Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Greenpeaces kampanj mot Apple


Homy

Rekommendera Poster

Vad det egentligen handlar om är ju detta:

 

MacWorld berättade för en vecka sedan att miljöorganisationen Greenpeace pekat ut Apple som en av de värsta miljöbovarna i datorbranschen. Detta trots att de som lusläst organisationens egna test av fem bärbara datorer kunnat konstatera att Apple uppfyller de miljökrav som ställts upp av EU i direktivet RoHS.

 

Nu har Greenpeace gått vidare i sin kampanj för att förmå Apple att helt upphöra med användningen av giftiga ämnen i sina produkter. Man har helt enkelt lagt upp en webbplats som ser ut mer eller mindre som Apples egen, inklusive flikar i toppen och snygga bilder. På sajten kan man läsa om vad Apple egentligen borde mena när de pratar om "clean design". Dessutom länkar man till iTox + iWaste istället för iPod + iTunes.

 

Greenpeace hyllar samtidigt konkurrenterna Dell och HP som lovat att ta bort alla giftiga ämnen från sina produkter.

 

Huruvida Apple kommer att vidta rättsliga åtgärder mot Greenpeace på grund av plagieringen återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det egentligen handlar om är ju detta:

 

MacWorld berättade för en vecka sedan att miljöorganisationen Greenpeace pekat ut Apple som en av de värsta miljöbovarna i datorbranschen. Detta trots att de som lusläst organisationens egna test av fem bärbara datorer kunnat konstatera att Apple uppfyller de miljökrav som ställts upp av EU i direktivet RoHS.

 

Nu har Greenpeace gått vidare i sin kampanj för att förmå Apple att helt upphöra med användningen av giftiga ämnen i sina produkter. Man har helt enkelt lagt upp en webbplats som ser ut mer eller mindre som Apples egen, inklusive flikar i toppen och snygga bilder. På sajten kan man läsa om vad Apple egentligen borde mena när de pratar om "clean design". Dessutom länkar man till iTox + iWaste istället för iPod + iTunes.

 

Greenpeace hyllar samtidigt konkurrenterna Dell och HP som lovat att ta bort alla giftiga ämnen från sina produkter.

 

Huruvida Apple kommer att vidta rättsliga åtgärder mot Greenpeace på grund av plagieringen återstår att se.

406213[/snapback]

 

Snygg citering av min nyhet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättsliga åtgärder... heh. Apple borde ta det som män och bättra sig istället. På tok för få tänker på miljön, hoppas oljan tar slut imorrn så elbilarna får genomslag. ;) (Och nej, jag är varken miljöpartist eller stödmedlem i Greenpeace.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättsliga åtgärder...  heh. Apple borde ta det som män och bättra sig istället. På tok för få tänker på miljön, hoppas oljan tar slut imorrn så elbilarna får genomslag. ;) (Och nej, jag är varken miljöpartist eller stödmedlem i Greenpeace.)

406223[/snapback]

Haha, jaa. Kan bara hålla med. Tror att Greenpeace är helt rätt ute. Apple vill knappast förknippas med miljöskandaler, det håller inte varumärket för (vem vill gå omkring med en iPod om den står för miljöförstöring :dumstrut: ).

 

Dell och andra datorvarumärken är inte lika känsliga för sånt, alltså helt rätt att gå på Apple direkt - sedan när Steve Jobs glatt låter Greenpeace talesman presentera Apples nya miljöprofil på nästa Keynote så sätter man åt tumskruvarna på resten av databranchen.

 

Elbilarna är på väg....

 

(och ja, jag är både miljöpartist och stödmedlem i Greenpeace!) :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett huruvida greenpeace använder apple för att få mer publicitet iom apple/ipod hypen eller ej, så är det ett viktigt budskap. bra jobbat tycker jag. schyst kampanjsite :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med! Pang på Apple bara! Vi macslavar kan gott ta åt oss oxå för att vi inte har bättre koll på vad vi köper. I slutänden är det konsumenten som måste ta ansvar för sina handlingar.

