Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Het MacBook klockar ner


zoi

Rekommendera Poster

Jag vet att MacBooken kör på lägre frekvens när processorn inte belastas så hårt, men grejen är att när jag belastar den till max (typ distributed.net, komprimerar video) så ökar den först snällt till 2GHz för att sedan klocka ner när temperaturen toppar 90°C.

 

E'de så? ska de va så?

Hur beter sig era MacBookar vid ful belastning?

Känns ju lite surt att sitta med en 2GHz propp under huven om den går för varm för att nånsin kunna användas på fulla varv.

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

90 grader????

 

Min går knappt upp i 40 under vad jag anser vara full belastning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte eller lyckats komma upp i 90 grader, det vill säga efter att jag uppgraderade firmware. Nu har jag vid ett tillfälle när jag redigerade film lyckats pressa MacBooken upp till 60 grader en kort stund så snart jag slutade hålla på med andra program i bakgrunden dök temperaturen.

 

Och som halvt svar på din fråga jag har inte sett att min processor klockar ner vid hög belastning.

 

Martin, har du uppgraderat firmware på din MacBook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn är gjord för att klocka ner sig när den känner att det blir på gränsen av för varmt, det fanns två alternativ: Klocka ner eller stänga av processorn, såklart valde de att klocka ner.

 

90°C!! Det är ju vansinnigt, nej, den ska du se om du kan få fixad på garanti, för så varm ska den inte vara.

 

Min kompis MB toppar 64°C!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte kollat temperaturen med något program men vad jg kännt kan jag inte tänka mig att den ligger på mer än 40 typ...om äns det..inte kännt en tendens till att den skulle vara varm datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger en sak, upgradera firmware, omdu gjort det. kontakta apple.

iofs klarar Core Duo, upp till 100*C eller 105*C

 

Vad har du för app som visar temp? äre Core Duo Temp ? kolla med nån annan , 90 låter lite väl högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har uppdaterat firmware - använder coreduo temp för att visa temperaturen.

iStat pro visar samma temperatur (båda använder ju dock speedit exensionen)

 

Temperaturen är jag inte orolig för, temperaturmätare integrerat på processorer brukar ha en tendens att visa rätt galet. Men att den klockar ner sig blir man ju inte direkt glad i ögat för.

 

--

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min har stått på 71 grader nerklockad till 1,5ghz i 10 min snart... Mozilla och msn igång. Kan säga att jag är glad att dom kommer och hämtar den på måndag och en att en ny är på väg. Sanslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

laddade ner core duo temp nu och det visade sig att min temp ligger på 21-22 grader...trots att datorn arbetar frekvent med att rippa cdskivor, internet, lyssna på musik och redigera lite bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

laddade ner core duo temp nu och det visade sig att min temp ligger på 21-22 grader...trots att datorn arbetar frekvent med att rippa cdskivor, internet, lyssna på musik och redigera lite bilder

407242[/snapback]

 

Imponerande. Hoppas att datorn jag får i utbyte fungerar så bra. Men det måste väll ändå vara någon bug? 22 *C? Är det möjligt? Hur låter fläktarna när du gör allt det där?

 

Att min cpu ligger på 70*C även då jag inte gör någonting i stort sett är väll ett officiellt tecken på att den är defekt? Vill dämpa min ångest över att jag kommer få vänta igne på en ny dator då jag skickar iväg denna :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

just när den läser in skivor går fläktarna ganska bra...vilket höll nere temperaturen...nu när jag gör en hel del annat men inte rippar skivor så ligger temperaturen på 29 grader och fläktarna är tysta istället...för mig spelar det inte så jättestor roll vilket...menmen, skönt me tysta fläktar...har bara märkt att de gått när man rippar skivor, inte annars så mycket...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande. Hoppas att datorn jag får i utbyte fungerar så bra. Men det måste väll ändå vara någon bug? 22 *C? Är det möjligt? Hur låter fläktarna när du gör allt det där?

 

Att min cpu ligger på 70*C även då jag inte gör någonting i stort sett är väll ett officiellt tecken på att  den är defekt? Vill dämpa min ångest över att jag kommer få vänta igne på en ny dator då jag skickar iväg denna :).

