Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läsa extern NTFS-HDD?


Poze

Rekommendera Poster

Funderar just nu på att införskaffa mig en mac mini och som den petiga konsument jag är funderar jag på alla möjliga detaljer... har en extern HDD med NTFS som filsystem där jag har allt av värde och vill naturligtvis använda den även till min framtida (?) mac.

 

Frågan är enkel, går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan LÄSA en NTFS-disk, men inte skriva.

 

Du kan både läsa och skriva FAT32, UFS, HFS och HFS+.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... ok, var väl halvhjärtat gjort av apple :)

 

Tack för svaret.

406677[/snapback]

Nope - hur NTFS filsystem fungerar är fortfarande hemlighetsstämplat :). Så inte är det Apple! :elaktflin:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... ok, var väl halvhjärtat gjort av apple :)

Tack för svaret.

Dom har nog gjort så mycket de kunnat men eftersom det inte finns någon spec på NTFS utanför MS väggar så är det svårt att gissa hur det funkar (speciellt som det finns ett antal olika mer eller mindre inkompatibla versioner av NTFS och en mängd sätt att journalföra och lagra metadata osv.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg undrar finns det något program som gör att man kan skriva till NTFS diskar från mac? för om man ska transportera filer mellan en pc och en mac är ju FAT 32 enda alternativet.. då får man ju inte med sina dvd'er

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAg undrar finns det något program som gör att man kan skriva till NTFS diskar från mac? för om man ska transportera filer mellan en pc och en mac är ju FAT 32 enda alternativet.. då får man ju inte med sina dvd'er

407354[/snapback]

 

Intressant. Hur fungerar det om jag t.ex. vill köra Windows parallelt med OS X? Är jag då tvungen att använda mig av FAT32 på den externa HDDn för att komma åt mina filmer och min musik från både OS X och Windows?

 

Låter oerhört dumt, trodde jag hade lagt FAT32 bakom mig för gott :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast till windows finns det iallfall program som kan läsa hfs+

 

men om du kör windows paralellt med osx så kan du ju formatera den externa till ntfs och sedan från windows lägga över musik och film.. sedan kan du ju läsa musiken och filmen från osx

 

men seriöst.. måste finnas något program till osx för att skriva på ntfs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men seriöst.. måste finnas något program till osx för att skriva på ntfs

407468[/snapback]

Upp till bevis! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...