Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Apples leveranstider

Viktor

Recommended Posts

Vore det inte dags för MacWorld att ställa Apple mot väggen och fråga vad som står på? Vad händer med leveranserna av G5 2x2GHz? Själv har jag väntat sedan den 2:a september. Det finns med all säkerhet de som har väntat längre än jag. Men att datorerna inte finns för levererans nästan fyra månader efter lansering är helt enkelt oacceptabelt.

En sak tycker jag är lite lustig, jag lade in en förhandsbeställning hos Apple Store på Panther den 8:e, infon där sa at det "kan ta upp till en timme innan din beställning har godkänts".....eh det tog TVÅ DAGAR, känns inte direkt seriöst av ett företag som Apple, Tänk om jag hade trott att beställningen inte funkade och beställt på ex Macoteket? då hade jag varit tvungen att lösa ut två kissemissar.

Nils Holmlöv

Jag förstår de som tycker att det tagit helt vansinnigt lång tid för Apple att komma igång med leveranserna. Men man måste hålla isär lansering och utlovad leveransstart. Man kan diskutera Apples policy att lansera nya modeller upp till två månader innan de kan börja levereras, men det är inget man är ensamma om. Adobe, Microsoft, ATI med flera gör likadant. När det gällde iMac lanserade man den faktiskt fyra månader innan den kunde börja levereras ...

Sedan är det då förseningen från det utlovade leveransdatumet till att leveranserna kom igång. I det här fallet hade Apple lovat leveranser innan augusti månads utgång - nu är leveranserna igång för alla tre modellerna sedan några veckor. En försening på en dryg månad alltså. Jämför det med leveransstarten för den ursprungliga Power Mac G4:an och Powerbook G4 17-tum. Power Mac G4 fick man till och med dra tillbaka och relansera med lägre topphastighet för att det var så svårt att få tag i G4-processorer. 17-tummaren dröjde nästan två månader, och det är alltså mindre än ett år sen.

Att Apple brukar vara sena är naturligtvis ingen bra ursäkt. Tvärtom tycker jag att det är ett problem att ett leveransbesked från Steve Jobs inte tas på allvar av nån i hela branschen. Men det jag vill säga är att det här inte är första gången eller ens värst hittills, utan tvärtom ganska normalt för Apple. Och tyvärr är det förmodligen inte sista gången vi ser det heller.

Anders Lundberg

Förutom toppmodellen så tror jag faktiskt dom ligger klart över sitt genomsnitt. Jag fick min 1.6:a bra mycket snabbare än dom 8-10 veckor som Apple Store kunde "lova" i beställningsbekräftelsen. Det tog 6-7 veckor, inklusive två veckors velande med Ikano banken som hade dålig information på hur jag skulle betala handpenningen på min Apple Studentfinansiering.

Att Apple brukar vara sena är naturligtvis ingen bra ursäkt. Tvärtom tycker jag att det är ett problem att ett leveransbesked från Steve Jobs inte tas på allvar av nån i hela branschen. Men det jag vill säga är att det här inte är första gången eller ens värst hittills, utan tvärtom ganska normalt för Apple. Och tyvärr är det förmodligen inte sista gången vi ser det heller.

Icke desto mindre låter ditt inlägg som ett försvarstal för Apple :P Att dom dessutom har ett rykte på det området som gör att ingen tar Steve Jobs löften om leverans på allvar gör inte saken bättre. Btw så har Microsoft aldrig varit försenade med en utlovad leverans, när dom lanserade XP så kom den på utsatt datum i butikerna, precis som med 2000, NT osv...

"Btw så har Microsoft aldrig varit försenade med en utlovad leverans, när dom lanserade XP så kom den på utsatt datum i butikerna, precis som med 2000, NT osv." Jo men så släpper dom ju icke färdiga produkter också :) på deras firmafester vid lanseringar dricker dom vist bug-beer :)

Ang lev så kan jag rekomendera att vänta om man inte vill vänta på leveranserna, se på mitt val tex. köpte den billigaste G4:an som bootar i 9an. Tjänade x antal tusen på att inte köpa den när den släpptes o det tog 7 dagar (inkl helg) innan jag hade den hemma o då skulle den byggas o skickas från irland.

Det var väl snabbt?

//Nöjd kund.

