Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är det OK med burkha i skolan?


mjg

Rekommendera Poster

Inte bara burka...jag tycker att man ska införa skoluniform i grundskolan. Varför? Barnen skulle få andrum och en frizon i den absurt överkommersialiserade världen. Kanske dom t.o.m. skulle kunna fokusera på sina klasskamrater och studier istället för Nike, hehe...

 

(Denna diskussionen började här, Admin)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 131
  • Created
  • Senaste svar
Det är väl ingenting mot när vidskepliga människor tolkar Bibeln, Koranen eller någon annan hokus-pokus skrift och försöker visa att detta minsann förutspåddes i femte kapitlet, fjärde versen för x antal tusen år sedan. Bla-bla.

För övrigt anser jag att burka bör förbjudas i svenska skolor.

Somliga är försiktiga då burkhan ska fördömmas, de hänvisar till religionsfrihet, men burkhan har i grunden inget med religion att göra, även om den tanken tilltalar talibaner och andra.

Burkhan är bara ett uttryck för mossiga, patriarkala strukturer där nyckelordet är kontroll. Burkhan är en kulturell dikeskörning och bör behandlas som en sådan.

 

Burkhan är en helkonserv som skriker efter syre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, nu visar ni prov på intolerant trångsynthet. Givetvis skall var och en få bestämma över sin egen klädsel. Vill man gå klädd i säck, så ska man givetvis få göra det.

 

Jag kan t o m se vissa fördelar med en heltäckande klädsel. Det blir ju betydligt lättare att lura lärarna både på lektionerna och på proven.

 

När jag läste spanska på gymnasiet så satt jag taktiskt placerad längst bak i klassen bredvid klassens duktigaste elev. Vi var bägge blonda och brukade klä oss ungefär likadant. Eftersom jag sällan hade gjort läxan, så lät jag min kamrat svara på en del muntliga frågor som vår skumögde lärare brukade ställa till mig. Tjänster och gentjänster, ni vet.

 

Nu har jag en 4 i spanskabetyg att skryta med. Men jag har insett att jag inte har haft någon som helst nytta av mina spanskakunskaper. Sist jag var i Spanien och skulle beställa in en öl så fick jag frågan; Do You prefer english?

 

Att spanjorer kan vara så oförskämda. Det är väl patriarkatets fel, antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara burka...jag tycker att man ska införa skoluniform i grundskolan. Varför? Barnen skulle få andrum och en frizon i den absurt överkommersialiserade världen. Kanske dom t.o.m. skulle kunna fokusera på sina klasskamrater och studier istället för Nike, hehe...

När jag gick på gymnasiet så hade alla teknister skoluniform. Det såg i varje fall ut som det. Lammullströja med vit t-shirt under, jeans och samsomite-portfölj. Jag är övertygad om att det är ur den här gruppen man idag rekryterar IT-chefer.

 

Vi som gick naturvetenskaplig linje såg mer ut som en samling hippies. Det var palestinasjalar, näbbstövlar, fårskinnsvästar, dunjackor och bomullsskjortor från Indiska i en salig blandning. Vi såg ut som det mångkulturella samhället i miniatyr. Ibland hade vi lustiga lekar för oss enbart för att reta de ordentliga teknisterna. Vi brukade hoppa hopprep utan hopprep eller tävla om vem som hade den lustigaste mössan. Jag är övertygad om att flertalet av mina studiekamrater idag kör Mac och ligger i ständig fejd med IT-cheferna (teknisterna).

 

Nu har man tydligen slagit samman 4-årig teknisk utbildning med naturvetenskaplig dito på inom gymnasieskolan. Det måste ha lett till en fruktansvärd kulturkrock. Hur skall de stackars teknisterna stå ut med den mångfald och fullständiga kaos som de nu har hamnet i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland hade vi lustiga lekar för oss enbart för att reta de ordentliga teknisterna. Vi brukade hoppa hopprep utan hopprep eller tävla om vem som hade den lustigaste mössan.

