Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS X 10.4.8!


MacAlex

Rekommendera Poster

marcushedenstrom
Det är onödigt i 99 fall av 100. Men känner man för att göra det så visst...

407172[/snapback]

 

Antagligen är det till nytta när rättigheterna har fuckats upp. Men hur ofta händer det? Om man nu inte, som jag, är klåfingrig. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Funkade perfekt här :) Tog lång tid att starta datorn efter installationen, men inget ser ut att ha ändrats sen installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har extern firewire-disk. Inga konstigheter där. Omstarten tog lite längre tid. Sedan flöt allting på som det skulle. Märker ingen direkt skillnad. Jo, kanske att Finder öppnar Firewire-disken snabbare på skärmen. Fast det kanske är önsketänkande?

 

P.S. Om man nu inte skulle behöva reparera skivbehörigheter, varför KAN man det då? Oftast ser jag att den återställer en hel del efter att operativsystemet strulat i en eller annan form. Så funktionen är nog nyttig. Fast vad vet jag, det är ju sånt som folk påstår. Andra påstår att det kvittar. Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jag läste att man kan zooma genom att hålla inne ctrl och snurra på scrollhjulet. Praktiskt! Det skall tydligen gå på bärbara också. Då håller man inne ctrl och för två fingrar på musplattan sammtidigt :skondans::skondans:

 

edit: kan man "zooma" i bredd om man har might mouse? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi kanske skall höra med dom som har externa diskar först

det var ju där  problemen visade sig senast...

407144[/snapback]

 

Jag kom på att det var ganska länge sen senaste backupen gjordes, så då körde jag in hela Combo-uppdateringen (PPC, ca 150 MB) på min externa GigaSmart FW. Startade om från den (obs! fick två omstarter direkt efter varandra) och körde sen hela Macaroni-köret (bl. a. rensade bort 56 MB språkfiler). Efter omstart från interna HD:n körde jag Smart Update-backup med SuperDuper. Samtliga operationerna gick helt perfekt. Nu är man uppdaterad, uppbackad och det känns ovanligt fräscht :skondans:

 

10.4.8 verkar vara en klockren fullträff, så med tanke på den först släppta, sunkiga 10.4.7-uppdateringen måste man den här gången ge Apple en eloge. De har revanscherat sej till 100 procent.

 

Sedan körde jag också in Combo på en gammal iMac G3/500 och fick liknande symptom som Pocahontas på sin iBook G3/500. Men jag väntade inte så länge, utan efter 2-3 minuter startade jag om med tvångsomstartsknappen och fick en ren och fin start av systemet på ca 30 sek. Verkar funka klockrent, den med. Inga anmärkningar i behörighetskontrollen, heller. :ThumbsUp::nanakudde:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just one more thing... webbläsarna har blivit bra mycket snabbare. Allmän prestandaökning, eller förbättrad bildhantering? Vet inte riktigt vad det beror på, men skillnaden är högst påtaglig, iaf för mej. T. ex. MacWorlds frontsida som ju kunde ta evigheter att ladda in går nu på lite drygt halva tiden mot förut :)

Kollade också några andra tunga sajter som jag ofta besöker och kunde notera samma sak där: ca 20-40 % snabbare. Nästan lite för snabbt... (farträdd ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle just skriva desamma.programmuppdateraren säger 147 MB. på apples sida är uppdateringen till intel drygt 200..

alltså samma på min macbook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterat två datorer och det verkar funka! :elaktflin:

PB:n var filen på 20mb men till iMac nåt på 120mb och iMacen startade om två gånger innan allt var klart! :fundersam:

Men detta tyder ju på att snart kommer 10.5 ut! :o:skondans:

För nu är vi ju på 10.4.8 :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lugna gatan att installera uppdateringen, inga problem alls. Har inte hunnit testa om det blivit några förbättringar i nätverket men det får testköras så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

147 MB stor var uppdateringen till min Mac Mini Intel.

evighet tycktes den grå skärmen vara, men jag lät den stå och jobba och gjorde annat under tiden.

 

När det var klart kom frågor om nyckelringen...

Lär väl märka om något strular, för tidigt att yttra sig, kör skivverktyg på denna datorn också...

och den visar.

 

post-113-1159599116.jpg

 

 

Hur ser det ut för er andra i Skivverktyget???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

147 MB stor var uppdateringen till min Mac Mini Intel.

evighet tycktes den grå skärmen vara, men jag lät den stå och jobba och gjorde annat under tiden.