Nils Holmlöv
Icke desto mindre låter ditt inlägg som ett försvarstal för Apple  :P Att dom dessutom har ett rykte på det området som gör att ingen tar Steve Jobs löften om leverans på allvar gör inte saken bättre. Btw så har Microsoft aldrig varit försenade med en utlovad leverans, när dom lanserade XP så kom den på utsatt datum i butikerna, precis som med 2000, NT osv...

Jag gillar att argumentera mot det som "alla" tycker :D

Visst, Microsoft levererar i tid. Men de gör mjukvara och har full kontroll på alla delar i den processen. När det gäller mjukvara så sätter ju för övrigt även Apple leveransdatum som de brukar hålla.

Apples produktion av datorer är ett samarbete mellan ett stort gäng underleverantörer till Apple på allt från komponenter till drift av fabriker. Det är nog ingen överdrift att påstå att ett 20-tal företag är inblandade. Om alla dessa säger att de "med 99 procents säkerhet" kommer att leverera i tid, så kommer det ändå att bli förseningar en gång av fem ...

Jag ursäktar inte Apple, de misslyckas med sina leveranser gång på gång på gång. Men det är det jag säger - det här är inte första gången, det är inte värsta och det är antagligen inte sista heller.

Btw så har Microsoft aldrig varit försenade med en utlovad leverans, när dom lanserade XP så kom den på utsatt datum i butikerna, precis som med 2000, NT osv...

Det var lite spännde det där. Hur skall man tolka försenad. Viserligen levererade de i tid, men "glömde" en hel del av i förväg utlovade features.

Btw, Jag har en del vänner som var med på det så kallade "hemdatorpaketen" som skulle levereras från Dell. Min svåger fick vänta 3 månader på sin dator eftersom de datorer som sålts i hemdatorpaketet inte "fanns".

Att 2x2 ghz är mest försenad är väl iofs inte så konstigt. Den säljer ju bäst vilket är ovanligt att toppmodellen gör. Sen fick dom ju en troligtvis rätt oväntad stor order på 1100 2x2ghz G5:or till klustert.

Sen var det väl strömavbrott i processorfabriken rätt länge. Det är ju troligtvis väldigt många saker som spelar in.

Däremot tycker jag att det är otroligt tråkigt och irriterande att det snarare är regel än undantag med flera månaders leveranstid. Dom kan ju samla på sig ett lager innan lansering, men det känns också fel. Snabbare produktion vore ju det optimala, men det är ju svårare att göra något åt.

Vad gäller förseningar av mjukvara har väl inte apple varit försenade, eller är det bara jag som inte kommer på något tillfälle?

Ett sätt att få jämnare och kortare leveranstider vore kanske att göra som pc tillverkarna och släppa små uppdateringar hela tiden, men vill vi det?

Ingemar Ragnemalm

Jag brukar bara köpa saker som finns för omgående leverans, Macar såväl som annat. Att vänta på nåt som tar en okänd tid innan det kommer är inte kul.

För länge sedan, på Duo-tiden, beställde jag en SCSI-adapter till den av Gothia. De beställde såklart av agenten, och sen... hände ingenting! Efter några månader dök det upp nåt motsvarande hos MacData (tror jag det var) och då köpte jag så klart. I det här fallet var det inte Apple som var långsamma utan tredjepartaren som byggde adaptrarna. Inga som helst leveransbesked! Gothia hölls lika ovetande som jag.

När jag köpte min G3 så testade jag en G3 hos Gothia och köpte hem den omgående. Det var bara att gå ner i lagret och hämta.

Skulle jag köpa en ny stationär nu så skulle det bli en G5 på 1.8 GHz. Inget snack om saken. G4'an är billig, och att kunna boota i 9'an med snabbast möjliga är användbart, men den finns inte för omgående leverans och då tvekar jag.

Varför dabbar sej Apple så ofta med leveranstiderna då? Jag gissar på att det är myten om "just in time" som spökar. Man optimerar efter en kalkyl, och så spricker kalkylen och plötsligt existerar inte komponenterna till alla maskiner som folk beställt! Marginaler...? Nej, man tjänar mest om man träffar exakt rätt och räknar inte med nåt annat.