Någon mer än jag som associerar till I manegen med Glenn Killing då Percy står och berättar om lumpen? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland hade vi lustiga lekar för oss enbart för att reta de ordentliga teknisterna. Vi brukade hoppa hopprep utan hopprep eller tävla om vem som hade den lustigaste mössan.

Någon mer än jag som associerar till I manegen med Glenn Killing då Percy står och berättar om lumpen? :P

Kan det bero på att både jag och Robert Gustavsson kommer från Skövde och har gått på samma skolor? Han brukade ordna lite olika studentspex redan på den tiden ihop med en av sina kompisar.

 

De var lite yngre än jag, men betydligt roligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara burka...jag tycker att man ska införa skoluniform i grundskolan. Varför? Barnen skulle få andrum och en frizon i den absurt överkommersialiserade världen. Kanske dom t.o.m. skulle kunna fokusera på sina klasskamrater och studier istället för Nike, hehe...

Kanske kunde en skoluniform liknande den här passa bra:

Schassen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Burka är INTE ok i Sverige och svenska skolor, jag är klassisk liberal (vissa brukar felaktigt förväxla det med "nyliberal"), men någon jävla ordning får det fan vara, det har INGET med religion att göra, det är endast ett av många uttryck för det patriakaliska manssamhället, kvinnan ska reduceras till en undanskymd roll, ett icke-väsen, ett fenomen som vi i Sverige har varit (ganska) bra på att montera ner under decenniers kulturell och social utveckling, att vi nu genom yttre påverkan återigen får oss importerad en medeltida kvinnosyn som maskerar sig genom religionen är skrämmande och skall bekämpas med alla till buds stående medel. jag tvivlar på dom här småflickorna verkligen VILL bära burka, ingen i den åldern vill vara avvikande, man vill vara lika cool och inne som alla andra pojkar och flickor i plugget, dom är helt tvugna till det för att deras föräldrar vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det vore lika acceptabelt om några i samma skola började bära uniformer med hakkorset på.

Nej jag anser att denna religion, liksom de flesta andra är hjärntvätt.

Fanatism

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara burka...jag tycker att man ska införa skoluniform i grundskolan. Varför? Barnen skulle få andrum och en frizon i den absurt överkommersialiserade världen. Kanske dom t.o.m. skulle kunna fokusera på sina klasskamrater och studier istället för Nike, hehe...

Burka är nog väldigt praktiskt om man vill ta ut pengar på någon annans bankkonto.

Knata in på banken iförd burka. Visa nån annans leg. Vägrar banken ge dig pengar, hota att stämma dom för hets mot folkgrupp/rasism/nått annat bra, och får du ta ut pengar på nån annans konto, lev gött.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De två gymnasisterna som hävdade sin rätt att bära beslöjning, utbildar sig till förskolelärarinnor i Göteborg.

Vi ser alla fram emot det allra senaste; helt inklädda dagisfröknar med bara en smal springa för ögonen, en ny pedagogisk delikatess i barnomsorgen.

 

Men varför stoppa där. Om tre oberoende långtidsutredningar kommer fram till att detta inte fungerar tillfredsställande så finns som tur är en del krut kvar. Man kan smidigt optimera förskolefröknarna med den populära afghanska blå "totalburkhan" som med sitt nätvisir också omöjliggör all tänkbar ögonkontakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så blir jag betydligt mer upprörd över sexualiseringen av minderåriga med bara magar och Lolitaideal.

 

Om en del flickor väljer att inte exponera sig för testosteronstinna ynglingar och deras sexmobbning så tycker jag att det må vara hänt. Jag säger som Grynet:

 

Ta ingen skit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så blir jag betydligt mer upprörd över sexualiseringen av minderåriga med bara magar och Lolitaideal.

