Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X 10.4.8!


MacAlex

Rekommendera Poster

Uppdaterat två datorer och det verkar funka! :elaktflin:

PB:n var filen på 20mb men till iMac nåt på 120mb och iMacen startade om två gånger innan allt var klart! :fundersam:

Men detta tyder ju på att snart kommer 10.5 ut! :o  :skondans:

För nu är vi ju på 10.4.8 :whistling:

407223[/snapback]

 

 

Det kanske kommer en 10.4.9 och en 10.4.10 också. Vem vet...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

10.4.10 kommer det nog aldrig, men 10.4.9 har vi i slutet av november :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här hände efter jag uppdaterat till 10.4.8 på min macbook, har aldrig hänt innan. Finder lossnade från docken när jag lade till ett nytt program. Gick ej att klicka på.

 

Har det hänt någon annan?

 

post-10988-1159631160_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min låste sig vid uppstart, men efter att ha ryckt ur Macally tangentbordet och min Kensington USB HUB och iPoden så gick den att starta. :)

 

Tuffar på bra nu!

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm....har iScroll2 installerat för att få scrollfunktionen i min powerbook och det funkar med zoomen men jag hittar inte systeminställningarna för funktionen som visas här http://daringfireball.net/2006/09/zoom_using_scroll_wheel

 

:fundersam:

407353[/snapback]

Funkar fint med iScroll här också. Menyn kommer fram om du kopplar i en extern mus med skroll-funktion. Jag såg inte heller den innan jag kopplade in min Mighty.

zoom-using-wheel.png

 

En kul sak var att när man gör en skärmavbildning efter att ha zoomat in så får man en bild med förstoring. Det kanske är självklart, men jag blev glatt överraskad att det inte var annorlunda.

 

En annan trevlig sak med 10.4.8 var att själva processorn uppgraderades med hela 5% i hastighet bara sådär. Tidigare hade jag 1,5 GHz, men nu säger systeminformationen 1,58 GHz. :chock:

post-1328-1159640858_thumb.png

Solen skiner på mig idag också. :skondans::pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite problem med trådlösa nätverket. Måste skriva in det varenda gång och det sparas inte av sig själv och hittar det inte automatiskt. Hur gör jag så det sparas och hittas automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10.4.10 kommer det nog aldrig, men 10.4.9 har vi i slutet av november  :whistling:

407367[/snapback]

kristall kulan har talat B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo!

 

På olika forum (macosrumors, macfixit och apple) har folk klagat på

att när dem installerat denna update, så har deras colour setting f*cat

och skärmarna har fått en ljusblå skimrande nyans som gjort att grafik och ui ser ful ut.

 

Detta har främst hänt för dem som har Macbooks and pros,

men jag sitter på en powerbook och undrar om så har skett även

för er som har installerat och har ppc?! Har du fått några problem eller

sett besynnerligheter som fått din coloursync profile eller skärm att bli konstig?

 

Jag är extremt beroende av att min skärm och min coloursync profile

är intakt och fungerar som de ska. Det gör att jag fortfarande kör 10.4.3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min färgprofil måste det hänt något med, ty det blev märkbart kallare toner; övervikt av grönblått tycker jag. Hur gör jag får att återfå som det var innan uppdateringen? Sitter med en vecka gammal macbook bara, så jag blir ju lite sned på detta faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att rätt färgprofil är inställd i Systeminställningar / Bildskärmar / Färg...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacFixit skriver:

 

post-113-1159688562.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha vad ska man göra då? jag tänker inte sitta vid min dator när den är så ful, usch jag skäms ju. kan ju inte ta med den nån stans... färginställningarna är som förrut och visst att man kan gå in och kalibrera själv, men det är inte samma grej. what to do?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer väl förslag på lösningar närmsta dagarna på MacFixit eller annorstädes får vi hoppas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ahhh ja kommer ruttna och dö utan min fina dator *lipa*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På olika forum (macosrumors, macfixit och apple) har folk klagat på

att när dem installerat denna update, så har deras colour setting f*cat

och skärmarna har fått en ljusblå skimrande nyans som gjort att grafik och ui ser ful ut.