Har väntat på min alubook 15 i drygt en månad... (beställde den dan efter Paris-expot)

Första leveransbeskedet var 31 sept, sen 4:e okt och sen... tja får inget besked ens...?

"Kommer snart" jaha, men tack, då vet jag precis.

Vill man ha en 17 PB, så är det bara att knalla ner till butiken och hämta. Jag gillar inte 17tummarn. Den är för stor, klumpig och för dyr. Vill inte ha den. 15 tummarn är däremot perfekt.

Skulle vara intressant att se nuvarande försäljningssiffror på alubookarna. Har en känsla av att 17-tummarn ligger väldigt sist på den listan.

Ang lev så kan jag rekomendera att vänta om man inte vill vänta på leveranserna, se på mitt val tex. köpte den billigaste G4:an som bootar i 9an. Tjänade x antal tusen på att inte köpa den när den släpptes o det tog 7 dagar (inkl helg) innan jag hade den hemma o då skulle den byggas o skickas från irland.

Det var väl snabbt?

//Nöjd kund.

Bestämde mig till slut för en sådan eftersom plånboken gick i strejk. Har väntat en vecka nu och får vänta minst två veckor till på gårdagens dator.... :( Det går inte fortare där heller.

Däremot tycker jag att det är otroligt tråkigt och irriterande att det snarare är regel än undantag med flera månaders leveranstid. Dom kan ju samla på sig ett lager innan lansering, men det känns också fel.

Hur stort lager ska de lägga upp? 10,000 eller 100,000 eller 300,000 datorer, och hur många av varje variant? Vilken slår och vilken står? Fasan är att stå med ett osäljbart lager som tvingar fram rabatter. Då får man kostnader i två ändor...

En sak tycker jag är lite lustig, jag lade in en förhandsbeställning hos Apple Store på Panther den 8:e, infon där sa at det "kan ta upp till en timme innan din beställning har godkänts".....eh det tog TVÅ DAGAR, känns inte direkt seriöst av ett företag som Apple, Tänk om jag hade trott att beställningen inte funkade och beställt på ex Macoteket? då hade jag varit tvungen att lösa ut två kissemissar.

När jag växte upp hade vi en bra grej som kallades telefon.... ;)

Sedan är det då förseningen från det utlovade leveransdatumet till att leveranserna kom igång. I det här fallet hade Apple lovat leveranser innan augusti månads utgång - nu är leveranserna igång för alla tre modellerna sedan några veckor. En försening på en dryg månad alltså. Jämför det med leveransstarten för den ursprungliga Power Mac G4:an och Powerbook G4 17-tum. Power Mac G4 fick man till och med dra tillbaka och relansera med lägre topphastighet för att det var så svårt att få tag i G4-processorer. 17-tummaren dröjde nästan två månader, och det är alltså mindre än ett år sen.

Visst var väl kanske inte den förta leveransförseningen extremt blodig utan snarare i allmänt apple manér. Men nu har ju apple gått ut till återförsäljarna i dagarna och meddelat att de leveranserna av G5 kommer att fortsätta om 4-7 veckor. Tidigast i december är vad de flesta återförsäljare meddelat sina kunder med liggandes beställningar.

Det är ju nästan i klass med tillbakadragningen av G4:orna. Skillnaden är att när det gäller G4:orna så var den långa väntetiden i början av leveransen. Men när leveranserna väl var igång så flöt det på. Jag fick själv en 400MHz som "mellan modell", men veckan efter levererades det 350MHz-are istället med sawtooth moderkort.

Nu när min G4:a pajjade läste jag att apple kommit igång med leveranserna av samtliga G5 modeller och beställde glatt. Ett par veckor senare kom dock beskedet om 7 veckors väntetid... huh!

...men det visade sig att de 7 veckorna var en ren övrdrift. På fredag väntas nämligen G5:an dyka upp som beställdes för ca. 2 veckor sedan.

När det gäller mjukvara så sätter ju för övrigt även Apple leveransdatum som de brukar hålla.

Jo, förrutom att dom tydligen har en ny trend att dra in den igen efter några dagar för att sedan släppa en "downgrader" och så efter någon/ra veckor en ny version :)

• 2 weeks later...

Hepp! Datorn skickades i går!! KOmmer nog i morgon! (w00t) Deet blir ca tre veckors levtid. Duger.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...