Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

GeForce 4 i G4 450?


mogabe

Rekommendera Poster

Har ett GeForce 4 480 i min PC, funderar på att sätta i det i min G4 450 på jobbet istället. Finns det en sportslig att det skulle funka eller måste jag köpa ett speciellt GF4 kort för maccen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just hårdvaran i grafikkort har jag liten koll på (jag läser arst och tomsh som alla andra ;) ), men jag tvivlar på att det funkar bra att stoppa in en PC-version av ett grafikkort i en Macintosh, du har flera saker hårdkodade i firmwaren som medföljer grafikkorten nu för tiden, ex har alla PC grafikkort hårdvarustöd för DirectX (GF 4 4800 har stöd för DX8.1 om jag inte minns fel), jag kan tänka mig att firmwaren för Mac edititioner av grafikkort på motsv sätt har stöd för ex Quartz Extreme, OpenGL osv i firmwaren...men kanske någon som vet mer kan ge ett exakt svar.

 

Annars kan du juh maila tillverkaren och fråga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Efter vad jag hört är det så här: Standarden för grafikkort säger att firmware ska vara skriven i en interpreterad kod, för portabilitet mellan alla plattformar. Mycket bra, allt ska funka överallt! Men, PC-marknaden bestämde sej för att skita i det och göra firmware i x86-kod i stället, helt ickeportabelt!

 

Någon ska ha gett sej på att interpretera x86-koden, men nån sån lösning lär Mac-sidan inte ha. Slutsatsen är i alla fall att firmware för PC-kort måste ersättas med Mac-firmware. Allt detta för att någon tillverkare sket i standarden för länge sedan. Hade man gjort rätt hade både Mac och Sun haft en uppsjö av kort att välja på.

 

Detta är vad vår sysadm påstår. Jag har tyvärr inga säkra källor. Om nån har några bra pekare så tipsa gärna! Vad jag har här är ett rykte, inget mer, men det låter inte helt otroligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag hört är det så här: Standarden för grafikkort säger att firmware ska vara skriven i en interpreterad kod, för portabilitet mellan alla plattformar. Mycket bra, allt ska funka överallt! Men, PC-marknaden bestämde sej för att skita i det och göra firmware i x86-kod i stället, helt ickeportabelt!

 

Någon ska ha gett sej på att interpretera x86-koden, men nån sån lösning lär Mac-sidan inte ha. Slutsatsen är i alla fall att firmware för PC-kort måste ersättas med Mac-firmware. Allt detta för att någon tillverkare sket i standarden för länge sedan. Hade man gjort rätt hade både Mac och Sun haft en uppsjö av kort att välja på.

 

Detta är vad vår sysadm påstår. Jag har tyvärr inga säkra källor. Om nån har några bra pekare så tipsa gärna! Vad jag har här är ett rykte, inget mer, men det låter inte helt otroligt.

 

Excuse me, men det där låter lite grann som mytaktigt skitsnack av sorten "PC sidan var så stygga mot oss som inte fick leka med dom"...att lägga in hårdvarustöd för grafik-API'er i firmwaren för grafikkort har ingenting med att jävlas med någon speciell plattform att göra ;) eller tror du att stöd för ex Quartz Extreme som vissa grafikkort har "bara finns där" utan att något har behövts göras med hårdvaran i dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag trodde det var tvärt om... att Quartz Extreme stöder grafikkort, inte att grafikkort stöder Quartz Extreme.

 

Reefer: Det var ju inte frågan om att jävlas med en speciell plattform. Det var frågan om att medveten välja en enda plattform att ge stöd till. Jag har ingen aning om det skulle ha varit så med just grafikkort, men du behöver inte tolka allt negativt som sägs om "PC" här som att det skulle vara en diss mot mac, det skulle faktiskt kunna vara en diss mot allt utom "PC"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...