407291[/snapback]

 

Ärligt talat, du har fått en riktig supermacbook! Skämt åsido, det skulle vara intressant vilken temp som ska betraktas som okej. Är det någon annan som har en macbook som fungerar "lika bra"? När köpte du din förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att MacBooken kör på lägre frekvens när processorn inte belastas så hårt, men grejen är att när jag belastar den till max (typ distributed.net, komprimerar video) så ökar den först snällt till 2GHz för att sedan klocka ner när temperaturen toppar 90°C.

 

E'de så? ska de va så?

Hur beter sig era MacBookar vid ful belastning?

Känns ju lite surt att sitta med en 2GHz propp under huven om den går för varm för att nånsin kunna användas på fulla varv.

 

--

Martin

406452[/snapback]

 

Kanske är det 90 F?! :) vilket motsvarar ca 32 C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, du har fått en riktig supermacbook! Skämt åsido, det skulle vara intressant vilken temp som ska betraktas som okej. Är det någon annan som har en macbook som fungerar "lika bra"? När köpte du din förresten?

407404[/snapback]

 

jag köpte min 18e september, fick den 25e...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya MacBook som jag fick den 28:e är lite skum på temperatur biten. Ofta ligger den och pendlar kring 25 till 30 grader, men till helt synes okänd anledning sticker temperaturen upp till 50-60 grader och stannar där tills jag satt dator i vila eller startat om den. Det spelar ingen större roll hur mycket eller hur litet jag använder datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya MacBook som jag fick den 28:e är lite skum på temperatur biten. Ofta ligger den och pendlar kring 25 till 30 grader, men till helt synes okänd anledning sticker temperaturen upp till 50-60 grader och stannar där tills jag satt dator i vila eller startat om den. Det spelar ingen större roll hur mycket eller hur litet jag använder datorn.

407626[/snapback]

 

 

Ok, mitt problem kan liknas med det. Slowmove, du har aldrig märkt av något liknande?

Btw, iTommy, när köpte du din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerade för övrig mig själv tidigare i tråden. Var menat att citera ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det 90 F?! :) vilket motsvarar ca 32 C

407412[/snapback]

 

 

Nej, är nog celcius.. kör runt 60°C vid vardagligt surf och musiklyssning..

Temperaturen är jag som sagt inte särskilt oroad för, sensorerna kan visa rejlält fel (som killen tidigare i tråden som fick 22°C vid CD-rippning).

Är bara fundersam över varför proppen klockar ner sig fast load ligger på 100%

 

94c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, mitt problem kan liknas med det. Slowmove, du har aldrig märkt av något liknande?

Btw, iTommy, när köpte du din?

407696[/snapback]

 

Jag beställde MacBooken den 12:e Sep. och fick den 28:e.

Har lite funderingar kring Rosetta. Stängs Rosetta ner efter att man avslutat applikationen som behöver den, eller ligger den kvar och rullar i bakgrunden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beställde MacBooken den 12:e Sep. och fick den 28:e.

Har lite funderingar kring Rosetta. Stängs Rosetta ner efter att man avslutat applikationen som behöver den, eller ligger den kvar och rullar i bakgrunden?

407710[/snapback]

den rullar i bakgrunden för att hålla programmet igång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den rullar i bakgrunden för att hålla programmet igång :)

407717[/snapback]

men om du inte har ett ppc program igång så stängs rosetta av

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den rullar i bakgrunden för att hålla programmet igång :)

407717[/snapback]

 

Jag menar efter att jag stängt programmet, ligger Rosetta kvar då eller stängs den tillsammans med programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar efter att jag stängt programmet, ligger Rosetta kvar då eller stängs den tillsammans med programmet?

407739[/snapback]

det stängs av med programmet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, mitt problem kan liknas med det. Slowmove, du har aldrig märkt av något liknande?

Btw, iTommy, när köpte du din?

407696[/snapback]

 

jo märkte det när jag starta idag då var det uppe på 40-50 när jag gjorde saker...dock aldrig över 50

 

så programmet kanske är lite skumt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBookarna är väldigt varma! Jag hittade den här förteckningen över temeraturer på MacBooks. Efter att datorn uppdaterade något om fläktarna (är det d ni menar med firmware?) så ligger min kring 60 grader konstant. Innan låg den ca 70 grader..

MacBook Temp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...