Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kavaliten på Macbooks skärm


hambern

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Jag har beställt en macbook som ska dyka upp nästa vecka, enligt beställningsinformationen på Apples hemsida. Känns typ jättespännande. En sak har dock börjat oroa mig något.

 

Läste på AppleDefects.com att väldigt, väldigt många har problem med sina skärmar. Ända upp till 90% står det (!!!). Dock har jag inte sett så många här klaga. Bland annat tas det upp att skärmen är väldigt ojämnt belyst med mörka partier i hörnen och läkage längst ner på skärmen.

 

Grejen är den att jag tidigare haft haft rätt dåliga erfarenheter av laptopskärmar. Som fotograf som pysslar en hel del med finkänslig färgbehandling och webdesign har jag upptäckt att väldigt få LCD-skärmar visar korrekta färger, varför jag hittills hållit mig till gamla hederliga, gigantiskt stora och klumpiga skärmar.

 

Så. Hur fungerar Macbooks skärm för er? Är den så dålig som det påstås på AppleDefects.com och visar den samma färger som den ska? Och om den inte gör det.. är det någon som vet hur man kan gå till väga för att få den kalibrerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag märkte fläckade partier på min Mbook skärm när jag stänger av den, den hade typ, som ljusa ränder längstmed den.

 

men när den är igång, fungerade den perfekt.. märkte ingen dålig färgåtergivning i spec, hörn eller så.

 

allt var bra med den tills den RSS:ade ^^ :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MB skärm är känslig för vilket läge jag placerar den för att få en så jämn färgåtergivning så möjligt. Speciellt när jag tonar ner ljusstryrkan. Men i rätt läge har jag inte märkt några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min MB skärm är känslig för vilket läge jag placerar den för att få en så jämn färgåtergivning så möjligt. Speciellt när jag tonar ner ljusstryrkan. Men i rätt läge har jag inte märkt några problem.

406894[/snapback]

Samma här, krävs att man sitter rätt/har den rätt inställd om den ska kännas helt bekväm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips!!!

 

Skärmen på Mcbook är mycket förförande och gillas mycket för sin höga kontrast och upplösning. Är man dock beroende av korrigera färgkurvor e t c skall man dock höja ett varningens finger. Du borde nog klämma på en maskin "i r l" och gämföra med dina egna bilder som du har producerat på din nuvarande dator. Grafikerproffs brukar vara skeptiska till "glossy".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips.

 

Har varit och kikat på en Macbook Pro med glossy skärm och den tyckte jag fungerade bra. Så om Macbookens skärm är lika bra ska det nog fungera. Tror att man kan vänja sig vid det mesta bara färgåtergivningen fungerar bra. Betraktningsvinkeln är det inte lika noga med.

 

Såg att folk på andra sidor och trådar tipsat om ett program som heter SuperCal - för kalibrering. Någon här som använder det och kan berätta om det fungerar bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
allt var bra med den tills den RSS:ade ^^  :ThumbsUp:

 

Vad hände då då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju oroväckande eftersom jag själv har beställt en MacBook för några dagar sedan.

 

Men möjligen behöver inte skärmen vara något problem vad gäller just "finkänslig färgbehandling"? För sådana precisionsjobb brukar ju användas stationära välkalibrerade (och dyra!) skärmar som med jämna mellanrum ska kontrolleras med kalibrator och färgtemperaturmätare. Jag känner ett proffs inom bildediteringsbranschen som säger sig inte kunna göra något vidare bra jobb på bärbara apparater. Kanske värt att kolla om en MacBook-skärm motsvarar vad du kräver överhuvud taget? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju oroväckande eftersom jag själv har beställt en MacBook för några dagar sedan.

 

Men möjligen behöver inte skärmen vara något problem vad gäller just "finkänslig färgbehandling"? För sådana precisionsjobb brukar ju användas stationära välkalibrerade (och dyra!) skärmar som med jämna mellanrum ska kontrolleras med kalibrator och färgtemperaturmätare. Jag känner ett proffs inom bildediteringsbranschen som säger sig inte kunna göra något vidare bra jobb på bärbara apparater. Kanske värt att kolla om en MacBook-skärm motsvarar vad du kräver överhuvud taget?  :chockadskeptisk:

407195[/snapback]

 

Ärsh då... något proffs är man inte och det går utmärkt att jobba med min nuvarande skärm som är en jättegammal crt-skärm från hp. och i värsta fall kan man ju koppla in den externt. Men jag ska testa at kalibrera macbookskärmen och så. har kännt lite på en macbook på universitetet och tyckte den verkade bra. Skulle dock behöva jobba lite med den för att se hur det känns, men då krävs det ju att man lånar hem en och så. Dessutom brukar väl skärmarna på bärbara ofta skilja en hel del mellan två till synes identiska datorer. så... jag får hålla tummarna... 11:e oktober kommer den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså dom bilderna jag har gjort på macbooken har varit perfekta!

 

däremot TFT bilder, i skolan. har varit miffo på asgamla CRT skärmar.. mend et e CRT skärmens fel o dem som har dom kvar är det deras problem.

 

När det gäller tryck! så har macbooken o apple jävligt grym standard.. det du ser är det som trycks sågottsom.

 

RSS:ade )= Random Shutdown SYndrome. den började stänga av sig, först enstaka gånger sen frekvent tills, den typ bara startade nåra minutersenare poff, sen trög att få igång igen.

 

så det sög, men nytt logic kort ska fixa biffen

 

btw, ni smo beställer idag får nog med det nya logickortet. så det ska nog itne vara nå problem, dessutom är det många som har gamla macbooks som fortfarande fungerar felfritt.

 

en viss fel% vilket jag lyckades träffa in. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller tryck! så har macbooken o apple jävligt grym standard.. det du ser är det som trycks sågottsom.

 

408023[/snapback]

 

 

Mnjaäähm...okay då. Men ska man hårddra det så kan ju 'standard' egentligen bara vara ett enda inställningsläge av kontrast/ljusstyrka för att bilder i datorn eller på webben ska återges efter grundvärdena (dvs exakt efter hur de 'ser ut'). Apple har ett flertal ljusstyrkor på skärmarna på de bärbara apparaterna och i bästa fall kan ju bara en av dessa grundinställningar råka vara riktig (vilket då antagligen vore en slump).

 

Men, okay,...detaljer...för proffsen. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...