Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Macbook till TV?


seabass

Rekommendera Poster

Du blandar inte ihop det med komponent?

 

nej de gör jag inte.. jag är helt på de klara med att S-video är en teoretisk bättre signal, och för många är de i verkligheten också så att man får bättre bild.

MEN, jag menar att de är upp till var och en att bestämma sig för vilken signal som man tycker är bäst.

 

 

 

jag ville bara påvisa att man inte behöver låsa in sig på att s-video är så mycket bättre. för en vanlig användare med en gammal 28 tums tjock-tv och en dator kopplad till den spelar inte skillanden så stor roll om man bara ska kolla på film.

det ska även tillägas att de gånger jag testat har ajg inte haft någon direkt högkvalitets kabel.

jag tror faktiskt att jag för skojs skull ska ta hem några dyra kablar och testa om jag får nån skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ni tappat bort mig för rätt länge sedan och undra om ni kommer längre? ;)

Frågan jag undrar över är. Skall jag:

 

1. Köpa en konverter för dvi till s-video och använda gamla s-video sladden.

 

2. Köpa en fördig sladd med dvi i ena änden och hdmi i andra.

 

3. Köpa en dvi sladd och en konverter som sitter bakom tven som gör dvi till vga. Det finns fördiga sladdar dvi till vga men där är dvi:n analog fungerar det?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj sorry, trodde du hade vanlig macbook.

har du DVI så gör så att du köper en DVI till HDMI sladd och sen så kopplar du ljudet till en hemmabioförstärkare.

 

det är nog de som ger bäst resultat i ditt fall

 

Men det här overscan problemet som jag ser att många skrivit om. Skiter jag i det? Eller hur farligt dåligt är det?

 

(missa att man måste ha hemmabioförstärkare skall alltså in med ljudet i tvn oxå. då är det bara vga som gäller eller?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Köpa en konverter för dvi till s-video och använda gamla s-video sladden.

Nej

2. Köpa en fördig sladd med dvi i ena änden och hdmi i andra.

Ja, förutsatt att du kan ta in ljud separat i TVn när HDMI används, eller använder en reciever. Och även att du kan leva med 2,75% overscan, som den ska ha enligt den här sidan.

3. Köpa en dvi sladd och en konverter som sitter bakom tven som gör dvi till vga. Det finns fördiga sladdar dvi till vga men där är dvi:n analog fungerar det?

Om du ska köra på VGA efter att ha kollat upp alternativ 2 ska du använda den här adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har ni tappat bort mig för rätt länge sedan och undra om ni kommer längre? ;)

Lite längre kan man alltid komma :P

nej de gör jag inte.. jag är helt på de klara med att S-video är en teoretisk bättre signal, och för många är de i verkligheten också så att man får bättre bild.

Det är inte bara teoretiskt, även praktiskt ger det i princip alltid bättre bild. Med dålig utrustning kan det hända att det blir likvärdigt, men aldrig sämre (om det inte är någon riktigt skum noname-spelare från något land som inte går att uttala).

 

Klassiskt ordspråk för videonissar: "Komposit är skit, komponent må va hänt!"

MEN, jag menar att de är upp till var och en att bestämma sig för vilken signal som man tycker är bäst.

Självklart, det har jag aldrig motsatt mig.

jag tror faktiskt att jag för skojs skull ska ta hem några dyra kablar och testa om jag får nån skillnad.

Testa då med en bra källa och på en bra TV för att ge kablarna rättvisa. Annat klassiskt ordspråk: "Skit in, skit ut" ;)

jag ville bara påvisa att man inte behöver låsa in sig på att s-video är så mycket bättre. för en vanlig användare med en gammal 28 tums tjock-tv och en dator kopplad till den spelar inte skillanden så stor roll om man bara ska kolla på film.

Har aldrig sagt att det är jättemycket bättre på alla TV-apparater. Det behöver absolut inte vara så stor (eller ingen alls) skillnad på någon gammal TV. Däremot är det dumt att satsa på komposit först när det inte är några priser att tala om.

 

Det jag motsatte mig var dessa två uttalanden:

så att CVBS komposit är enligt mig en bättre signal.
jag jobbar själv i en elektronik butik och har många kunder som påstår sig få bättre bild med komposit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, förutsatt att du kan ta in ljud separat i TVn när HDMI används, eller använder en reciever. Och även att du kan leva med 2,75% overscan, som den ska ha enligt den här sidan.

Dessa 2,75 % overscan. Är det mycket? Är hdmi såpass mycket bättre en vga att man skall välja hdmi.

 

Om du ska köra på VGA efter att ha kollat upp alternativ 2 ska du använda den här adaptern.

Går det att göra så att jag har konverten i slutet på en dvi kabel istället för i datorn. Alttså:

Dator - DVI kabel - DVI till VGA konverter - TV.