 

Motpropaganda är obligatorisk och kommer alltid som ett brev på posten. Det är nog svårt att uppbringa ett enda exempel på miljöfråga, där det inte genast efter ett avslöjande dyker upp ett antal "experter" som bedyrar hur ofarligt ämnet i fråga är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromerade flamskyddsmedel som Apple tydligen fortfarande använder i sina datorer (besviken!) är svårnedbrytbara ämnen som lagras i kroppen. Det lär ta lång tid innan det märks nån effekt, men i värsta fall kan det så småningom bli en ny PCB-skandal av alltihop. Påverkar sannolikt fortplantningsystemet. Bra gjort av Greenpeace att sätta press!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bromerade flamskyddsmedel som Apple tydligen fortfarande använder i sina datorer (besviken!) är svårnedbrytbara ämnen som lagras i kroppen. Det lär ta lång tid innan det märks nån effekt, men i värsta fall kan det så småningom bli en ny PCB-skandal av alltihop. Påverkar sannolikt fortplantningsystemet. Bra gjort av Greenpeace att sätta press!

406254[/snapback]

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har inte för vana att sitta och slicka/tugga på mina datorer. Nä det är bara en bunt komunister och miljöpartister som inte vet vad dom pratar om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har inte för vana att sitta och slicka/tugga på mina datorer. Nä det är bara en bunt komunister och miljöpartister som inte vet vad dom pratar om.

406341[/snapback]

 

Ja, problemet är bara att de bromerade flamskyddsmedel som du köper och sedan glatt kastar på soptippen inte bryts ned i det ekologiska systemet, utan ackumuleras i andra levande varelser. Att de är skadliga vet man - hur skadliga vet vi inte ännu - men bla anses de påverka fertiliteten.

 

Men vad som drabbar andra kanske bara intresserar kommunister och miljöpartister. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har inte för vana att sitta och slicka/tugga på mina datorer. Nä det är bara en bunt komunister och miljöpartister som inte vet vad dom pratar om.

406341[/snapback]

 

Dessa kemikalier har sedan de börjat användas hittats lagrade i djur o människor i olika delar av världen. Till och med djur som aldrig suttit vid en dator är drabbade!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har inte för vana att sitta och slicka/tugga på mina datorer. Nä det är bara en bunt komunister och miljöpartister som inte vet vad dom pratar om.

406341[/snapback]

 

Hej Ekengren!

Jag tror att du behöver lite hjälp på vägen. Kolla följande länk i svd:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13715131.asp

 

Där kan du se att det inte bara är kommunister och miljöpartister som tar allvarligt på det här. Och det är väl inte fel om man kan få Apple att bli bäst på miljö också. Steven Jobs har i tidigare intervjuer yttryckt ett ärligt intresse för miljöfrågor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju egentligen ett problem i hela elektronikbranschen... sen att ge sig på ett företag i mängden är ju något som kan diskuteras.

 

Det används många substanser i tillverkning av t.ex. datorer som är mindre bra för naturen, ett mycket bra exempel är flamskyddsmedel som i princip all elektronik tillverkad av plast har idag. Tyvärr har jag glömt exakt vad dessa gör, men i vilket fall som helst borde dessa (bromerade) flamskyddsmedel vara totalförbjudna.

 

Tror visserligen varken att HP eller Dell är mycket bättre, same shit egentligen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju egentligen ett problem i hela elektronikbranschen... sen att ge sig på ett företag i mängden är ju något som kan diskuteras.

 

Det används många substanser i tillverkning av t.ex. datorer som är mindre bra för naturen, ett mycket bra exempel är flamskyddsmedel som i princip all elektronik tillverkad av plast har idag. Tyvärr har jag glömt exakt vad dessa gör, men i vilket fall som helst borde dessa (bromerade) flamskyddsmedel vara totalförbjudna.

 

Tror visserligen varken att HP eller Dell är mycket bättre, same shit egentligen :)

407287[/snapback]

 

 

Alla tillverkare borde ta åt sig, men det är väl inte mer än rätt att ge sig på en av de största. Dessutom är kampanjen utformad på ett smart sätt. Apples Hemsida är tacksam att "plagiera".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är med dig, men jag har inte för vana att sitta och slicka/tugga på mina datorer. Nä det är bara en bunt komunister och miljöpartister som inte vet vad dom pratar om.

406341[/snapback]

 

Haha!! Kul skämt din rackare där.... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa lobbyingen jag har sett på länge. Heja Greenpeace! Jag har mejlat Steve, nästa Mac jag köper ska vara miljömärkt! Annars får det vara! Miljön är den utan jämförelse viktigaste politiska frågan, så det minsta man kan begära är gröna datorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara de inte är giftgröna!