 

Om en del flickor väljer att inte exponera sig för testosteronstinna ynglingar och deras sexmobbning så tycker jag att det må vara hänt. Jag säger som Grynet:

 

Ta ingen skit!

 

Ja...man kan väl ha olika åsikter om också det beroende på var och när man är född, vilken generation man tillhör osv...personligen har jag lite svårt att hetsa upp mig över minderårigas "bara magar och lolitaideal", men det är kanske för att jag ser dom som just minderåriga och ingenting annat. Du tycker alltså att det är ok med att införa en klädessed för småflickor och kvinnor vars ursprung är i medeltiden och enda syfte är till för att trycka ner det kvinnliga könet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så blir jag betydligt mer upprörd över sexualiseringen av minderåriga med bara magar och Lolitaideal.

 

Om en del flickor väljer att inte exponera sig för testosteronstinna ynglingar och deras sexmobbning så tycker jag att det må vara hänt. Jag säger som Grynet:

 

Ta ingen skit!

 

Ja...man kan väl ha olika åsikter om också det beroende på var och när man är född, vilken generation man tillhör osv...personligen har jag lite svårt att hetsa upp mig över minderårigas "bara magar och lolitaideal", men det är kanske för att jag ser dom som just minderåriga och ingenting annat. Du tycker alltså att det är ok med att införa en klädessed för småflickor och kvinnor vars ursprung är i medeltiden och enda syfte är till för att trycka ner det kvinnliga könet?

Nej, det har jag aldrig påstått. Men som liberal så måste man också acceptera att någon kanske vill välja en klädsel som döljer mer av kroppen än vad männens nyfikna blickar helst vill se.

 

Att förbjuda olika klädesplagg ersätter bara ett gammalt förtryck med ett nytt. Det kan aldrig vara liberal politik.

 

Självklart så får inte kläderna förhindra undervisningen och möjligheten att identifiera eleverna. När det gäller det aktuella fallet med de båda flickorna i Göteborg så har man kommit överens med dem att de visar sina ansikten på lektionerna.

 

Om man ska se det lite positivt så kanske deras kläder underlättar för deras omgivning att se dem i ögonen, istället för att titta på deras kroppar eller åt något annat håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vår skola kommer dom att införa inte skoluniform men där i mot så ska vi få en tröja som det står brantingsskolan på, inte för att det är meningen att vi ska ha dom på oss dagligen men det är mest ett sätt för skolan att tjäna lite extra pengar för det är meningen att vi ska betala för dom själva! Jag tror inte ens att någon kommer att bära dom, det finns helt ingen anledning att ha dom!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vi svenskar är väl rätt bra på att förtrycka det täcka könet också? Vi tvingar inga kvinnor att bära speciella kläder. Å andra sidan går massor av kvinnor omkring och gömmer sig för pojkvänner/sambor/äkta män som bankar skiten ur dom, det finns andra män som lurar hit kvinnor från sydostasien och låser in dom i lägenheter i månader i sträck, våra domstolar tycker att lättklädda kvinnor som tagit ett par öl mer eller mindre får skylla sig själva, vi behandlar mammor som återvänder från mammaledigheten lite som det faller oss in, vi betalar kvinnor sämre löner än män, i Stockholm används två av tre vårdavbarn(VAB)-dagar av kvinnor. Osv osv.

 

Burkhan är kanske kvinnoförtryck, men att det skulle vara väldigt mycket värre än vår svenska modell tycker faktiskt inte jag är helt självklart. De flesta kvinnor skulle nog föredra burkha framför ett kok stryk ett par gånger i veckan.

 

Men vi är inte vana vid den, och det vet ju alla hur muslimer är ...

 

En sak kan vi nog enas om, och det är att burkha om den nu accepteras, kommer att användas företrädesvis av invandrarkvinnor och och deras barn. Det framkommer ganska ofta att dessa människor ofta känner sig utsatta, och att de inte känner sig accepterade i Sverige. För vissa människor, förmodligen inte alla, kan stoltheten över sin religion då bli en utväg/ett sätt att hantera detta. Detta har man bland annat sett i Frankrike.

