Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det OK med burkha i skolan?


mjg

Rekommendera Poster

Nils Holmlöv
Det förutsätter iofs att man känner personen ifråga hyffsat väl… Vid t ex högskoletentor är det vanligtivs inhyrda personer som kanske aldrig tidigare träffat det hundratal som ska göra provet…

I just det här fallet handlar det ju om gymnasie-elever så det lär väl inte vara ett problem, men man kan väl anta att det i de muslimska länder där burka är vanligt, finns en lösning även på problemet med identifiering.

 

Om jag förstått det hela rätt så är problemet att kvinnor inte får visa ansiktet när det är män närvarande - man skulle kunna tänka sig kvinnliga tentavakter som fick identifiera tjejerna i avskildhet.

 

Som jag sagt tidigare, jag gillar inte heller tanken på burka i svenska skolor. Däremot har jag själv inga invändningsfria argument för ett absolut burkaförbud, och hittills har jag faktiskt inte hört någon annan som har det heller. "Jag gillar det inte" räcker liksom inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 131
  • Created
  • Senaste svar

En tanke i allt detta. På ett sätt verkar det som om vår svenskhet (vad nu den är) inte har ett värde, utan vi ska forma oss efter allt. (Känns det som ibland...) Det låter som smygrasism, men jag välkomnar alla nationaliteér. Det jag funderar över är vart vår identitet tog vägen....

 

De sista åren har det hörts höga protester över att man förlägger skolavslutningen till kyrkan i stan. På grund av en eller ett par barn måste kanske hela vår tradition läggas ner... Det blir som omvänt på något vis. Det är mer synd om ett barn än de andra 600.... De som klagar är militanta ateister som använder muslimer som ett tilhygge i debatten. Men muslimerna själva tycker att det är OK....

 

Vart tog vår svenskhet vägen? Består sammanhållningen i vår kollektiva skam över vår nationstillhörighet? Ibland undrar man... ;)

 

Blir det så att vår självpåtagna anpassning resulterar i att det som är vårt svenska arv suddas ut och försvinner? Det kanske är nåt positivt. Äntligen kan vi bli av med jantelagen.... (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Aftonbladet idag: "Varje år begås cirka 5 000 hedersmord runtom i världen, enligt FN. Men mörkertalet är stort"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem som helst får bära rånarluva (skidmask). Det finns ingen lag mot detta. Jag hade ofta en när jag körde snöskoter hemmavid i norr (ibland -25 C, hehe). Jag såg en på Söder (vanlig dag - inga demosar) här i Sthlm som bar en förra vintern. Uppseendeväckande - ja - men inte olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Aftonbladet idag: "Varje år begås cirka 5 000 hedersmord runtom i världen, enligt FN. Men mörkertalet är stort"

Det är förfärligt - men vad har det med burka-förbudet i skolan att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om vi inte accepterar att tjejer bär burka i skolorna, så kommer de flickorna inte att få gå i skolan. Deras pappor kommer att förbjuda dem att göra det. Alla i Sverige har rättigheter att få undervisning.

Om det skulle vara några problem, att vi inte kan acceptera dem för att de bär burka, så kan de ju starta en friskola. Men ska de verkligen behöva göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...