Istället för

Dator - DVI till VGA konverter - DVI kabel - TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo de där med att CVBS är en bättre signal eftersom att den alltid funkar. de e faktiskt ganska många som handlar s video kabel som får en svartvit bild. jag märker att min formulering i den meningen var klumpig. men när jag står på kjelle o säljer sladdar så försöker jag alltid ge kunden den lösning som är bäst för honom.

 

och sen skickar macbook pro ut en DVI-I signal eller ? för i så fall borde man kunna köpa en billigare konverter,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa 2,75 % overscan. Är det mycket? Är hdmi såpass mycket bättre en vga att man skall välja hdmi.

Behöver inte vara mycket bättre, det bästa man kan göra är att prova.

Går det att göra så att jag har konverten i slutet på en dvi kabel istället för i datorn. Alttså:

Dator - DVI kabel - DVI till VGA konverter - TV.

Istället för

Dator - DVI till VGA konverter - DVI kabel - TV.

Du menar istället för

Dator - DVI till VGA-konverter - VGA-kabel - TV

va?

Ja, det går. Men kolla könen på kablarna noga.

och sen skickar macbook pro ut en DVI-I signal eller ? för i så fall borde man kunna köpa en billigare konverter,

Jepp, fast den adaptern får man till, men glömde kanske nämna det.

försöker jag alltid ge kunden den lösning som är bäst för honom.

Jovisst ska man göra det. Men det var det jag tyckte du inte gjorde när du rekommenderade CVBS som en bättre signal. Bättre att ge honom alternativen än att börja med det sämsta. Säg t.ex att om han har en för gammal tv-apparat kanske den bara kommer ge en svartvit bild, men om han vill få bästa kvalitet och är villig att komma tillbaka igen och byta kabel om det inte fungerar ska han prova S-video först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det enda som är bra med kompositvideo är att det alltid fungerar. :) Och i många fall är komposit ändå det bästa som finns att tillgå, till exempel direktkopplade digitalkameror och vhs-bandare.

 

Tekniskt, fysiskt, estetiskt och så vidare är det omöjligt att få en bättre bildkvalitet med kompositvideo. Upplever man en kvalitetsförbättring med kompositvideo jämfört med s-video är det något annat som är fel. Handhavande, kabel, teve, bildkälla etc.

 

Svartvit bild med s-video är en klassiker och beror på (1) ntsc istället för pal ut från dator där teven inte klarar ntsc. (2) s-video kopplad till en scart-adapter som sitter på en scartkontakt som inte tar emot s-video. Då hamnar s-videosignalens luminans på samma stift som kompositsignalen. Alltså svartvit bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Dessa 2,75 % overscan. Är det mycket? Är hdmi såpass mycket bättre en vga att man skall välja hdmi.

Går det att göra så att jag har konverten i slutet på en dvi kabel istället för i datorn. Alttså:

Dator - DVI kabel - DVI till VGA konverter - TV.

Istället för

Dator - DVI till VGA konverter - DVI kabel - TV.

 

2.75% (det var noga uträknat! :) ) klipper menyraden något och halva dockan ungefär. Men om du mest tänkt att köra filmer, stillbilder och annat är det inget som stör. Bilden klipps lika mycket när man kör med stationär dvd-spelare.

 

Vad som är bäst mellan hdmi och vga är som alltid en fråga om att testa och se, men du lär behöva ett program som Switchres X för att själv skapa upplösningar som är så optimala det går. När du kör via vga brukar det bara bli standardupplösningar tillgängliga som 800x600 eller 1024x768 och du vill troligen köra något av...

 

1360x768

1366x768

1368x768

 

...samtliga vid 60 Hz. Det kräver så gott som alltid att du själv måste programmera upplösningen.

 

Eftersom du har en MacBook Pro har du en helt vanlig dvi-i-anslutning och kan alltså köra en kabel direkt för dvi-till-vga eller dvi-till-hdmi. Inga adaptrar behövs.

 

Eller båda sorterna för att testa vilket som fungerar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.75% (det var noga uträknat! :) ) klipper menyraden något och halva dockan ungefär. Men om du mest tänkt att köra filmer, stillbilder och annat är det inget som stör. Bilden klipps lika mycket när man kör med stationär dvd-spelare.

 

Vad som är bäst mellan hdmi och vga är som alltid en fråga om att testa och se, men du lär behöva ett program som Switchres X för att själv skapa upplösningar som är så optimala det går. När du kör via vga brukar det bara bli standardupplösningar tillgängliga som 800x600 eller 1024x768 och du vill troligen köra något av...

 

1360x768

1366x768

1368x768

 

...samtliga vid 60 Hz. Det kräver så gott som alltid att du själv måste programmera upplösningen.

 

Eftersom du har en MacBook Pro har du en helt vanlig dvi-i-anslutning och kan alltså köra en kabel direkt för dvi-till-vga eller dvi-till-hdmi. Inga adaptrar behövs.

 

Eller båda sorterna för att testa vilket som fungerar bäst.