407466[/snapback]

 

Min MacBook skärm är intakt efter uppdateringen, ser ut precis som den gjorde innan.

Färgerna är helt intakta.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdateringen var allt finfint, men Quicktime ballade ur, såg jag sedan. Den spelar upp en del filer hackigt eller inte alls + ”hittar inte filen” och annat trams.. Knepigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min powerbook e nu också uppdaterad och fiiiin! Allt har gått kanonfint!

 

inställnigarna för musfunktionen hittar du enligt nedan... längst ner om man ska vara korrekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att läsa...

Update procedure recommendation We recommend the following procedure when installing Mac OS X 10.4.8.

 

First, avoid performing any other operations (in Mac OS X or third-party applications) while the update process is occurring. In addition, before installing this security update, make sure all Apple-installed applications and utilities are in their original locations. Moving one of these applications to a different location on your hard drive can lead to an incomplete update. Also, disconnect any FireWire/USB devices before applying Mac OS X 10.4.8 (except for your startup drive, if it is FireWire or USB, and your keyboard/mouse), then re-connect the devices one by one (checking for issues created by any particular device) after the update process is complete and the system has restarted.

 

Also, note that the first restart after applying Mac OS X 10.4.8 may be abnormally long. Subsequent restarts should take place at normal speed.

407136[/snapback]

 

Jag kör Mac för att det skulle vara enkelt............ :armskeptisk::fundersam::superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På olika forum (macosrumors, macfixit och apple) har folk klagat på

att när dem installerat denna update, så har deras colour setting f*cat

och skärmarna har fått en ljusblå skimrande nyans som gjort att grafik och ui ser ful ut.

407466[/snapback]

trodde jag inbillade mig!!! men fler verkar som sagt råkat ut för det.... lite irriterande faktiskt.... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man fixar wireless problemet?

407721[/snapback]

 

Alltså den tappar anslutningen till trådlösa nätverket rätt ofta. Tex bara man stänger datorn (MacBook Pro:en) så tappar den anslutningen. Irriterande att behöva skriva in Wireless koden varenda gång man vill gå Wireless. Det händer även fast jag klickat på "Save to keychain".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Direkt efter omstarten så blev jag tvungen att hålla ner knappen för att stänga av datorn, kernel panic? Men annars så tuffar den på riktigt bra.. läskigt me kp bara.!

 

//Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

Angående säkerhetsproblemen så kan man läsa detta. Frågan jag ställer mig som totalt ovetande är hur stor risk det skulle vara att INTE uppdatera :dumstrut:

 

"Madrid, October 2, 2006 - Apple has released security updates for Mac OS X to correct multiple vulnerabilities. The problems can be exploited by local or remote attackers to run arbitrary code, cause denial of services or disclose important information.

 

The components affected by this update are: CFNetwork, Flash Player, ImageIO, Kernel, LoginWindow, Preferences, QuickDraw Manager, SASL, WebCore and Workgroup Manager.

 

The problems resolved include one that could allow unauthenticated SSL sites to appear as authenticated in CFNetwork clients (such as Safari). These updates also correct the following situations: the Flash player could allow execution of arbitrary code; running of arbitrary code when viewing maliciously created JPEG2000 files, and a kernel vulnerability that could allow local execution of arbitrary code.

 

Affected Mac OS X systems include versions from 10.3.9 to 10.4.7. Users are advised to update to the new 10.4.8 version available at: <http://www.apple.com/support/downloads/> . More information at: <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304460> " :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man fixar wireless problemet?

407721[/snapback]

 

Läs på MacWorlds första sida idag

http://macworld.idg.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan jag ställer mig som totalt ovetande är hur stor risk det skulle vara att INTE uppdatera :dumstrut:

408220[/snapback]

 

Svårt att säga, men när nya angreppsvägar blir kända kan man alltid räkna med att risken för angrepp ökar högst påtagligt. Det finns alltid folk till allt; i det här fallet till att testa dom nyligen upptäckta angreppsvägarna (som utgår från att det alltid finns folk som struntar i att uppdatera sin säkerhet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...