Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kalibrera skärmar?


iPaul

Rekommendera Poster

Ursäkta men jag hittade ingen liknande tråd (förvånansvärt nog!)

 

Jag har en Dell 2007WFP monitor kopplad till min MacBook med DVI-D och försöker kalibrera så dom stämmer så bra överens med varandra som möjligt. Jag har bytt färgprofil från Color LCD till Adobe RGB 1998 sedan jag fick externa skärmen men upplever att färgerna är totalt olika, MacBook:en har typ en stark nyans av blått och är allmänt annorlunda.

 

Borde jag använda Display Calibrator Assistant? Isåfall, vad är det egentligen jag ska matcha "Äpplet" med i rutan? Ska man matcha med svarta och vita linjerna? För jag tycker aldrig att det smälter ihop riktigt bra... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kisa med ögonen - på lite avstånd, luta dig tillbaka lite i stolen - tills äpplet och linjerna ser lika grå ut typ om jag kommer ihåg rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska kisa med ögonen - på lite avstånd, luta dig tillbaka lite i stolen - tills äpplet och linjerna ser lika grå ut typ om jag kommer ihåg rätt.

410291[/snapback]

 

Tack för tipset!

Men när jag testar det så stämmer inte färgerna överens så bra mellan skärmarna, även om dom är bättre än förut.

 

Sen undrar jag över en annan sak, om jag öppnar en bild i Preview på MacBook-skärmen och sen drar över till externa så tar det någon sekund sen ändras färgerna lite, dom blir typ mer neutrala? Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Tack för tipset!

Men när jag testar det så stämmer inte färgerna överens så bra mellan skärmarna, även om dom är bättre än förut.

410325[/snapback]

 

Det är för att dina ögon är just ögon och inte maskiner. Dom är inte exakta vad det gäller att vara konstanta eller opåverkade utav omgivningen :) Vill du kalibrera exakt så måste du ersätta ögonen med någon sorts apparat, t.ex. med en sån här, och sen bör omgivningen vara konstant med.

 

----------------

 

Men om menar du att du använder samma profil för båda skärmarna och färgerna inte stämmer överens då så beror det på att skärmarna helt enkelt är olika, och bör kalibreras separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tror inte iPaul sitter i grafiska branchens direkt, då räcker verktygsprogrammet hyfsat bra om man gör det noga.

 

Som Arto skriver kan man inte använda en skärms profil till en annan, ställ in dom separat, skärmprofilen är ju "personlig" för själva skärmen, viktigt är valet av färgtemperatur, men skärmar är olika som sagt men de borde gå att ställa in till ett närmevärde alla fall. Men den där fördröjningen har jag ingen aning om varför, låter konstigt. Kanske tar ett tag innan programmet/bildkortet räknat om färgerna utefter färgprofilen kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Eller så är det sån där autokontras /autoljusstyrka som "anpassar" skärmen efter vad man sysslar med (?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Men jag tycker ju att jag åtminstone skulle kunna få rätt svärta osv, alltind ser för blått ut på bärbara och röda färger blöder på externa. :(

 

Nja, tror inte iPaul sitter i grafiska branchens direkt, då räcker verktygsprogrammet hyfsat bra om man gör det noga.

 

Som Arto skriver kan man inte använda en skärms profil till en annan, ställ in dom separat, skärmprofilen är ju "personlig" för själva skärmen, viktigt är valet av färgtemperatur, men skärmar är olika som sagt men de borde gå att ställa in till ett närmevärde alla fall. Men den där fördröjningen har jag ingen aning om varför, låter konstigt. Kanske tar ett tag innan programmet/bildkortet räknat om färgerna utefter färgprofilen kanske?

410338[/snapback]

 

Mja, jag studerar filmredigering vilket kommer bli ungefär samma bransch då, men har aldrig behövt kalibrera flera skärmar för att stämma överens med varandra då jag aldrig haft 2 själv. Verkar som att jag får spendera åtskilliga timmar till att finjustera om jag måste göra det själv... annars kanske universitetet kan låna ut en sån där maskin. :) Finns det såna som funkar till bärbara och vanliga TFT-skärmar?

