalitetsprylar som gör det möjligt att urskilja skillnaderna med hörseln. Jag har däremot aldrig prövat om så är fallet. Har bara konstaterat att ljudet från en CD är bättre (när man har förutsättningarna) men att det inte passar ett modernt lyssningsmönster.  :)

413072[/snapback]

Vad tror ni om att köra via en Mbox 2 från digidesign. Jag tror att deras DA-omvandlare är helt ok. Är USB:n en stor nackdel? Om så är fallet finns ju digitalt in i.o.f.s. S/Pdif (RCA) men det finns väl adapters till Toslink har jag för mig.

Digidesigns A/D D/A är väl helt okej.

Men vill du högre kvalité så rekommenderas RME eller allra helst Apogee...

kostar dock betydligt mer...

Känns som att det ultimata vore att köpa en riktigt bra CD-spelare istället...

Marantz toplines eller Linn låter prima... eller pioneers multispelare 989 ska klara CD riktigt bra till en roligare prislapp...

Digidesigns A/D D/A är väl helt okej.

Men vill du högre kvalité så rekommenderas RME eller allra helst Apogee...

kostar dock betydligt mer...

Känns som att det ultimata vore att köpa en riktigt bra CD-spelare istället...

Marantz toplines eller Linn låter prima... eller pioneers multispelare 989 ska klara CD riktigt bra till en roligare prislapp...

413981[/snapback]

Jo visst... en bra CD, en bra förstärkare och dyra kablar hade väl varit bäst. Dock det kostar en slant och det tar plats. Dessutom är det ju som Thomas Y säger; att "lyssningsmönsret" idag är något förändrat. En något lägre ljudkvalitet kan jag stå ut med till förmån för den smidighet iTunes ger. Har faktiskt lånat hem en Mbox 2, kör just nu ljudet via USB, och det låter alldeles utmärkt i mina öron:-) Kanske skulle det låta ännu bättre om jag kopplade den optiskt digitalt?

Kanske skall tillägga att intresset för just Mboxen, grundar sig i att jag vill kunna spela in i Protools via ett par bra kondensatormikrofoner. Två flugor i en smäll, så att säga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...