Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

analogkortskrasch


rana

Rekommendera Poster

Ackiboa skrev följande i en tråd djupt ner i detta forum, som svar under rubriken "Byta internt modem i en iMac":

 

"MacForum har mängder av analogkortskraschade iMac, be att du får ett modem från någon av de burkarna."

 

Min fråga:

 

Vad är en analogkortskrasch och är detta något som drabbar iMacar (färgade) mer än andra maskiner? Ska jag oroa mig? :unsure: Har en iMac 400 DV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag oroar mej lite grand, för jag har ju en 7200rpm-disk i min iMac, och det sägs vara lite för varmt. Borde jag byta disk, eller satsa på att hitta reservdel om den pajar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört med en 7200rmp:are jätte länge på min iMac DV 400, inga problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Vi har haft en IBM 40 GB 7200-varvare i vår gamla skruttiga iMac Bondi Blue rätt länge nu, och hade du frågat förra veckan hade jag svarat "utan några som hellst problem". Men nu har datorn betett sig mycket underligt och av disk utility oreparerbara fel har uppkommit. Den kan inte längre starta OS X och innan det hände hängde den sig på mycket underliga sätt.

 

Nu tror jag iof inte att det har att göra med värmeutveckling, eftersom den hade stått på konstant utan problem långa perioder tidigare. Men jag kan ju inte helt utesluta det.

 

Vad har du för märke förresten? Och hur stor är den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en IBM 40 GB 7200-varvare i vår gamla skruttiga iMac Bondi Blue rätt länge nu, och hade du frågat förra veckan hade jag svarat "utan några som hellst problem". Men nu har datorn betett sig mycket underligt och av disk utility oreparerbara fel har uppkommit. Den kan inte längre starta OS X och innan det hände hängde den sig på mycket underliga sätt.

 

Nu tror jag iof inte att det har att göra med värmeutveckling, eftersom den hade stått på konstant utan problem långa perioder tidigare. Men jag kan ju inte helt utesluta det.

 

Vad har du för märke förresten? Och hur stor är den?

Jag har hört att IBM:s hårddiskar är väldigt känsliga för värme, de har inte fått så bra betyg heller. Jag kör med en Western Digital 120 GB 8MB cache, 3års garanti, så den räcker ett tag..... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får ni ju vara hyggliga och förklara vad en analogkortskrasch är för något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tror danskarna kallar moderkort för analogkort, eller har jag tagit helt fel? I såna fall skulle det ju helt enkelt betyda moderkortshaveri, död.

 

Fast å andra sidan kan jag ha helt fel ;)

 

ThunderMac: IBM började göra opålitliga diskar precis efter det att vi köpte vår. Den serie som kom efter den som vår ingår i och flera stycken efter den är det som har fläckat deras rykte. Dom är helt enkelt inte lagom stryktåliga för att köras konstant dygnet runt, vilket väldigt många gör med sina datorer nuförtiden. Fast vad jag försått det som är dom tillbaka med bättre grejer nu igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Analogkortet omvandlar digitaldatan från grafikkortet till analogdata till den analoga CRT-skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...