Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Quark eller InDesign?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Adobes nya InDesign CS är snart här och för inte alltför länge sedan släpptes äntligen Quark Xpress 6.0 för OS X.

Vilket program tror du tar hem striden, och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Gissar att det är mycket få privatpersoner som löser en licens för QuarkXPress. För samma pengar får man ju hela sviten av Adobes program. Om Quark Inc klarar sig på intäkterna från den professionella grafiska branschen tror jag deras program kommer att vara branschstandard i flera år till. Annars drar nog Indesign det längsta strået, minst lika kompetent och avsevärt billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag QXP-användare och jag hatar InDesign för det suger fett, men jag tycker Quark har gjort bort sig rejält!

- Dels så har de sjukt höga priser på sina uppdateringar.

- Omständig registreringsprocess, och det faktum att du endast kan köra din kopia på EN dator, gör att man backar av skräck...

- OS X-versionen kom alldeles för sent!

 

- Däremot så ÄR QXP rejält ingrott i landets publishingavdelningar och det blir nog svårt att ändra på det.

 

Jag tror att, om inte Quark skärper sig, så kommer Indesign ta över inom några år!

 

Mina två cent...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

föredrar själv att jobba med InDesign framför Quark.

 

Tror också att Indesign kommer att ta över inom en ganska så snar framtid, som sagt,

billigare och minst lika lätt att använda....

 

Cheers... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Quark envisas med sitt uråldriga gränssnitt och hutlösa licenspriser är både arrogant och otidsenligt. Indesign kräver iofs en betydligt mer kraftfull dator, men bara för att Quark råkar flyta på bättre i en mac från 1995 betyder det kanske inte att det är ett bättre program. Indesign är en ren fröjd att jobba med på alla sätt.

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Indesign kan ta nya kunder, som är just nya för layout arbete, men jag har alldrig använt något annat än quarksxpress förutom en eller två ggr när vi fick in jobb i Indesign, och det var bara strul det var visserligen version 1. nånting. Men att släppa ett sånt dåligt program avskräckte nog många i början och då spelar det ingen roll hur bra program man säger att Indesign är. Förtroendet är paj liksom, men produktionsbolagen får nog köpa in programmet som alla andra program som dom köper för att kunna ta emot uppdrag.

 

Fördelen med QuarxPress är att det alltid funkar det är få överaskningar mao. Det är som att jobba i Illustrator som är ett bra program men man kan inte vara att bra på allt som mjukvaruleverantör, hur gärna man ej vill.

 

Själv är jag orginalare i bokproduktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbet med Quark sedan stenåldern -eller i alla fall sedan mitten av 80-talet, men nu blir det byte till InDesign.

 

Bättre typografiska möjligheter ser jag som ett starkt kort. Och Quarks jobbiga administration är ett helt eget kapitel.

 

Men det som gör att reklambyrån där jag fn sitter kommer att byta beror på möjligheterna för kopplingen InCopy/InDesign och att kunna, med tredjepartstillverkares hjälp, låta en marknad nere i exemplevis turkiet översätta sin text från engelska till turkiska själva och tanka in det direkt i ett språklager i mitt InDesign-dokument.

 

Så oavsett vad man än tycker på ateljén (åsikterna går isär) så är det bara att gilla läget. Det blir InDesign.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

InDesign är definitivt nummer 1. Programmet är en kombination av Quark, FreeHand/Illustrator och Photoshop, och uppmanar till lek med ritverktyg, lager, transparens, ludd och skuggor. De som upplever InDesign som segt har inte hittat inställningarna för optimering.

 

Quark är en överprissatt basprodukt vars främsta "merit" är en inarbetat standard från svunnen tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Adobe vinner så blir det ännu ett bevis för att marknaden också styrs av andra parametrar än kvalitet och pris, typ; VHS-BetaMax, Windows-Mac, etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som sagt inte provat den nya versionen men idag vinner 6:an på snabbheten medan inDesign vinner på priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... en annan liten sak.. InDesign öppnar Quarkfiler... Quark behöver en dyr init från annan programtillverkare.. och den finns än så länge bara till 5:an....

 

Inget om HUR det funkar... för det är olika:-)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att man kan öppna Quark 6an i InDesign? I så fall är det räddningen för oss på de små tryckerierna.

Nä, jag är tveksam, det är säkert nån pluggin som man måste ha. Jag fattar inte att man kan bygga ett program med sån liten kärna, det består nästan bara av pluggins. Vi tar emot dokument från hela världen och allt som oftas är det ett pluggin som saknas och då får man inte upp dokumentet.

