Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

bootar ej från CD eller HD


jonaskellander

Rekommendera Poster

jonaskellander

Hej.

 

Har fått hem en powerbook från jobbet (Inköp under 2005, givetvis utan några skivor!!). Den var krachad men jag trodde att det skulle gå att fixa med techtool. När jag skulle starta den från installationsskivan 10.3 som jag har kommer det upp en "stop skylt" samma när jag försöker boota från en separat hårddisk. Är det månne någon som lagt in ett "firmware pasword"?!

Jag har i open firmware dialogfönstret skrivit "reset-nvram" return "reset-all" return. Sen händer det inget.

Det finns inget fungerande system på den lokala hårddisken vad jag vet. Jag kommer inte åt att formatera...

 

Alla tips är välkommna, jag ska höra med IT-service i morgon om de vet var skivorna är.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om du sitter med en 10.3-skiva och Powerbooken är från 2005 kan datorn inte starta från din skiva. Datorn kräver den version som finns på de medföljande skivorna, vilket är en sen Panther eller en tidig Tiger.

 

Möjliggen kan den starta från en sprillans köpversion av OS X 10.4 vilken om jag förstått saken rätt kommer med en 10.4.3-version som starta de flesta av de sista PowerPC-Macarna.

 

Du är alltså i starkt behov av skivorna. Eventuellt går de att få loss som reservdel.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonaskellander

Hej.

 

Jag misstänkte det.

Office som vi köpt av får lösa det.

Tack för svaret!

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem. Jag har en powerbook g4 som är 3 år gammal. Den har funkat bra fram tills igår. Men när jag skulle starta om den efter att ha installerat lite appleprogram kom jag bara till dit där det gråa äpplet visas mot vit bakrund. Normalt sett ska ju en lite symbol börja snurra under äpplet och sen ska datorn gå vidare mot inloggning men jag kommer inte vidare. Den vita skärmen med äpplet står kvar.

 

Jag har testat att starta om men det funkar inte.

 

Jag har nollställt ram minnet mha shift-alt-kontroll-strömbrytare men när jag startar datorn igen kommmer jag ändå ingen vart.

 

Jag har även testat att hålla inne alt när jag startar om (eftersom hårdisken är partitionerad) och trodde att jag kanske kunde välja den enda hårdisken. Det kunde jag men när jag klickat på en symbol som visar den hårdisken kommer jag bara till den vita skärmen och med ett "förbjudet"-tecken.

 

Jag har även testat att hålla inne O-F-äpple-alt för att komma till nån slagt unixmiljö. Där kunde jag skriva mac-boot eller shut-down. Men inget av detta funkar. Jag kan dock se att jag där har nollställt nvram-minnet.

 

Det skall sägas att jag inte har repair-skivan där jag bor utan kanske kan få den om några dagar. Är det den som gäller att använda? Kommer det troligen lösa sig då? Jag har inte heller några Tiger-installationsskivor som jag kan starta från.

 

Jag kanske egentligen skulle skrivit det här efter att ha testat repair-skivan men vill lösa det här så snabbt som möjligt. Någon som har något tips.

 

Är jättetacksam för allt jag får höra.

 

mvh Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta i Single User Mode

 

• Restart your Mac, while holding down the Command and S keys to start into Single User Mode.

• At the prompt, type: fsck -yf and press return.

• After the process runs, you should see a message indicating that your default startup disk is "OK". If not, run the command again until the "OK" message appears.

• Next type reboot and press return.

• Your system will restart.

 

 

Lägg märke till mellanslaget innan -tecknet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lustigt, en tråd med "jag har inga skivor" stänger du, men den andra hjälper du. Beror det på att det förbjudna ordet nämndes i nummer ett, det som börjar på torr och slutar på ent, men inte i den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta i Single User Mode

 

• Restart your Mac, while holding down the Command and S keys to start into Single User Mode.

• At the prompt, type: fsck -yf and press return.

• After the process runs, you should see a message indicating that your default startup disk is "OK". If not, run the command again until the "OK" message appears.

• Next type reboot and press return.

• Your system will restart.

Lägg märke till mellanslaget innan -tecknet

408643[/snapback]

 

 

Tack för tipset pocahontas men nej. tyvärr. inget händer. jag gick in på apples hemsida och där fanns även nåt som hette verbose mode där man skulle hålla v inne. men inget av dessa funkade. jag kommer bara till äpplet igen. nån idé varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nollställt ram minnet mha shift-alt-kontroll-strömbrytare men när jag startar datorn igen kommmer jag ändå ingen vart.

408637[/snapback]

Det där är inte kombinationen för att zappa pramen, Äpple-Alternativ-P-R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inte kombinationen för att zappa pramen, Äpple-Alternativ-P-R

409040[/snapback]

 

aha. men den har jag inte läst någonstans. har du testat nån gång? jag testade nu och när jag höll inne så startade datorn om av sig självt igen, men jag tillbaka till äpplet.

 

jag får väl vänta på att jag får installations cdn. eller har någon annan något matnyttigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha. men den har jag inte läst någonstans. har du testat nån gång? jag testade nu och när jag höll inne så startade datorn om av sig självt igen, men jag tillbaka till äpplet.

 

jag får väl vänta på att jag får installations cdn. eller har någon annan något matnyttigt?

409050[/snapback]

Här kan du läsa om pram.

 

http://www.macsverige.org/macskolan/hardvara/zappapram.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...