Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Så här blir mobilen 3G-modem


extralars

Rekommendera Poster

Hör inte riktigt till ämnet, men jag måste ändå rekommendera ett alternativ till detta.

 

Telia har ett rent "surf"abonemang där du får surfa med mobilen i 3G hur mycket som helst kvällar och helger för endast 89 kr/månaden.

Nu kan man dessutom få köpa ett 3g-modem för 599 kr/månad om man binter abonemanget i ett år. Värde på modemet är ca 3000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Telia har ett rent "surf"abonemang där du får surfa med mobilen i 3G hur mycket som helst kvällar och helger för endast 89 kr/månaden.

481005[/snapback]

 

Sorry, du läste nog inte det finstilta, se skärmdumpen:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

detektera alla scrip??

HUr??

Hänger inte med:(.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen. Just nu sitter jag på x2000 påväg mot stockholm. Surfa på wlanet på tåget var för dyrt (49 kr för 30 min) så nu äntligen surfar jag via mobilen. Var väldigt enkelt tyckte jag när jag förstod hur. Men jag tror jag inte behövde scripten utan jag vet inte vad jag gorde. men nu funkar det iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detektera alla scrip??

HUr??

Hänger inte med:(

 

Äntligen. Just nu sitter jag på x2000 påväg mot stockholm. Surfa på wlanet på tåget var för dyrt (49 kr för 30 min) så nu äntligen surfar jag via mobilen. Var väldigt enkelt tyckte jag när jag förstod hur. Men jag tror jag inte behövde scripten utan jag vet inte vad jag gorde. men nu funkar det iaf.

Att "detektera alla script", eller att visa alla tillgängliga manus, se nedan, innebär att inställningsprogrammet för Bluetooth tvingas läsa in alla script som ligger i mappen Modem scripts. Annars läses bara de original-script in som operativsystemet tycker borde passa.

 

Jag tror att du lyckades göra det, trots allt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Mac OS X 10.5.1 Leopard har inbyggt stöd för 3G. Efter att man har parkopplat telefonen kan man enkelt välja 3G-uppkoppling via Nätverk i Systeminställningar. Tredjepartsscript behövs inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Bilagorna i mitt första inlägg har fallit bort. Här kommer de igen:

 

 

 

När mitt konto låg nere försvann bilagorna igen (eller så strulade jag till det). Den första bilagan är tyvärr borta för alltid (jag har inte Tiger längre*), men modemskripten kan laddas ned från författarens hemsida, där skript för fler telefonmodeller finns.

 

*I Leopard finns allting inbyggt. Kortfattat: I Tiger lägger man modemskripten i "Bibliotek/Modem scripts". Sedan väljer man ett av dem när man ställer in modemet genom klicka i rutan "detektera alla skript" eller vad det nu hette. Inget användarnamn eller lösenord ska anges, som "telefonnummer" anges APN-adressen, som exempelvis kan vara "data.tre.se". Uppgiften får du från din leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag en usb-kabel och ett av Ross Barkman's script för att köra min nokia 6120c som 3G-modem hos Tre.

 

När man bor i Götet så har man oftast tillgång till Turbo-3G vilket gör att jag som oftast ligger runt 2-3Mbit. Räcker gott för mig, ville slippa det där usb-modemet.

 

Tanken är sedan att slippa usb-kabeln när jag köper ny Macbook (min Powerbook har ej BT)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej. jag har precis köpt en MacBook Pro med OSX 10.5.2 Leopard och en Sony Ericsson w880i med mobilt bredband från 3. Det verkar inte som att modemscripten som har nämnts tidigare i tråden är kompatibla med Leopard, och supporten hos 3 resp. Apple kan inte hjälpa mig att få det att fungera.

 

Bluetooth fungerar t.ex. med iSync, men när jag försöker ansluta till Internet via bluetooth försöker datorn först ansluta (då syns det ett par pilar på bluetooth-ikonen på mobilen), men kopplar sedan ifrån och säger att jag det var ett modemfel och att jag ska kolla mina inställningar.

 

Jag har provat rätt många alternativ för att koppla upp mig, t.ex data.tre.se som APN och *99# som telefonnummer.

 

Jag kan givetvis surfa på själva mobilen.

 

Är det någon som lyckats koppla en SE-lur till en Mac med Leopard? Alla tips välkomnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. jag har precis köpt en MacBook Pro med OSX 10.5.2 Leopard och en Sony Ericsson w880i med mobilt bredband från 3. Det verkar inte som att modemscripten som har nämnts tidigare i tråden är kompatibla med Leopard, och supporten hos 3 resp. Apple kan inte hjälpa mig att få det att fungera.

 

Bluetooth fungerar t.ex. med iSync, men när jag försöker ansluta till Internet via bluetooth försöker datorn först ansluta (då syns det ett par pilar på bluetooth-ikonen på mobilen), men kopplar sedan ifrån och säger att jag det var ett modemfel och att jag ska kolla mina inställningar.

 

Jag har provat rätt många alternativ för att koppla upp mig, t.ex data.tre.se som APN och *99# som telefonnummer.

 

Jag kan givetvis surfa på själva mobilen.