 

När det var klart kom frågor om nyckelringen...

Lär väl märka om något strular, för tidigt att yttra sig, kör skivverktyg på denna datorn också...

och den visar.

 

post-113-1159599116.jpg

Hur ser det ut för er andra i Skivverktyget???

407225[/snapback]

 

Jag hade 3 st problem som kom efter uppdateringen.

För övrigt så laddade jag ner uppdateringen på 206 mb från sidan, tror ni det är någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att man kan zooma genom att hålla inne ctrl och snurra på scrollhjulet. Praktiskt! Det skall tydligen gå på bärbara också. Då håller man inne ctrl och för två fingrar på musplattan sammtidigt  :skondans:  :skondans:

 

edit: kan man "zooma" i bredd om man har might mouse?  :w00t:

407207[/snapback]

 

funkar fint även på min powerbook som inte ens har tvåfingerscroll från början :pompoms:

 

synd bara att den inte gör någon pixelutjämning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just one more thing... webbläsarna har blivit bra mycket snabbare. Allmän prestandaökning, eller förbättrad bildhantering? Vet inte riktigt vad det beror på, men skillnaden är högst påtaglig, iaf för mej. T. ex. MacWorlds frontsida som ju kunde ta evigheter att ladda in går nu på lite drygt halva tiden mot förut :)

Kollade också några andra tunga sajter som jag ofta besöker och kunde notera samma sak där: ca 20-40 % snabbare. Nästan lite för snabbt... (farträdd ;) )

407214[/snapback]

 

 

Ja nätverket är förbättrat...beror på det o inte webläsarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att man kan zooma genom att hålla inne ctrl och snurra på scrollhjulet. Praktiskt! Det skall tydligen gå på bärbara också. Då håller man inne ctrl och för två fingrar på musplattan sammtidigt  :skondans:  :skondans:

 

edit: kan man "zooma" i bredd om man har might mouse?  :w00t:

407207[/snapback]

 

Min iMac zoomar perfekt på det sättet med en mighty mouse men den zoomar "bara" på djupet...

Koool funktion :foralskad:

 

Uppdateringen gick helt smärtfritt men innan jag körde den så kontrolerade jag skivan och daorn rapporterade då ett fel som jag startade om från installationskivan och reparerade... Sedan laddade jag ned uppdateringen och den rullade igenom med en omstart som resulterade i en automatisk omstart och sedan har den rullat klockrent.

 

MS Office-paketet är blixtsnabbt efter denna uppdatering, speciellt i jämförelse med hur det var innan... sirap. Adobe serien något stabilare och internet både snabbare och stabilare.

 

Hitintills bara positivt alltså!

 

Nu ska jag uppdatera min Powerbook också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste att man kan zooma genom att hålla inne ctrl och snurra på scrollhjulet. Praktiskt! Det skall tydligen gå på bärbara också. Då håller man inne ctrl och för två fingrar på musplattan sammtidigt  :skondans:  :skondans:

 

edit: kan man "zooma" i bredd om man har might mouse?  :w00t:

407207[/snapback]

 

Testade nu...skojjigt värre :P haha, ganska onödig funktion kanske men jag vet inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är onödigt i 99 fall av 100. Men känner man för att göra det så visst...

407172[/snapback]

 

Om inte oftare. Någon universalhjälp är det i varje fall inte ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta o. installera genast :kaffe:

 

Kommer me Update om nått skulle krångla här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen gick perfekt.

 

Efter omstart allt var perfekt, inga problem så här långt.

 

Startade om en gång till (Jag valde att göra det).

 

Sen försvann alla mina mina grejor o. program jag hade igång i högra hörnet, såsom MenuMeters och mkt mera. Det ser ut nu som att jag har formaterat min mac, Dock har jag programmena kvar, men dom måste konfigureras om. :huh:

 

Edit: Nu ska jag testa o. göra samma sak med iBooken, och se om samma sak uppstår även där.

post-12294-1159617926_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

2 datorer uppdaterade och allt väl. Jodå. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är Ibooken installerad o. där funka allt perfekt, inga problem... Förutom första uppstarten gick mycket trögare än vanligt efter updateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm....har iScroll2 installerat för att få scrollfunktionen i min powerbook och det funkar med zoomen men jag hittar inte systeminställningarna för funktionen som visas här http://daringfireball.net/2006/09/zoom_using_scroll_wheel

 

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...