 

Det är riktigt att de flesta ungdomar inte vill vara alltför avvikande, samtidigt frodas ju subkulturerna just i skolorna. Veganer, djurrättsaktivister, hiphopare, punkare och allt vad det är. Inte särskilt lika varandra.

 

För andra generationens invandrare kan det kanske ligga nära till hands att bli militant muslim, det är ju i varje fall en typ av protest/revolt som etablissemanget reagerar på.

 

Jag tycker själv inte om tanken på att kvinnor ska bära burkha, men ville försöka framföra lite andra infallsvinklar på fenomenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst artiklar av västerländska kvinnor som prövat att bära burka för att se hur det känns.

De har rapporterat om att det är fullständigt omöjligt att leva ett normalt liv i burka. Det går inte ens att bära på något, det är fruktansvärt varmt, man ser knappt någonting vilket medför att risken att skada sig är stor.

Dessutom har det kommit medicinska rapporter från Afghanistan, där man konstaterat att kvinnor där lider av mycket svår benskörhet, beroende på att de inte får någon sol på kroppen och därför inte kan bilda eget D-vitamin, som behövs för att bygga upp skelettet.

 

Att på något sätt försvara burkabärande för att det finns svenska män som pucklar på sin fruar är ju groteskt.

Det är som när knarkliberaler tycker att all narkotika ska släppas fritt eftersom man får köpa alkohol.

Muslimska karlar är nog lika bra på att klå upp sina fruar och döttrar, vare sig deras kvinnor bär burka eller inte.

Och alternativet är inte att klä sig som Christina Aguilera. Man kan bära vida kläder och långbyxor.

 

Är det inte meningen att invandrande kvinnor ska integreras i svenska samhället? Ingen som bär burka kan utföra något som helst arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Muslimska karlar är nog lika bra på att klå upp sina fruar och döttrar, vare sig deras kvinnor bär burka eller inte...

En del av dem är säkert bättre, det ingår i kulturen att bestämma över frun, och är hon "trotsig" är det dessutom tillåtet inom den islamska kulturen att "tillrättavisa henne". Och om man är klar med den första kan den som har råd med en andra fru, fortsätta med henne. Anrättningen kan varieras med hedersmord på döttrar som valt att gå sin egen väg, här kan även sönerna göra en insats och bistå fadern eller ta ett eget hedervärt initiativ. Både pannskott och syreattacker fungerar.

 

En riktigt spännande framtidskultur att låta sig inspireras av!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vår kultur skulle vi karlar stå upp offentligt och förklara att den som med våld skadar sin fru eller sitt barn blir av med sin manlighet och stolthet. Detta skulle inskärpas redan på BB! Att våldföra sig på svagare individer därför att man inte kan hantera sin egen situation är fruktansvärt. Att göra det medvetet och att ha det som pricip eller modell är fullständigt oacceptabelt. Dessa förtjänar inte längre att bli kallade män. Det är nästan så man borde få kvalificera sig för det begreppet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, nu visar ni prov på intolerant trångsynthet. Givetvis skall var och en få bestämma över sin egen klädsel. Vill man gå klädd i säck, så ska man givetvis få göra det. [...]

Jag håller för en gångs skull helt och fullt med Macus här.

 

[...]En del av dem är säkert bättre, det ingår i kulturen att bestämma över frun, och är hon "trotsig" är det dessutom tillåtet inom den islamska kulturen att "tillrättavisa henne".[...]