 

Finns det någon utförlig guide som förklarar det där med färgprofiler? Vad jag förstått så finns ingen sån hantering i Windows-program?

 

Edit: Verkar som att dom funkar på alla skärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpen finns ju i programmet, fäll oxå ut "expert-moden" för fler inställningar, men som du skriver låter det som att det är stora skillnader, då kanske det är nåt fel nånstans. Svårt att sitta här och råda oxå, du kanske borde ta hem nån som kan lite mer och kan se skärmarna på plats. Du har inte några knappar på skärmen för temperaturinställning? De kanske står på fel då el rätt el fel gentemot den andra… För filmredigering då underlättar det om skärmarna är kalibrerade ja kan man tänka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

I korthet är väl icc-profiler enkla textfiler med tabellvärden som beskriver hur teoretiska färgvärden presenteras ut av olika apparater.

 

T ex att en skärm som får insignalen ljusgrått i själva verket visar bilden av det gråa med en liten nyans ut av rött. När man dokumenterat detta (med ögat, eller med olika instrument) och sparat iakttagelserna i icc-filen kan datorns mjukvara dra nytta utav informationen och kompensera i det digitala ledet så att sista kedjan (i det här fallet skärmen) visar en korrekt bild.

 

Kalibrering handlar alltså om att kompensera för fel som uppkommer när man blandar in icke-digitala enheter med datorer.

 

Sedan är det slutligen ögat som fångar upp bilden, och människan som iaktar bilden som bygger upp en kopia ut av den i hjärnan. Baserad på ren faktainformation som ögat ger plus gammal kunskap.

 

Det kan bevisas rätt lätt genom att visa två till synes gråa bilder för en kompis på skärmen. Gör den ena något blå. Där du kommer se markanta skillnader och uppleva bilden blåaktig kommer din kompis, helt ovetandes, se två neutralgråa bilder. Man ska nog aldrig underskatta hjärnans påverkan.

 

Just därför kan du inte, OM du t.ex. vill ha neutrala gråtoner, "kalibrera" skärmen med enbart ögonen. Vi är så anpassningsbara. Men just därför kan man lugnt ta det lite lugnt och inte vara pedantiskt noggrann vad det gäller färger. Har du fina filmer så kommer dom bli kanon, trots lite magentastick i dom mörka gråtonerna :D

 

 

Lite gråtoner, eller är det bruntoner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Edit: Verkar som att dom funkar på alla skärmar.

 

 

Dom nya gör det. Mycket bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpen finns ju i programmet, fäll oxå ut "expert-moden" för fler inställningar, men som du skriver låter det som att det är stora skillnader, då kanske det är nåt fel nånstans. Svårt att sitta här och råda oxå, du kanske borde ta hem nån som kan lite mer och kan se skärmarna på plats. Du har inte några knappar på skärmen för temperaturinställning? De kanske står på fel då el rätt el fel gentemot den andra… För filmredigering då underlättar det om skärmarna är kalibrerade ja kan man tänka. :)

410347[/snapback]

 

Jo det är expert jag kör med, har fått till det lite bättre efter typ 20 försök på vardera skärm. :)

Jag känner ingen här som direkt vet mycket mer än vad jag gör. =/ Det enda jag kan välja på Dell-skärmen är Brightness, Color setting (som jag ställt in på "Mac Mode") och Image modes som har Desktop, Multimedia och Gaming som val. Inga färgtemperaturer verkar det som.

Jo det underlättar att kunna färgkorrigera filmer om dom är rätt inställda, men på universitetet där jag klipper mest (och färgkorrigerar) så är skärmarna kalibrerade med såna där mackapärer. :)

 

I korthet är väl icc-profiler enkla textfiler med tabellvärden som beskriver hur teoretiska färgvärden presenteras ut av olika apparater.

