Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX på imac


MahdiM

Rekommendera Poster

hur rasslar OSX på en imac 400MHz 256MB RAM 9 gig hd?

jag behöver inte allt för mycket hårdiskplats men hur mycket tar plats tar OSX?

behövs det mer minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som virtual-pc kommer det väl att fungera dvs en viss fördröjning med det går.

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en vi med - en grå en.. .. tryckte i mer minne.. 700 ngting....och kör X.... det går... men inte så som de modernare maskinerna...

 

Bra för mer vanliga familjegöra....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac G3/350 som min standarddator. Det är helt OK. Finns inga problem. Men det går ju slött. Jag har 512 MB RAM, vilket jag haft även i Mac OS 9, och jag tycker nog att det är det minsta man borde ha om man ska köra Mac OS X. Men du måste ha en extern hårddisk om du vill ha några dokument. På hårddisken får man plats med hela systemet och alla program som man kan behöva. Sen har man fyllt upp de 6 GB som finns, men en iMac G3/400 har 10 GB, så man får plats med fler program. Men sen är det fullt. Man kan inte ha programmen på en extern USB-hårddisk eftersom det går för trögt. Men om du har FireWire så har du nog inga problem alls med lagringsutrymme. Du bör hursomhelst köpa till minst 20 GB extern HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur rasslar OSX på en imac 400MHz 256MB RAM 9 gig hd?

jag behöver inte allt för mycket hårdiskplats men hur mycket tar plats tar OSX?

behövs det mer minne?

Hej MahdiM!

 

Jag kör X.2.8 på en Ibook 366 Mhz, 320 MB ram, 6 GB HD. Det fungerar utmärkt förutom att det ibland blir lite segt. Framför allt att är det segt att öppna flera program samtidigt. Sedan rullar det på ganska bra.

 

OS X (plus standardprogram) tar cirka 1,5 GB till 2 GB av hårddisken. 9 GB är inte så mycket men ska du inte hålla på med film och divx så klarar du dig ganska bra. Och skulle du köpa en extern hårddisk köp en betydligt större än 20 GB. Det skiljer inte så mycket i pris.

 

När det gäller RAM så bör du maximera. RAM och seghet står i motsatsförhållande till varandra.

 

/MG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur rasslar OSX på en imac 400MHz 256MB RAM 9 gig hd?

jag behöver inte allt för mycket hårdiskplats men hur mycket tar plats tar OSX?

behövs det mer minne?

Hej MahdiM!

 

Jag kör X.2.8 på en Ibook 366 Mhz, 320 MB ram, 6 GB HD. Det fungerar utmärkt förutom att det ibland blir lite segt. Framför allt att är det segt att öppna flera program samtidigt. Sedan rullar det på ganska bra.

 

OS X (plus standardprogram) tar cirka 1,5 GB till 2 GB av hårddisken. 9 GB är inte så mycket men ska du inte hålla på med film och divx så klarar du dig ganska bra. Och skulle du köpa en extern hårddisk köp en betydligt större än 20 GB. Det skiljer inte så mycket i pris.

 

När det gäller RAM så bör du maximera. RAM och seghet står i motsatsförhållande till varandra.

 

/MG

man tackar för det svaret!

då kor jag OS9 tills jag har pengar till X+RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...