Det är tyvärr tillåtet i de flesta patriarkaliska kulturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

Jag har, i kraft av min ålder. inte längre några problem med att erkänna att jag är kulturimperialist. Därmed betraktar jag inte Burkhan som "ett pittoreskt inslag i stadsbilden", inte heller är jag någon större fan av höftskynken, djurhudar, benbitsutstyrsel eller herulska penisfodral, men i ett avseende skiljs de klädespersedlarna ifrån burkhan. Bukhan är ett förtryckarinstrument för att hålla kvinnor "kort", lite som ett medeltida kyskhetsbälte. Avsikten är att "dölja". Visst gör människor märkliga saker, låter korsfästa sig, pierca sig, drar på sig militära utiformer och är man sikh kanske man vill köra bussen iförd sin sedvanliga turban? Men, burkhan tillhör männens maktstruktur, den är ett tyranniskt instrument för att "kontrollera" andra människor. Hela denna arroganta religionen bygger på ojämnlikhet mellan man och kvinna, juridisk ekonomisk och familjerättsligt är kvinnan förtryckt av män. Jag, personligen, anser att det är fökastligt av just de angivna skälen. Vi kan väl inte göra så mycket åt det kanske, men de muslimska kvinnor är väl knappast hjälpta av "vi" på något sätt bidrar till att legitimera burkhan?

 

Det svåra är inte att vara emot förtryck, det svåra är att identifiera vad som _är_ förtryck. Många människor som är förtryckta vet heller inte om det (det fanns t ex ett gäng puckon i ex östBerlin som verkligen stod och sa att de hade det bättre förr). Att individen skulle "välja" fängelse istället för "frihet" är djupa filosofiska saker, men jag tror jag gjort min poäng tillräckligt klar. Eftersom jag är kulturimperialist (och faktiskt tror jag att jag tom är religionsimperialist), och eftersom jag anser att kvinnan är skapelsens krona, och eftersom jag anser att individens frihet är ett eftersträvansvärt ideal, så ställer jag mig allstå först i kön om vi skall bränna burkhor.

 

MVH Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>micke

 

Tycker du att det är helt i sin ordning att dina barns dagisfröknar har heltäckande beslöjning där bara ögonen syns?

 

Gå klädd i säck kan ju vara kul, men är oftast inte påtvingad och kan därför helt odramatiskt tas av när man möter andra människor, går i skolan eller kör buss.

 

Burkhan i sig är inte problemet, problemet är hur och när den används och hur den konserverar kvinnoförtryck. Burkhan är till för att skära av och hindra sociala kontakter.

 

Jag vill poängtera att det inte är Islam som är boven i eländet, det är de självpåtagna, kontrollbenägna långskäggens godtyckliga uttolkningar som också fått genomslag i samhällskulturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>ackiboa

 

Ja faktiskt:

Om du anser att "Burkhan är till för att skära av och hindra sociala kontakter." så är det väl ändå bättre att de tjejerna kommer ut och jobbar än att de sitter inlåsta av sina ~tyranniska mullor till män~. Det är inte helt otroligt att de så småningom (tjejerna, inte männen) själva lägger ihop två och två och då kanske också pensionerar sina Burkhor. men låt den processen ta sin tid.

 

Man löser som bekant ingenting med tvång, hur illa man än tycker om en företeelse.

 

(Tack för den sista poängteringen, jag blev lite orolig ett tag)

 

>>Mattias

Nu när vi har slutat bränna både häxor och böcker skall vi väl ändå inte börja bränna kläder?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag har läst artiklar av västerländska kvinnor som prövat att bära burka för att se hur det känns.

De har rapporterat om att det är fullständigt omöjligt att leva ett normalt liv i burka. Det går inte ens att bära på något, det är fruktansvärt varmt, man ser knappt någonting vilket medför att risken att skada sig är stor.

Dessutom har det kommit medicinska rapporter från Afghanistan, där man konstaterat att kvinnor där lider av mycket svår benskörhet, beroende på att de inte får någon sol på kroppen och därför inte kan bilda eget D-vitamin, som behövs för att bygga upp skelettet.

