Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

läskigt


silverarrow

Rekommendera Poster

helt plötsligt måste jag knappa om lösenord överallt, t.ex. mail osv. Alla program installeras om, t.ex. när jag startar entourage är alla gamla mail borta och den ställer frågor som det är en nyinstallation. Alla ikoner är borta på skrivbordet. Det jag har sparat på skrivbordet är brota. Docken utseende har förändrats. Vad har hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du loggat in som en annan användare?

Har du döpt om mappen "Användare"?

Har du döpt om DIN mapp som ligger i "Användare"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den mappen som är min användare fanns inte längre i vänsterspalten i när jag klickade på hårddisk. Jag sökte efter den och den låg i hårddisken under program. Då drog jag den från programmappen till vänsterspalten i finderfönstret. Kan det vara det som ställt till problem? Det är den enda ändringen jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den mappen som är min användare fanns inte längre i vänsterspalten i när jag klickade på hårddisk. Jag sökte efter den och den låg i hårddisken under program. Då drog jag den från programmappen till vänsterspalten i finderfönstret. Kan det vara det som ställt till problem? Det är den enda ändringen jag gjort.

406313[/snapback]

Säkerligen är det problemet. Den ska inte ligga i "Program", den ska ligga i "Användare".

 

Om den ligger till vänster i Finder-fönstret eller inte har ingen betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det var för att det där "huset" som symboliserar användare brukar ligga på vänstersidan i finder, men "huset" försvann. Nu har jag lagt tillbaka mappen i användaren iallafall .Fast frågan är om alla mail har försvunnit, jag ska starta om och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som mailen försvunnit och adressbok har raderats av entourage. trist. men mailen borde väl finnas där någonstans. Verkar märkligt att den bara skulle radera allt för att jag bytt plats på en mapp. Dessutom frågar alla program t.ex. safari om nyckelring, jag svara ja, men startar jag om frågar den efer nyckelring igen. Hoppas informationen finns där. Annars är det andra gången jag blir av med viktig information på min MAC. Ledsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök efter Microsoft på din hårddisk. Mailen brukar ligga i en mapp som heter Microsoft användardata om jag kommer ihåg rätt. Sen är det bara att lägga den mappen i din användarmapp (som du verkar ha raderat/flyttat på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. jag var med om att min hemmapp försvann från vänsterspalten i Finder för ett tag sedan också, men det berodde på en helt annan sak. Rätt vad det var försvann den och det kom upp ett felmeddelande om att man "inte får dra ur disken innan man avmonterat den", WTF tänkte jag, FW-disken ligger ju kvar på skrivbordet. Då visade det sig att hårddisken (eller rättare sagt hårddiskarna) jag har hemmappen på hade avmonterats. "Kul" tänkte jag och startade om och reparerade enheten. (Inga problem uppstod, varken förlorade eller korrupta data.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,,,jag ingen aning om hur den försvann från vänsterspalten i finder. Jag hittar microsoft användardata. Den ligger redan i användaren. Mappen som jag flyttat på har samma namn som min användare. Klickar jag på användare dyker tre ikoner upp. Library, skrivbord och dokument. I dokument finns t.ex. Microsoft användardata. Dock är de flesta entouragemappar tomma. Men frågna är var ska mappen ligga som jag flyttade tillbaka. Direkt under användare? eller i en av de tre mapparna som finns under användare?, dvs library, skrivbord eller dokument? Det borde gå och se om någon kan titta under sin egen användare, tacksam för er hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,,,jag ingen aning om hur den försvann från vänsterspalten i finder.

406332[/snapback]

Som jag skrev: Detta har INGEN betydelse. Det som har betydelse är att mappen flyttas från mappen "Användare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag beklagar att detta har hänt dig. För att få reda på hur mapparna ska ligga kan du ju jämföra med hur det ser ut om du skapar ett nytt konto i datorn. I framtiden kan det vara bra att skapa en skivavbild för återställning, se bifogad pdf ur hjälptexten till Skivverktyg.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blev värre. När jag öppnar itunes har all musik försvunnit. Vad har det med saken att göra? det förstår jag inte. Itunes låg på hårddisken. Det verkar som alla apple program börjar om från början. Precis som om dem inte funnits innan. En gång la jag en mapp i en mapp som hade samma namn. Då försvann all information. Finns det inga återskapningsmöjligheter på MAC? Säkerhetsninvån känns ju lättelåg om ett ett eller två drag av mappar kan få data att bara försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blev värre. När jag öppnar itunes har all musik försvunnit. Vad har det med saken att göra? det förstår jag inte. Itunes låg på hårddisken. Det verkar som alla apple program börjar om från början. Precis som om dem inte funnits innan. En gång la jag en mapp i en mapp som hade samma namn. Då försvann all information. Finns det inga återskapningsmöjligheter på MAC? Säkerhetsninvån känns ju lättelåg om ett ett eller två drag av mappar kan få data att bara försvinna.

406352[/snapback]

Man kan normalt inte flytta den mapp som du nu har lyckats flytta. Hur gjorde du egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja....jag har ingen om hur den flyttades. Jag bara saknade "huset" i vänsterspalten i finder. Sen hittade jag en mapp i hårdisk/program som bar mitt namn. Då flyttade jag den till vänsterspalten i finder. Stängde datorn. När jag startade datorn idag var inget sig likt. Funderar på göra en back up på extern hårdisk och installera om allt. Jobbigt. men safari frågar hela tiden efter lösenord nyckelring osv. Känns som jag skaffar mig mer problem om jag inte installerar om. Webbsidor som jag gjort i Iweb och sparat i iwebsites för att kunna hantera flera webbsidor funkar inte heller. Så det luktar strul. 2:a gången på kort tid jag måste formattera om min MAC. Trist bara att alla mail och adressbok har försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte tillräckligt bra på datorer för att veta vad som hänt men för mig låter som om du är en helt ny användare för din dator eller att din användarkatalog flyttats. Nu sitter jag inte vid en mac så jag kan inte riktigt kolla var användarkontona egentligen ligger i filstrukturen. Annars skulle du kunna se om det finns något nytt användarkonto som du råkat använda. Raderar man data så försvinner det, så är det med alla datorer. Det har inget med dålig datasäkerhet på en Mac att göra. Vill du vara säker på att ha kvar data så får du göra en back-up.

Om mappen med användardata för Entourage har försvunnit så kommer det att skapas en ny nästa gång du startar programmet. Den mappen kommer att vara tom precis som din mapp nu är. Därför tyckte jag att du skulle söka på hårddisken efter en mapp med samma namn men på fel plats. Där kan dina användarfiler ligga. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...