407839[/snapback]

NÄÄ, det har du rätt i! Jag hade en gång en Fiat som det stod i papprena att den hade färgen ”Brilliante verte”. Alla var rörande överens om att den var spygrön. Må bilen vila i frid (rosten tog den, som så många andra Fiat). :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Bästa lobbyingen jag har sett på länge. Heja Greenpeace! Jag har mejlat Steve, nästa Mac jag köper ska vara miljömärkt! Annars får det vara! Miljön är den utan jämförelse viktigaste politiska frågan, så det minsta man kan begära är gröna datorer!

407836[/snapback]

 

:yeahbaby: Instämmer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag tror de är Paris Hilton som e giftigast, va fan rena henne :D:):P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Jag blev lite irriterad när jag såg sidan. Och Greenpeace gör ju faktiskt enbart rätta saker, det är ju det deras organisation bygger på att skydda miljön osv.

 

Sen kan ajg förstå att de gjort så stort väsen om Apple som miljöbovar, eftersom de ständigt vill göra smalare och kraftigare produkter, och därmed innebär det väl en hel del kemikalier.

 

Tråkigt och dumt, att Apple's produkter bara dumpas som skrot i stora högar i Asien, jag tycket gott och väl att varje land (åtminstone här i Europa) ska ha kommit så långt att de källsorterar, då slipper man väl de här skrotet som ej går att bränna bort osv. Det är ju åtminstone inga svenska maskiner vi ser på bilderna där på sidan. Och Greenpeace måste ju ta de värsta bilderna så folk börjar använda hjärnan lite!

 

Jag tycker att dator & tv-industrin borde skriva avtal så de 100% ärligt gör miljöklassade produkter, liksom hur påverkas miljön positivt nu när Plasma och LCD-tvn är som populärast? Det är ju miljontals giftiga kemikalier i de där produkterna. Så jag tycker ALLA datorföretag borde ta sig i kragen och göra miljövänliga datorer!

 

Och ja, jag värnar om miljön! :) Men jag vill fortfarande ha nya snygga Appledatorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite irriterad när jag såg sidan. Och Greenpeace gör ju faktiskt enbart rätta saker, det är ju det deras organisation bygger på att skydda miljön osv.

 

Sen kan ajg förstå att de gjort så stort väsen om Apple som miljöbovar, eftersom de ständigt vill göra smalare och kraftigare produkter, och därmed innebär det väl en hel del kemikalier.

 

Tråkigt och dumt, att Apple's produkter bara dumpas som skrot i stora högar i Asien, jag tycket gott och väl att varje land (åtminstone här i Europa) ska ha kommit så långt att de källsorterar, då slipper man väl de här skrotet som ej går att bränna bort osv. Det är ju åtminstone inga svenska maskiner vi ser på bilderna där på sidan. Och Greenpeace måste ju ta de värsta bilderna så folk börjar använda hjärnan lite!

 

Jag tycker att dator & tv-industrin borde skriva avtal så de 100% ärligt gör miljöklassade produkter, liksom hur påverkas miljön positivt nu när Plasma och LCD-tvn är som populärast? Det är ju miljontals giftiga kemikalier i de där produkterna. Så jag tycker ALLA datorföretag borde ta sig i kragen och göra miljövänliga datorer!

 

Och ja, jag värnar om miljön! :) Men jag vill fortfarande ha nya snygga Appledatorer!

407921[/snapback]

 

 

Därmed innebär det _VÄL_ en hel del kemikalier?

 

Varför skulle de vara mindre miljövänligt med mindre produkter? Allt handlar väl om vad du anser vara viktigt i produkten ifråga?

 

Källsortering.. Jadu, helt idiotiskt. Varför? Se Bullshits avsnitt om källsortering får du se att det är helt onödigt och kostar mer pengar än vad det ger. Dessutom är de alternativen till det, t.ex. soplager inte alls så miljöfarliga som vissa idioter verkar tror (Greenpeace en av dem).

 

Varför skulle Apple göra mer för miljön om EU har godkänt deras produkter? Apple är ju trots allt ett företag som har ett vinstsyfte. Varför ska man då maximera utgifterna på att lösa bättre miljövänliga produkter då inget land eller parlament kräver det? Enligt mig låter det ju bara rubbat.

 

Om Greenpeace ska kämpa för miljön borde de göra det i politiken. Men GP består väl mest av människor som inte har något bättre för sig, och saknar intresset att ge sig in i debatt om miljö utan hellre låser fast sig i något staket i Haparanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...