Det där med värmen och D-vitaminet lär ju inte vara några problem i Sverige, eller hur? Att förbjuda burkha i Sverige lär väl inte heller förändra något i Afghanistan...

 

Angående det här med normalt liv. Jag tror säkert att det är omöjligt att leva ett liv som är normalt för en västerländsk kvinna i burkha. Men det är ju inte det vi talar om. Det vi talar om är att icke västerländska kvinnor ska bära burkha, kvinnor som dessutom kanske växt upp med det. Har man växt upp med burkha är det ju inte normalt att gå utan, eller hur?

 

Att på något sätt försvara burkabärande för att det finns svenska män som pucklar på sin fruar är ju groteskt.

Det är som när knarkliberaler tycker att all narkotika ska släppas fritt eftersom man får köpa alkohol.

Muslimska karlar är nog lika bra på att klå upp sina fruar och döttrar, vare sig deras kvinnor bär burka eller inte.

Och alternativet är inte att klä sig som Christina Aguilera. Man kan bära vida kläder och långbyxor.

Jag försvarar inte burkha-bärande. Jag försvarar inte kvinnosynen i Afghanistan heller. Men när man säger att burkhan är ett uttryck för kvinnoförtryck och underförstått att det är en typiskt muslims grej, kan det vara på sin plats att påpeka att även svenska kvinnor har problem, problem som i många fall är betydligt värre än att tvingas klä sig i burkha.

 

Annars riskerar man lätt att låta främlingsfientlig, och det är det väl ingen som vill...

 

Är det inte meningen att invandrande kvinnor ska integreras i svenska samhället? Ingen som bär burka kan utföra något som helst arbete.

Det är ju inte så att burkha är förbjudet, det är bara förbjudet i vissa sammanhang. Det är uppenbarligen inte ett stort problem som står ivägen för integrationen av invandrare i det svenska samhället.

 

Kunde vi istället göra något för att få svenska arbetsgivare att acceptera folk med utländsk bakgrund, istället för att säga till utbildade Civilingenjörer och läkare att de ju alltid kan starta en pizzeria, skulle vi antagligen undanröja ett integrationshinder för betydligt större grupper av invandrare.

 

Jag är som sagt inte för burkha, och jag menar inte att vi måste acceptera burkha tills dess att samtliga svenska kvinnor känner sig säkra. Men jag tycker att vi ska kalla det för vad det är - en symbol för ett synsätt som vi inte ställer upp på, istället för att utmåla det som ett jätteproblem som kan få allvarliga konsekvenser för samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
En del av dem är säkert bättre, det ingår i kulturen att bestämma över frun, och är hon "trotsig" är det dessutom tillåtet inom den islamska kulturen att "tillrättavisa henne". Och om man är klar med den första kan den som har råd med en andra fru, fortsätta med henne.  Anrättningen kan varieras med hedersmord på döttrar som valt att gå sin egen väg, här kan även sönerna göra en insats och bistå fadern eller ta ett eget hedervärt initiativ. Både pannskott och syreattacker fungerar.

 

En riktigt spännande framtidskultur att låta sig inspireras av!

Jag tycker att det är viktigt att hålla isär begreppen här.

 

Det kan möjligen hävdas att burkha och hedersmord är utslag av samma förlegade kvinnosyn, där det senare är den mest extrema formen. Möjligen.

 

Däremot måste man i såf fall även lägga till att hedersmord är fullständigt otänkbart för de allra flesta män som bor i de här länderna, och att det förekommer i subkulturer, och att dessa subkulturer existerar i länder som vi i andra avseenden anser vara civiliserade.

 

Hedersmord har inget med Islam att göra, och det måste man vara ärlig nog att erkänna alldeles oavsett vad man tycker om Islam och burkha.

 

[Edit: Noterar efter att detta inlägg skrivits att ackiboa mycket tydligt i ett senare inlägg i tråden, skrivet innan det här inlägget, skiljer på Islam och patriarkala strukturer.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...