Om det nu skulle fungera så är det säkert något annat strul med omflödning av text, dekorfärger som inte följer med o s v.

Nä, det är nog bäst och uppgradera alla programmen. Det blir inte billigt, men vi har inget val om vi ska kunna hålla god service. Oftast är något som måste fixas, som rätt utskjutning, dekorfärg i stället för cmyk, cmyk i stället för RGB, fel linjetjocklek (använd aldrig "fin" eller "hårlinje" som tjocklek) o s v.

Det är synd att det har blivit som det har blivit med Quarken. Det var länge det bästa layoutprogrammet och lekfull kunde man vara redan i 3.2 med hjälp av pluggins. Så de så, acki!

 

Om man nu har funderingar på Quark 6an, har Macoteket ett seminarium tisdagen den 21/10 mellan kl. 14-16.

 

Vad jag tror om "kriget"? Ja, vad man hör från dom som har uppgraderat Quarken med allt strul i licensförfarandet, den dåliga supporten och det höga priset, kommer InDesign att vinna.

Sorligt tycker jag som är en gammal Quark- användare sen version 2. Men dom får skylla sig själva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har bytt från QXP till Indesign; Förklara för mig varför Indesign är bättre.

 

För jag är helt clueless...? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg väl märke till att jag INTE bytt till InDesign - ännu... MEN jag har lagt ned MYCKET DYRBAR TID på att få min Quark att fungera på EN maskin... för om jag vil ha den på en till så får jag punga ut med 99 EURO .... mer pengar.. mer pengar.. mer pengar... undrar vilka som äger Quark?

 

Sorry nej jag vet inte om InDesign kan öppna 6 filer... kanske 3 an kan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg väl märke till att jag INTE bytt till InDesign - ännu... MEN jag har lagt ned MYCKET DYRBAR TID på att få min Quark att fungera på EN maskin... för om jag vil ha den på en till så får jag punga ut med 99 EURO .... mer pengar.. mer pengar.. mer pengar... undrar vilka som äger Quark?

 

Sorry nej jag vet inte om InDesign kan öppna 6 filer... kanske 3 an kan..

fjellis, om/när du byter till InDesign kan jag köpa din licens på Quark XPress Passport 6 ;):lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som har bytt från QXP till Indesign; Förklara för mig varför Indesign är bättre.

 

För jag är helt clueless...?  :blink:

Jag är har jobbat med Quarken version 1 (eller nåt) som huvudverktyg fram tills Adobe släppte InDesign version 2.0. (Jag kan fortfarande alla snabbkommandon i Quarken - de är ränder som aldrig kommer att försvinna... ;) )

 

Det som gjorde att jag direkt fattade tycke för programmet i mitt arbete var att det var en betydligt bättre WYSIWYG på både typografin och importerade bilder (bitmap + vektorgrafik). Nu behövde man inte göra flera provutskrifter vid precisionsplaceringar. När jag sedan började använda InDesign som ett pseudo-illustrations/effekt-verktyg var jag såld! Vilken skillnad i effektivitet och flöde - jag sparade en massa tid! Och det blev verkligen som det såg ut på skärmen när man tryckte det hela!

 

Sedan finns det en hel del tryckerier som hade problem med InDesign-filer och ibland även av IDs genererade pdf:er. Men när man väl hittat ett tryckeri som vet vad de gör flyter det på helt utan problem.

 

Jag tror att det är helt beroende på vilken typ av design man själv utför - jag upptäckte att jag passade bättre tillsammans med InDesign. Båda programmen är rejält kompetenta, inget snack om den saken.

 

Och orsaken till att jag över huvudtaget provade InDesign var Quarks dåliga företagspolicy och att uppgraderingarna var alldeles för dyra. Man kände sig uppskattad som kund helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag skulle vilja göra är att rita (med ritbräda), och scanna, direkt i Indesign. Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit tvungen att jobba i inDesign idag. VILKEN HUVUDVÄRK!!!!

 

Det finns ingen exakthet i ID, man kan förvisso använda mått-tabellen men den är inte helt logisk utan man måste pilla med en massa placeringar av mätpunkter osv. Vad är det som är så självklart att nollmeridianen är i mitten av ett objekt om det inte är en cirkel?? Vad är det som är så självklart att inte varje sida har nollmeridianen i övre vänstra hörnet? INGET!

 

Sitter och jobbar på en kalender och där krävs det exakthet. Försökte använda något som i Quarken är busenkelt som "sprid ut/justera". FINNS INTE i inDesign. I alla fall hittade jag inget under den halvtimme jag frenetiskt letade bland menyer, paletter osv. Något så sjävklart som är lätt att hitta, till och med i Freehand!