 

Är det någon som lyckats koppla en SE-lur till en Mac med Leopard? Alla tips välkomnas.

 

Fick liknande problem nu på min nya MacBook när jag kör via BT (som är bra mycket skönare och mindre batterikrävande) och löste problemet genom att köra med eget modemscript (istället för det inbyggda) samt välja "ingorera kopplingstod vid uppringning".

I modemscriptet är data.tre.se angivet som apn.

 

post-18099-1204144253.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som lyckats koppla en SE-lur till en Mac med Leopard? Alla tips välkomnas.

Förutsättningen är att du redan har ställt in din W880i via Bluetoothassistenten.

När du gör detta skapas automatiskt en nätverksport som kallas Bluetooth.

 

Sedan gör du så här:

 

Börja med att öppna Systeminställningar, och klicka på Nätverk:

post-28798-1204144091.png

 

Klicka på Bluetooth i vänstermarginalen som sammanställer vilka nätverksportar som finns, och välj sedan Avancerat:

post-28798-1204144309.png

 

Under fliken Modem väljer du Leverantör och skriver in APN-adressen:

post-28798-1204144429.png

 

Under fliken PPP kan du exempelvis välja att modemet ska ansluta automatiskt, exempelvis när du startar webbläsaren eller e-postprogrammet:

post-28798-1204144553.png

 

Lycka till! Detta fungerar utmärkt för mig med min SE K610i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för förslagen, ekstam och Alix. Tyvärr fungerar det inte för mig. Har gett upp fr tillfället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen, ekstam och Alix. Tyvärr fungerar det inte för mig. Har gett upp fr tillfället...

Det ska du inte behöva göra. Kan du inte beskriva lite, vad har du för telefon, vilken operatör har du, vilken dator och operativsystem, vilken bluetooth i datorn? Jag hjälper gärna till. Fast just nu ska jag iväg, så ha lite tålamod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Hej. jag har precis köpt en MacBook Pro med OSX 10.5.2 Leopard och en Sony Ericsson w880i med mobilt bredband från 3. Det verkar inte som att modemscripten som har nämnts tidigare i tråden är kompatibla med Leopard, och supporten hos 3 resp. Apple kan inte hjälpa mig att få det att fungera.

 

Bluetooth fungerar t.ex. med iSync, men när jag försöker ansluta till Internet via bluetooth försöker datorn först ansluta (då syns det ett par pilar på bluetooth-ikonen på mobilen), men kopplar sedan ifrån och säger att jag det var ett modemfel och att jag ska kolla mina inställningar.

 

Jag har provat rätt många alternativ för att koppla upp mig, t.ex data.tre.se som APN och *99# som telefonnummer.

 

Jag kan givetvis surfa på själva mobilen.

 

Är det någon som lyckats koppla en SE-lur till en Mac med Leopard? Alla tips välkomnas.

jag har lyckats koppla upp mig med Leopard och Tre. testade igpr och det fungerade. Ringde tres support idag och fick veta exakt hur man gör. Dock verkar det skumt att man inte kan använda telfonen som en nätverksenhet stället som ett modem.

 

Jag har en K850i och kör med ett av Ross Barkman's script.

Jag använder usb för jag ser det som stabilare och snabbare. (har 7,2mbit bredband via telefonen, teoretiskt)

post-26181-1208291249_thumb.png

post-26181-1208291257.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gabbegabbelito
Är precis i banorna att inhandla en SE K610i (kommer väl lagom till födelsedagen)..

 

Låter riktigt intressant! Och jag har Halebop idag (3G-kort i vanlig lur). Hur är det igentligen med hastigheten & så? Vad kostar det att surfa med 3G (Halebop vs. övriga operatörer)?

 

 

det kostar 15/MB med halebop /:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att med hjälp av den här tråden få igång min telefon som modem i förra veckan, funkade kalasbra på en gång med min k850i och Tele2. :)

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslagen, ekstam och Alix. Tyvärr fungerar det inte för mig. Har gett upp fr tillfället...

Såhär ser det ut hos mig, och fungerar utmärkt. Via bredbandskollen.se får jag ca 0.7Mbit/s nerströms. Kör Leopard 10.5.2 och har en K800i med Tele2Comviq-abonnemang. Har datapaketet vilket innebär 1GB fri surfning för 39kr/mån.

 

Tele: *99#

Account name: gprs

Password: internet

APN: internet.tele2.se

 

post-7247-1212232914.jpg

post-7247-1212233214.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det ser inte mina tele2comviq inställningar ut. Mina ser ut så här, och funkar även dom bra:

 

post-19051-1212320558.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
svenwesterlund
Såhär ser det ut hos mig, och fungerar utmärkt. Via bredbandskollen.se får jag ca 0.7Mbit/s nerströms. Kör Leopard 10.5.2 och har en K800i med Tele2Comviq-abonnemang. Har datapaketet vilket innebär 1GB fri surfning för 39kr/mån.

 

Tele: *99#

Account name: gprs

Password: internet

APN: internet.tele2.se

 

Kanoners!!

Funkade direkt med min Leopard+K850i+Tele2.

Och hysat snabbt, faktiskt.

/Sven W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...