Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken EyeTV passar mig?


IamI

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja ha möjlighet att se på TV i datorn och även kunna använda den för att spela in.

Jag sitter med en Mac Mini G4 idag, men kommer förmodligen snart att köpa en intel variant istället.

 

Eventuellt funderar jag på att ha en Boxer mottagare dessutom, så den ska kunna ta signalen från en sån (Och gärna med bättre kvalitet än bara antennen).

Jag är sugen på en EyeTV Hybrid som om jag förstått det hela rätt kan anslutas både via antenn samt komposit/S-VHS.

 

Men hur och hur bra funkar det.

Blir bilden bra?

Klarar datorn av att komprimera samtidigt som man jobbar med den.

Eller bör man istället satsa på en 410 istället?

 

Denna uppsättning ser jag enbart som ett komplement till min vanliga TV:n med sattelitmottagare/Boxer och kommer nog enbart att användas när TV-program krockar..(som ikväll...jag säger bara Lost och Top Model som delar upp oss hemma vid varsin TV-apparat, fast jag lyckas alltid dra nitlotten och hamnar framför 14 tummaren),

så jag hade inte tänkt spendera brallorna av mig direkt.

 

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill kunna ta emot både analogt och digtalt så är väl valet i princip klart - som du skriver; en Elgato hybrid.

Jag har en digitalvariant. Bilden blir bra (särskilt om man spelar in). Men om man jobbar med andra program kan det sacka ner en del. (Att jobba med photoshop på en skärm och samtidigt se på tv på den andra skärmen på en G4 är lite... tja... Men det går.)

Jag hade först lite problem med svag signal. Men sedan jag skaffade en enkel inomhusantenn på Clas Ohlson och placerade i närheten av ett fönster är mottagningen hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för hjälpen. Jag tror att jag satsar på en hybrid isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Hybrid för några veckor sedan. Kvalitén blir utmärkt men den medföljande antennen räcker inte långt tyvärr. Jag pluggar in min i väggen istället och det fungerar utmärkt. (Dock ej digital)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på en elgato hybrid.

Det står någonstans om analoga "andra källor"

Skulle det betyda att man kan koppla en video till den och på det sättet spela in från videon istället för från "tv-sändningen"

 

Och usb 2: är det ett krav eller kan det funka med usb 1.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på en elgato hybrid.

Det står någonstans om analoga "andra källor"

Skulle det betyda att man kan koppla en video till den och på det sättet spela in från videon istället för från "tv-sändningen"

 

Och usb 2: är det ett krav eller kan det funka med usb 1.1.

412748[/snapback]

På fråga ett svarar vi "vet inte"

Och på fråga två svarar vi ett rungande ja och nej. Alltså - det fungerar inte med USB 1! :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga ett dära. Det stod någon stans att det gick att koppla in både tv-spel och video och grejer så man skulle kunna se på datorn. Vet dock inte om det går att spela in detta med programvaran men det borde ju annars gå med något tredjepartsprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar att koppla sin video till Hybriden och på så sätt spela in sina gamla VHS band till ett digitalt format. Mer info på elgatos hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar att koppla sin video till Hybriden och på så sätt spela in sina gamla VHS band till ett digitalt format. Mer info på elgatos hemsida.

414003[/snapback]

 

Är du säker på det? Har du klarat av det med din? På Elgatos hemsida står det inget om det, däremot kan EyeTV 250 göra det, där finns en symbol för videokassett i beskrivningen.

Har du bara kopplat in videon direkt till eyetv-hybrid med en koaxialkabel då?

 

Funderar också på att köpa en Hybrid, men bara om det verkligen går att spela in mina gamla VHS band, annars har jag ingen nytta av den analoga mottagaren.

Tacksam för svar.

post-3075-1161436872.jpg

post-3075-1161436906.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv hittat svaret. Det ska funka, dock manuellt och med extra adapter.

Can I use EyeTV Hybrid to digitize old VHS or analog camcorder tapes?

 

 

Yes, just connect your video source to EyeTV Hybrid’s S-Video or composite RCA video/left/right inputs and hit Play on your source.

 

If you are using a PAL EyeTV Hybrid, along with a SCART to composite or S-Video adapter, then make sure to use a TV-type adapter (one direction) instead of a VCR-type adapter (two directions).

 

Since EyeTV Hybrid does not have a hardware MPEG encoder, it cannot use the EyeTV VHS Assistant.  Nevertheless, you can still record video from a VCR manually.

 

The EyeTV Hybrid has three quality options for analog inputs: VideoCD, Standard and High.  The resolution of these three qualities varies slightly, depending on whether the unit is NTSC (US) or PAL/SECAM (International).  High quality is equivalent to DVD resolution (720 by 480 for NTSC, or 720 by 576 for PAL/SECAM).  Only a Dual G5 or Core Duo can record the highest quality of MPEG-2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Någon som har koll på vad det är för kabel man ska ha för att koppla den till VHS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Eye-TV hybrid och tycker det fungerar mycket bra även med lilla externa antennen. Men då bor jag i Gävle också, en av digital-tv pilotorterna. :skondans:

 

Jag har kopplat in playstation2 i den och även det fungerar bra, bilden med komposit är ju sådär, min crt skärm är ju skarpare än tv och det blir ju att bildkvaliteten upplevs som lite suddigare. Ljudet kommer från datorns högtalare.