 

T ex att en skärm som får insignalen ljusgrått i själva verket visar bilden av det röda med en liten nyans ut av rött. När man dokumenterat detta (med ögat, eller med olika instrument) och sparat iakttagelserna i icc-filen kan datorns mjukvara dra nytta utav informationen och kompensera i det digitala ledet så att sista kedjan (i det här fallet skärmen) visar en korrekt bild.

 

Kalibrering handlar alltså om att kompensera för fel som uppkommer när man blandar in icke-digitala enheter med datorer.

 

Sedan är det slutligen ögat som fångar upp bilden, och människan som iaktar bilden som bygger upp en kopia ut av den i hjärnan. Baserad på ren faktainformation som ögat ger plus gammal kunskap.

 

Det kan bevisas rätt lätt genom att visa två till synes gråa bilder för en kompis på skärmen. Gör den ena något blå. Där du kommer se markanta skillnader och uppleva bilden blåaktig kommer din kompis, helt ovetandes, se två neutralgråa bilder. Man ska nog aldrig underskatta hjärnans påverkan.

 

Just därför kan du inte, OM du t.ex. vill ha neutrala gråtoner, "kalibrera" skärmen med enbart ögonen. Vi är så anpassningsbara. Men just därför kan man lugnt ta det lite lugnt och inte vara pedantiskt noggrann vad det gäller färger. Har du fina filmer så kommer dom bli kanon, trots lite magentastick i dom mörka gråtonerna :D

Lite gråtoner, eller är det bruntoner?

410354[/snapback]

 

Tycker det är riktigt obehagligt när det inte stämmer överens. :( Ska fråga om jag kan låna en kalibreringssak från min skola. :) Mja vi har ju kalibrerade skärmar och TV-monitorer att färgkorrigera med så det är ingen fara direkt, men man vill ju kunna göra det hemma också!

Tack för hjälpen, ska försöka korrigera med ögonen tills på måndag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JDet enda jag kan välja på Dell-skärmen är Brightness, Color setting (som jag ställt in på "Mac Mode") och Image modes som har Desktop, Multimedia och Gaming som val. Inga färgtemperaturer verkar det som.

410358[/snapback]

Å sicket larv, sånt där gör en ju skogstokig, när man döper om temperaturer till ngt allmännt så finns ju ingen chans att ngt kan bli rätt. Som att döpa om 1 cm till "kort" och 1 meter till "långt", eller +25 grader till byxvarmt och minus 10 till kallt, försök sen att bygga en bil el mäta universum temperatur och så är vi tillbaka i stenåldern. Jag skulle tippa på utan att veta nåt att "Dekstop, Multimedia, Gaming" är såna idiotnamn på olika färgtemperaturer, kanske? Men prova den som ger bäst resultat helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, kan va nåt tekniskt mankemang, DVI-D skriver du, blir det annorlunda färger med VGA-sladd?

410359[/snapback]

 

Det vet jag inte... har bara en mini-DVI till DVI-kabel. Men DVI-D borde väl vara bättre än VGA iaf.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte det, är inte hemma i såna teknikaliteter men jag läste i en granntråd om ngn som inte kunde koppla sin mini till en teve och få rätt upplösning med nån sorts modärn sladd, HDMI el DVI el nåt, går f-n inte skilja åt, det löste sig och bilden blev precis lika bra med en gammaldags VGA-sladd! Men lyssna inte på mig, vet inget om sånt. :)

 

 

Men har du ingen VGA-utgång ja då ska du defintivt inte lyssna på mig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å sicket larv, sånt där gör en ju skogstokig, när man döper om temperaturer till ngt allmännt så finns ju ingen chans att ngt kan bli rätt. Som att döpa om 1 cm till "kort" och 1 meter till "långt", eller +25 grader till byxvarmt och minus 10 till kallt, försök sen att bygga en bil el mäta universum temperatur och så är vi tillbaka i stenåldern. Jag skulle tippa på utan att veta nåt att "Dekstop, Multimedia, Gaming" är såna idiotnamn på olika färgtemperaturer, kanske? Men prova den som ger bäst resultat helt enkelt.

