Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Boot Camp - ett varningens ord


Piddelito

Rekommendera Poster

Jag provade idag att använda Boot Camp för att skapa en Windowspartition på min Mac Pro. Allt gick bra tills datorn skulle starta om och boota Windowsinstallationen från skivan - jag hörde hur skivan lästes in, men min 23" Apple Cinema-skärm var helt svart. Det tycktes som om allt fungerade utom skärmen. :o:fundersam:

 

Efter lite efterforskningar på Apples diskussionsforum verkar det som om detta är ett allmänt fel hos nyare Macar med större skärmar, speciellt iMac 24" och Mac Pro med Radeon X1900-kort. Sunk-Windows sänder endast ut en analog signal under installationen, en signal som nyare digitala skärmar inte kan visa och därmed är man dömd att famla i blindo under installationen - ingen bra idé. :chockadskeptisk:

 

Jag skall prova att koppla in min gamla CRT-skärm till Macen och se om jag kan installera Windows med ledsyn åtminstone. Men kan jag inte få min stora skärm att fungera med Windows lägger jag nog ner projektet helt och hållet. "I am a Mac, and a PC too." Jo, tjenare. :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter ju inte så skoj.. vill verkligen inte att det ska hända på min... men som sagt.. det borde ju gå att koppla in en till skärm och köra instalationen på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, dumt byggt isåfall. Borde vara grafikkortets del att bestämma vilket format det är på bilden som pumpas ut, inte Windows-installationen. Tycker det låter väldigt långsökt faktiskt, hur har Windows tillgång till att göra sånt utan några som helst drivrutiner etc? Kan det inte bara vara att skärmen/grafikkortet inte pallar att rita upp den skumma upplösning/uppdateringsfrekvens som är under installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade idag att använda Boot Camp för att skapa en Windowspartition på min Mac Pro. Allt gick bra tills datorn skulle starta om och boota Windowsinstallationen från skivan - jag hörde hur skivan lästes in, men min 23" Apple Cinema-skärm var helt svart. Det tycktes som om allt fungerade utom skärmen.  :o  :fundersam:

 

Efter lite efterforskningar på Apples diskussionsforum verkar det som om detta är ett allmänt fel hos nyare Macar med större skärmar, speciellt iMac 24" och Mac Pro med Radeon X1900-kort. Sunk-Windows sänder endast ut en analog signal under installationen, en signal som nyare digitala skärmar inte kan visa och därmed är man dömd att famla i blindo under installationen - ingen bra idé. :chockadskeptisk:

 

Jag skall prova att koppla in min gamla CRT-skärm till Macen och se om jag kan installera Windows med ledsyn åtminstone. Men kan jag inte få min stora skärm att fungera med Windows lägger jag nog ner projektet helt och hållet. "I am a Mac, and a PC too." Jo, tjenare. :superirriterad:

407270[/snapback]

Låter konstigt att det skulle kunna ha med vilket grafikkort som är installerat. Det är ju samma typ av kort, eller, är inte grunden densamma? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är gamla och tekniskt inkompatibla standardgrafikdrivrutiner på Windows XP installationsskiva, misstänker jag. Installationsprogrammet ber grafikkortet sända en signal som nyare digitala skärmar inte kan visa. Jag vet ärligt talat inte hur problemet skall lösas, eftersom problemet inte är relaterat till Apple och Boot Camp utan Windows XP och därmed utanför Apples kontroll. Man kan ju koppla in en äldre skärm till en Mac Pro, men inte gärna till en iMac. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bootcampat min 24" och det gick hur smidigt som helst bortsett från lite drivrutinsproblem på windowssidan. Det är riktigt roligt att spela på den.Bf2 flyter mycket bra med nästan allt maxat. Jag kan tänka mig att det är nice att spela WoW på den. Det är en fröjd att se på film på den. Jag har för mig att jag hörde nått om ett väggfäste till imac, nån annan som hört det eller har jag bara drömt?

 

Dave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar min 23" Cinema-skärm med Windows, men med egenheten att växlar jag från Mac OS till Windows måste jag dra ur strömkontakten till skärmen och sätta i den igen för att få bild. Omständigt, men det fungerar ju. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...