 

Tyvärr vill inte tryckeriet ta emot Quark-filer så jag var tvungen att jobba i inDesign, för importera från 6:an (även om det är sparat i 5:an) gick nämligen inte i ID 2.x.

 

*morra*

 

Så alla de extra timmar jag lagt ner på att försöka hitta självklara inställningar så har Quark XPress betalat sig redan. Skit samma om det är dyrt, inDesign är Pagemaker, med samma usla precision!

 

Sen är skrämuppdateringen uselt långsamt, i alla fall i 2:an jämfört med Quarken. Det tar evigheter innan en markering "släpper" så man får se hur det ser ut. *skakar på huvudet* Vadå bra förhandsvisning??!! Det tar ju år!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CyberPet - ja om man nu FÅR sälja en licens vidare - vad tror du? Man kanske måste sälja hela maskinen den är låst till samt ringa USA, Bern, Danmark och NI och fråga först.....

 

:-))))))

 

Jag har jag med arbetat i InDesign idag.... och Quark.... jag vet att IND har bättre support o s v... men Quark är fortfarande snabbare och exaktare för mig när jag jobbbar med den..... vi får se...

 

Föreslår att Quark och alla deras ÅF - lägger på en enorma charmkurs (äkta charm) samt undersökning om vad vi som använder programmet tycker om det och om servicen... samt tar den till sig....

 

För du läser väl här Marie von?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CyberPet - ja om man nu FÅR sälja en licens vidare - vad tror du? Man kanske måste sälja hela maskinen den är låst till samt ringa USA, Bern, Danmark  och NI och fråga först.....

 

:-))))))

 

Jag har jag med arbetat i InDesign idag.... och Quark.... jag vet att IND har bättre support o s v... men Quark är fortfarande snabbare och exaktare för mig när jag jobbbar med den..... vi får se...

 

Föreslår att Quark och alla deras ÅF - lägger på en enorma charmkurs (äkta charm) samt undersökning om vad vi som använder programmet tycker om det och om servicen... samt tar den till sig....

 

För du läser väl här Marie von?

fjellis, för att ha så mycket problem med valideringskoden så förstår jag inte hur du kan ha sån humor. :lol:

 

Men jag håller med dig, Quark Inc. måste faktiskt skärpa sig. I början, 1987 när jag började använda Quark så var företaget litet och slog in sig på marknaden i underläget och hade underbar support. Vi körde bland annat en beta och var betatestare för dem. Då var det Pagemaker från Aldus som var stora så då ansträngde de väl sig mer.

 

Men Adobe är ju stora och har trots detta bra support även på andra programvaror där de verkligen har monopol på (Illustrator & Photoshop för att nämna två), så Quark Inc måste nog faktiskt anstränga sig om de ska behålla sina kunder. Tack och lov har vi sällan behövt support på jobbet och de få gånger det behövs så har det gått bra och vi inte haft mycket att klaga på.

 

I en perfekt värld så skulle Quark Inc. sänka priset på QuarkXPress Passport och anställa lite trevlig supportpersonal, då tror jag ärligt inte att InDesign skulle kunna slå sig in på den marknad de nu vill åt (för det mesta småföretag med små investeringsbudgetar och enmansföretagare). För InDesign ÄR inte ett bättre program än Quark och att kunna göra transparens är faktiskt inte något som man gör varje dag. *ironi*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då började vi samtidigt:-) Överlevare? Hårdhudad kanske?

 

Jag hade då en Scitex version av den - med support....

 

Vet du jag körde ett PageMaker jobb idag... var tvungen - gjorde en pdf.... från en fil jag fått.... kändes som.. ja *ler*... och sedan gjorde jag ett i InDesign... och till sisst Quark... och visst är det själva f-n (svärord uppskattas inte såg jag i ngn ansvarigs länk här)... att det liksom svider i en varje gång man ser iconen.. alla tillfällen man bemöts med all skit o strul.. och så sitter man fär i alla fall och använder programmet....

 

Hahahaaaaaaa

 

Vi får väl se HUR det går när jag byter burk inom några månader.....vad för spännande strul (neeejjjj förutfattade meningar får man inte ha - inte ens om Quark)... som väntar en då....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns tryggt att veta.....kanske dags för ny maskin fortare då:-))))

 

Lovar en rapport om allt som sker mellan mig och Quarks alla olika representanter - på min Quark länk här - dagbok....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...