410363[/snapback]

 

Jo jag vet... helt idiotiskt. Hade hellre köpt en ACD om jag hade haft råd men den här kostade hälften här i Australien!

Systemet är väl för folk som aldrig fattat vad färgtemperatur är. :/ Ska se om jag hittar någon "översättning" vad det kan vara i Kelvin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunt i översättning, välj den inställning som blir mest lik den andra skärmen, då blir det ju bra! Iofs kan du ju få två skärmar som är felinställda men, ja vilket är viktigast? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunt i översättning, välj den inställning som blir mest lik den andra skärmen, då blir det ju bra! Iofs kan du ju få två skärmar som är felinställda men, ja vilket är viktigast? :)

410367[/snapback]

 

Verkar som att jag fått rätt bra färger på externa nu, men MacBook:en är helt fel typ.. alldeles blåstickiga färger och jag får typ samma resultat av kalibreringen varje gång! :( Tur att man tänkt använda externa mest för bilder och sånt iaf. :)

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm… blir lite huvudbrydd, har inte två skärmar längre inkopplade så jag kommer ihåg lite dåligt, kan du ställa in med kalibreringsverktyget var skärm för sig eller ställer den bara in huvudskärmen och så får den andra hänga med, eller inte hänga med alls? Går det att ställa separat måste det ju gå att ta bort blåsticket i den ena, om det inte går måste det ju va nåt fel på skärmen?

Har du valt profilen du skapat då för just den skärmen, profilen kanske inte "tar", prova att göra en skitdålig profil så skärmen är rosa el nåt och väljer du den profilen och inget sker så gör du eller det är nåt fel nånstans… Efter den är rosa så väljer du den rätta, då ser du om han ändrar. Min dator är lite trög ibland på att ändra märkte jag när jag höll på.

Men som sagt, två skärmar är aldrig lika, exakt korrelation kan du nog aldrig få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm… blir lite huvudbrydd, har inte två skärmar längre inkopplade så jag kommer ihåg lite dåligt, kan du ställa in med kalibreringsverktyget var skärm för sig eller ställer den bara in huvudskärmen och så får den andra hänga med, eller inte hänga med alls? Går det att ställa separat måste det ju gå att ta bort blåsticket i den ena, om det inte går måste det ju va nåt fel på skärmen?

Har du valt profilen du skapat då för just den skärmen, profilen kanske inte "tar", prova att göra en skitdålig profil så skärmen är rosa el nåt och väljer du den profilen och inget sker så gör du eller det är nåt fel nånstans… Efter den är rosa så väljer du den rätta, då ser du om han ändrar. Min dator är lite trög ibland på att ändra märkte jag när jag höll på.

Men som sagt, två skärmar är aldrig lika, exakt korrelation kan du nog aldrig få.

410377[/snapback]

 

Man kan ställa in var för sig. Men jag kör på standard-inställningen på bärbara för den känns naturligast. För varje gång jag tycker att jag ställt in kalibreringen rätt så blir det blått. :fundersam:

Du vet inte om man kan typ gå in och ändra i profilen? För kör man guiden igen så nollställs allt bara ju och jag måste börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd till alla som undrar ngt om skärmar, profiler, färghantering, utskrifter osv gå in på fotosidan.se sök Stefan Ohlsson i artiklar och på forum. Han kan han.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller video och färgkalibrering så skiljer sej en datorskärm väldigt mycket från en tv/PAL monitor, det är ju är två helt olika system.

Det enklaste man kan göra när man sitter hemma och redigerar är att använda sin DV-kamera och koppla den via composit till TV-apparaten, sen skickar du bilden via FireWire från ditt redigeringsprogram till kameran och ut på TV:n och färgjusterar mot den. Skit i hur det ser ut på datorskärmen... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd till alla som undrar ngt om skärmar, profiler, färghantering, utskrifter osv gå in på fotosidan.se sök Stefan Ohlsson i artiklar och på forum. Han kan han.

410400[/snapback]

 

Får man tillgång till dom med brons-medlemskapet? Och är dom genomgående för Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...