 

Tror jag köper mig en dvi till hdmi kabel då. Har ju ingen förstärkare men såg bak på tvn att det finns en ljud ingång som hörde ihop med hdmi:n. Då får jag löst allt.

 

Någon som vet någon bra för runt 500 spänn som är bra till macbook pro och en sony tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag köper mig en dvi till hdmi kabel då. Har ju ingen förstärkare men såg bak på tvn att det finns en ljud ingång som hörde ihop med hdmi:n. Då får jag löst allt.

 

Någon som vet någon bra för runt 500 spänn som är bra till macbook pro och en sony tv?

 

Köpte mig en 2 meters dvi -> hdmi sladd. För mig en perfekt bild. Har kopplat in ljudet oxå men det blir inte riktigt bra. Min sladd är dock 7 meter lång så kanske är det pga därför.

 

Nu skall jag bara försöka lära mig att få över så bara filmen visas på tven och datorn kör vanligt. Någon som har något bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag bara försöka lära mig att få över så bara filmen visas på tven och datorn kör vanligt. Någon som har något bra tips?

Det första du får se till är att inte spegling är aktiverat i systeminställningar/bildskärmar. Sen beror det på programmet. I VLC går du upp i menyn "Video" och väljer din TV under videoenhet (video-device). I QT Player går du upp i "innehåll" och väljer "Presentera film...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du får se till är att inte spegling är aktiverat i systeminställningar/bildskärmar. Sen beror det på programmet. I VLC går du upp i menyn "Video" och väljer din TV under videoenhet (video-device). I QT Player går du upp i "innehåll" och väljer "Presentera film...".

 

Är det så lätt! Måste testa detta när jag kommer hem. Låter ju hur bra som helst!

Satt lite då och då i helgen och försökte lösa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föresten finns det något sätt som gör att man kör front row på tv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Föresten finns det något sätt som gör att man kör front row på tv?

 

Ingen som har svar på denna frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Svartvit bild med s-video är en klassiker och beror på (1) ntsc istället för pal ut från dator där teven inte klarar ntsc. (2) s-video kopplad till en scart-adapter som sitter på en scartkontakt som inte tar emot s-video. Då hamnar s-videosignalens luminans på samma stift som kompositsignalen. Alltså svartvit bild.

 

Hur ändrar jag till PAL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Spinner vidare här.

 

Jag har en Macbook (den lilla vita) late -09. Idag köpte jag HDMI-kabel då det kan köras i tv:n. Bilden är kanon, men ljudet lyckas jag inte få till.

Ljudkabeln kan jag inte namnet på, men det är en den man pluggar i datorn är av samma typ som hörlurar, andra änden har en gul och en röd sladd. Jag har testat sladdarna i en scart samt att sätta kablarna direkt in i tv:n utan resultat. Vad är fel??

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spinner vidare här.

 

Jag har en Macbook (den lilla vita) late -09. Idag köpte jag HDMI-kabel då det kan köras i tv:n. Bilden är kanon, men ljudet lyckas jag inte få till.

Ljudkabeln kan jag inte namnet på, men det är en den man pluggar i datorn är av samma typ som hörlurar, andra änden har en gul och en röd sladd. Jag har testat sladdarna i en scart samt att sätta kablarna direkt in i tv:n utan resultat. Vad är fel??

 

Tack på förhand.

 

Många TV-apparater kan inte ta in ljud från RCA (röd och vit) eller Scart när man matar den med bild genom HDMI. Då vill TV'n ha ljudet genom HDMI'n också.

Kan du ändra detta i nån meny på tv'n?

 

Annars är alternativen:

- koppla in ljudet till en förstärkare/stereo

- skicka ljudet trådlöst till en Airport Express! (blir två sekunders fördröjning)

- köpa denna svindyra pryl som kanske funkar: http://store.apple.com/se/product/H0452ZM/A?mco=MTY3ODQ5OTY

 

(hade du haft en mac från mitten av 2010 så hade du tydligen kunnat lösa det med en sån här:

http://store.apple.com/se/product/H1824ZM/A?mco=MTY3ODQ5OTY)

 

Hoppas att det hjälpte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem hemma. Får köra ljudet direkt till mina datorhögtalare. Alternativet hade varit att koppla via VGA till PC ingången (för den tar RCA in), men det hade bara gett mig sämre (analog) bild och ännu sämre ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Finns två lösningar för de modeller som inte kan skicka ljud på hdmi-porten.

 

Ena lösningen är en dyrare (kring 900 kr) hdmi-adapter vilken tar ljudet separat och kopplas via usb eller hörlursuttaget. Enkelt men dyrt.

 

Andra lösningen är att lära känna sin teve och dess handbok. De flesta teveapparater har en hdmi-ingång som är parkopplad med en analog ingång så att du kan dra ljudet separat från Macen till teven. Sedan gäller det att lista ut vilken anslutning som används och hur den aktiveras för analogt ljud. Billigaste lösninen, sladden kostar några tior, men det kräver betydligt mer pyssel och detektivarbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...