Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kalibrera skärmar?


iPaul

Rekommendera Poster

När det gäller video och färgkalibrering så skiljer sej en datorskärm väldigt mycket från en tv/PAL monitor, det är ju är två helt olika system.

Det enklaste man kan göra när man sitter hemma och redigerar är att använda sin DV-kamera och koppla den via composit till TV-apparaten, sen skickar du bilden via FireWire från ditt redigeringsprogram till kameran och ut på TV:n och färgjusterar mot den. Skit i hur det ser ut på datorskärmen... :ThumbsUp:

410405[/snapback]

 

Jo det är bra tips men tyvärr har jag ingen egen DV-kamera... och ingen TV heller... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Vet inte vad för "vitpunkt" TV-apparater har. Men det du beskrev med blåstick på macbooken kanske är att du vid kalibreirngen ställt in vitpunkten till någonting för högt. Prova 6500 K (D65) vilket ska väldigt ungefärligt motsvara dagsljus. Det är bra om man redigerar bilder och sedan skriver ut dom och beskådar vid fönstret.

 

Men som dom andra sagt. Gör så att det ser bra ut på TV´n, vilket som kan innebära helt annorlunda :) (har ingen koll)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad för "vitpunkt" TV-apparater har. Men det du beskrev med blåstick på macbooken kanske är att du vid kalibreirngen ställt in vitpunkten till någonting för högt. Prova 6500 K (D65) vilket ska väldigt ungefärligt motsvara dagsljus. Det är bra om man redigerar bilder och sedan skriver ut dom och beskådar vid fönstret.

 

Men som dom andra sagt. Gör så att det ser bra ut på TV´n, vilket som kan innebära helt annorlunda :) (har ingen koll)

410414[/snapback]

 

Det är 6500 K jag använder. Men jag verkar ha fått till det rätt bra nu. Fast ljusstyrkan eller något sånt verkar skilja sig en del mellan bärbara datorers skärmar och vanliga, eller har jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Det är 6500 K jag använder. Men jag verkar ha fått till det rätt bra nu. Fast ljusstyrkan eller något sånt verkar skilja sig en del mellan bärbara datorers skärmar och vanliga, eller har jag fel?

410415[/snapback]

 

Ljusstyrka kan du ställa in på alla (förhoppningsvis) skärmar. Prova att ställa till den. Annars kan det vara "gammavärdet" som spökar. Ställ in 2,2 på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klickat i ursprungligt gammavärde tror jag, 2.50, och 9242 °K tror jag, skärmens knappinställning är 9300 °K, försöker köra som en vanlig PC-skärm med PC-gamma, …fast jag har CRT-skärm till skillnad från dig kanske. Man ska kanske ha nåt annat som är mer likt teveskärmar för filmredigering, men det kan jag inget om, men tror att PC-gamma är ganska likt. Om det nu kan hjälpa lite. Pröva alla olika inställningar du hittar, så lär du dig hur de funkar ungefär. Lite förvirrande dock tycker jag det är att man kan ställa in temperaturen på både skärmen med knappar och i kalibreringen separat, kan ju bli så att man tar ut det ena med det andra… men börja med skärmen och sen ändra i mjukvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att Mac-användare propagerade för 1.8 i gamma. :)

Har för mig att det är närmast en TVs gamma också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo om man jobbar med saker för tryck är det nödvändigt, jag "jobbar" mest med hemsidor så jag vill se på min skärm ungefär som det kommer se ut hos den genomsnittlige besökaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

6500K och gamma 2.2 - 2.8 för TV beroende på världsdel, traditioner och tycke. :)

 

Egentligen kommer du inte ifrån kalibrering med verktyg, men ett gott steg på vägen är Joe Kanes DVD-kalibreringskiva DVE, Digital Video Essentials med gott om testbilder och färgfilter som hjälper ögonen en hel del. Finns hos välsorterade DVD-handlare. Kör DVD-skivan genom Macen på båda skärmarna.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6500K och gamma 2.2 - 2.8 för TV beroende på världsdel, traditioner och tycke. :)

 

Egentligen kommer du inte ifrån kalibrering med verktyg, men ett gott steg på vägen är Joe Kanes DVD-kalibreringskiva DVE, Digital Video Essentials med gott om testbilder och färgfilter som hjälper ögonen en hel del. Finns hos välsorterade DVD-handlare. Kör DVD-skivan genom Macen på båda skärmarna.

 

//Thomas

410980[/snapback]

 

Ah tack, ska se om jag kan hitta den nånstans. :) Jag tycker Adobes kalibrerings-program var så mycket enklare och bättre än OS X inbyggda. iofs har jag bara sett det till Windows... :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...