 

Programguiden fungerar på 1an, 2an, 4an. Har dock inte fått in TV4+, jag vet inte om den sänds digitalt, tror inte det?

 

Om datorn står i vila så vaknar den och börjar spela in de program man valt, kanon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har koll på vad det är för kabel man ska ha för att koppla den till VHS?

422251[/snapback]

 

Sladdarna som följer med duger bra. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Jag har en Eye-TV hybrid och tycker det fungerar mycket bra även med lilla externa antennen. Men då bor jag i Gävle också, en av digital-tv pilotorterna.  :skondans:

 

Jag har kopplat in playstation2 i den och även det fungerar bra, bilden med komposit är ju sådär, min crt skärm är ju skarpare än tv och det blir ju att bildkvaliteten upplevs som lite suddigare. Ljudet kommer från datorns högtalare.

 

Programguiden fungerar på 1an, 2an, 4an. Har dock inte fått in TV4+, jag vet inte om den sänds digitalt, tror inte det?

 

Om datorn står i vila så vaknar den och börjar spela in de program man valt, kanon!

423597[/snapback]

Bor i "ComHem-hus" och funderar på just en eye tv hybrid. Vill ansluta den som "hårddisk-dvd" till analoga nätet med vanligt antennuttag. Vill dessutom kunna spela in digitalt tv-program när det passar (1,2 4 tror jag finns gratis) utan att byta kablar för varje gång. Kan det fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon möjlighet att styra en digital-tv-box (inklusive dekoderkort) direkt från en Mac Mini? Det hade ju varit grymt ifall det fanns någon typ av "tv-kort" som dessutom hade en kortplats för ett smartcard? Det finns ju för PC-liknande "media centers" så jag undrar ifall det finns något liknande för Mac. Om inte, vet någon i så fall om det pågår något arbete på att ta fram en sådan grunka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Äntligen har jag hittat någon som jag tror vet svaret på min fråga!

Jag har idag en Xbox 360 som jag kör på min datorskärm , jag tänkte skaffa en iMac G5 och då köra 360 på den skärmen (koppla in den som du gjort med din PS2:a, fungerar detta bra?

Finns det nån adapter mellan VGA och S-video?

Funkar både EyeTV Diversity och Hybrid till detta?

 

Jag har en Eye-TV hybrid och tycker det fungerar mycket bra även med lilla externa antennen. Men då bor jag i Gävle också, en av digital-tv pilotorterna.  :skondans:

 

Jag har kopplat in playstation2 i den och även det fungerar bra, bilden med komposit är ju sådär, min crt skärm är ju skarpare än tv och det blir ju att bildkvaliteten upplevs som lite suddigare. Ljudet kommer från datorns högtalare.

 

Programguiden fungerar på 1an, 2an, 4an. Har dock inte fått in TV4+, jag vet inte om den sänds digitalt, tror inte det?

 

Om datorn står i vila så vaknar den och börjar spela in de program man valt, kanon!

423597[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Kan en iMac 20" och EyeTV mottagare ersätta en tv helt och hållet tror ni?

Lite sugen.. :smile:

457175[/snapback]

 

Absolut, det blir ju en 20 tums tv med pvr (videoinspelning)… Själv kör jag min mbp 17-tum som tv i sovrummet och föredrar den framför 21tummaren pga den bättre bilden (digitalt) samt pvr-funktioner som man inte kan leva utan längre :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa mig en EyeTV Diversity. Programvaran som följer med, funkar den med Panther (OS 10.3.9)?

Någon som vet?

 

Orkar inte skaffa Tiger för att kunna kolla TV...

 

Mvh

Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hejsan,

 

Jag vill göra en lösning för vardagsrummet med en Macmini med lämpligt tv-kort.

 

Det jag vill kunna göra är att koppla in min digitalmottagare med mitt kort i(boxer). Och köra detta genom exempelvis EyeTv och därigenom kunna spela in kanalerna. Inte bara 1,2,3,4 utan även de kanaler som finns på mitt programkort typ 5:an etc.

 

Vad är en smart lösning för detta? Går det lösa? Har ett mediacenter med en pc (förlåt). Men vill istället ha en likvärdig lösning med en macmini.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte riktigt hur du menar tror jag...men med eyetv hybrid kan du ju koppla in din externa box med s-video eller composite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske var otydlig,

 

Jag vill kunna spela in tv i en mac, och då inte bara de vanliga 1,2,4 utan även de kanaler som jag använder mitt programkort till idag. Ex. kanal 5.

 

Mao, koppla en extern digitalmottagare som kan läsa programkort från boxer i en mac för att spela in.

 

Hopaps det blev tydligare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, länken till applestore går inte att öppna tyvärr.

 

En fundering tilld å. som jag förstår det så har inte denna maskin (eyetv 410) någon kortläsare, och den kan bara ta emot via canal digital av vad jag läste.

 

KLarar den "robert på boxer"s kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...