Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Brända dvd-filmer hackar


bjorn@forseth.se

Rekommendera Poster

bjorn@forseth.se

•Min PowerBook 17" har en inbyggd dvd-brännare, med vilken jag gjort flera dvd-videor både i iDvd och Toast 7 Titanium med fantastiskt resultat. Emellertid började jag i ökande grad få problem med skivor, som av brännarprogrammet ansågs obrännbara, trots att de var av gott märke. Då fick jag en hel 25-skivespindel utbytt av firman jag köpt den av. Det förändrade inte saken, och jag fick skämmas för att ha bytt ut en bunt skivor utan att det säkert var något fel på dem. Fick rådet att rengöra brännaren. Köpte rengöringsutrustning av god kvalitet och lyckades bränna någon eller några skivor, men de var totalt onjutbara: bildstörningar, hackande, ljud-bildförskjutning och de gick aldrig att se till slutet. De låste sig.

•Nästa råd vara att bita ihop och köpa ny brännare. Eftersom den inbyggda brännaren fungerar oklanderligt vid uppspelning av alla slags cd och dvd, köpte jag en extern LaCie. Denna fungerar lätt som en plätt. Skivor bränns – men filmerna hackar. Bildkvaliteten är professionellt god, men en gång i sekunden hackar alltså bilden till.

•Så testade jag att ta ut mitt 1 GB-minne av Kingstonfabrikat. Jag hade ju förr bränt goda skivor med bara originaminnet 512 MB. Det gjorde ingen skillnad: bildkvaliteten blev fortsatt god, men filmen hackade en gång i sekunden.

•Till slut drog jag slutsatsen att jag hade för trångt på hårdskivan. LaCie rekommenderar 1 GB per 5 minuter film. Efter att ha rensat tills det fanns 27 GB lediga och originalfilen placerats på en annan partition på hårdskivan (en QuickTime-fil som EyeTV gjort åt Toast som så ofta förut), så brände jag på nytt. Och på nytt. Och på nytt. Resultatet blev fortfarande exakt detsamma: hack en gång i sekunden, både vid uppspelning med datorns dvd-spelare och på modern dvd-maskin till teven.

•OBS 1: innan problemen började uppstå gjorde jag flera gånger lyckade bränningar fast utrymmet på hårdskivan var betydligt mindre än 27 GB.

•OBS 2: jag har sedan problemen började uppträda hela tiden bränt med lägsta hastigheten.

•OBS 3: originalvideofilen uppspelad i en VLC-spelare uppvisar inga hack alls.

VIDEO_TS videofilerna på den brända skivan visar inte heller några hack!!!

•Fråga: var farao uppstår då problemet, och vilket är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
bjorn@forseth.se

Inte ett enda svar på denna förfrågan. INGEN känner alltså till vad som kan åstadkomma detta problem, trots att det är fullt med folk som bränner dvd hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ujuj, jag har visserligen aldrig bränt en film på DVD och allmänt oteknisk på sånt här men när jag läser vad du skriver väcks misstanken att det kanske kunde va nåt med QT, vad vet jag inte men uppgradera eller installera en gammal version å se ifall nåt händer? Annars har jag ingen bra idé tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om jag förstått saken rätt är det samma hackande oavsett var du spelar upp filmerna från de brända DVD-skivorn, men ifall du kopierar filerna från DVD till hårddisken blir det inte längre hack?

 

Eftersom...

...det blev bättre när du bytte till LaCie-brännaren...

...hackar även på en stationär dvd-spelare...

...du bränner med lägsta hastigheten...

...filerna, även kopierade från hackig DVD, fungerar normalt i datorn...

 

...så återstår själva mediet kvar att testa med. Shoppa runt och köp några stycken av en rad olika märken och testa vidare.

 

Men det går också att tänka sig att du har något som stör själva bränningsprocessen. Det bryter flödet när du bränner och när skivan spelas i realtid, men inte när du kopierar filerna från DVD-skivan. Om en-gång-i-sekunden-hacket är regelbundet som en sekundvisare låter det misstänkt likt något som stör, något som pollar hårdvaran en gång i sekunden, till exempel en dålig drivrutin, glapp i någon usb-kabel, FileVault etc.

 

Du skulle kunna pröva med att köra igång Aktivitetskontroll och se om det är någon process som tar oansvarigt mycket kraft. Observera att Aktivitetskontroll, pmTool och Windowserver går igång eftersom övervakning i sig tar kraft. Pröva att ställa Aktivitetskontroll på att uppdateras var 0,5 sekund, fast det kanske tar musten ur en G4.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...