Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla Macbook till TV?


seabass

Rekommendera Poster

Hej hallå!

 

Jag har sökt här på forumet men jag fann inget direkt svar.

 

Det är så här att jag har en macbook och ska kolla på film på TVn.

Jag har en sladd som har 3 kontakter på ena änden (röd, vit och gul) och på andra änden är det en vanlig 3,5 mm plugg (hörlurs plugg typ).

Den använde jag till min video ipod, kopplade den till tvn så man kan kolla på film.

Så min fråga är, funkar det att använda denna till min macbook, dvs koppla in 3,5mm pluggen i hörlursingången och sedan koppla de 3 andra färgade pluggarna in i tvn??????? Isf, vilka inställningar ska man ha på datan osv!?

 

 

Tacksam för svar. Sitter ett par kompisar hemma hos mig som vill se på film NU!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hörlurspluggen kan inte ge nån bild, änna. :ThumbsUp:

 

Du ska ha nåt från mini-DVI-porten, typ s-video, dvi eller komposite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah okej. men skumt att det funkar att överföra både bild och ljud med samma sladdar från en video ipod????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Faktiskt inte alls så värst skumt. iBooken och video iPod:en hör till de väldigt få prylarna på planeten vilka har en kontakt som fungerar med just den sladden. :)

 

Adaptern du ska köpa har artikelnummer M9319.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med rätt adapter till MacBooken får du S-video, med lite högre bildkvalitet.

Kabel till ljudet kopplar du separat, med en valig ljudkabel (hörlursplugg till RCA).

 

Sedan kan S-videokablen och de båda hörlurskontaktena kopplas till en Scart, som finns på tv-handeln eller Clas Ohlson.

Se bilden (kan se lite olika ut - adaptern är till en iBook).

OBS! Det förutsätter att din TV har S-video, annars kan man använda en kompositsladd, det gukla RCA-uttaget på adaptern.

 

(Det var bara de äldsta iBöckerna som använde den sladd Seabass talar om, eller åtminstone en liknande, en plugg med röd-vit-gul, för både ljud och bild. Och den pluggades i hörlursuttaget. Men kontakten var lite längre än en vanlig hörlursplugg. Nyare iBook har den adapter som syns på bilden.)

post-10285-1159439584.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt inte alls så värst skumt. iBooken och video iPod:en hör till de väldigt få prylarna på planeten vilka har en kontakt som fungerar med just den sladden. :)

 

Adaptern du ska köpa har artikelnummer M9319.

 

//Thomas

406203[/snapback]

iBooken?? :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iBooken?? :chock:

406716[/snapback]

Ja, Ytterberg slirade lite... :shifty: De första modellerna av iBook (500/600 MHz tror jag) hade den lösningen. Och då kopplades sladden från hörlursuttaget (!) till tv:n (RCA).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Vilket är bäst då? S-video eller komposit? Tror jag har båda på min TV. Vill också koppla in en MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr.Barbeque
Vilket är bäst då? S-video eller komposit? Tror jag har båda på min TV. Vill också koppla in en MacBook.

 

S-video är bättre än komposit. Det bästa är om din TV har DVI eller HDMI-ingång istället, då överförs bilden digitalt och du får bättre bild. Detta finns bara på vissa (alla?) moderna platt-tv-apparater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S-video är bättre än komposit. Det bästa är om din TV har DVI eller HDMI-ingång istället, då överförs bilden digitalt och du får bättre bild. Detta finns bara på vissa (alla?) moderna platt-tv-apparater.

 

Köper ny tv i veckan. Den har HDMI ingång. Hur kopplar jag från min macbook pro till tven då?

Vad behöver jag köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Köper ny tv i veckan. Den har HDMI ingång. Hur kopplar jag från min macbook pro till tven då?

Vad behöver jag köpa?

 

Kabel, dvi-till-hdmi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin
Köper ny tv i veckan. Den har HDMI ingång. Hur kopplar jag från min macbook pro till tven då?

Vad behöver jag köpa?

 

 

Se till att din tv du köper inte har värdelös overscan på hdmi ingången. Om den har det så blir det till att använda en vga ingång om det finns.

 

Pixelmappat är grejen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S-video är bättre än komposit. Det bästa är om din TV har DVI eller HDMI-ingång istället, då överförs bilden digitalt och du får bättre bild. Detta finns bara på vissa (alla?) moderna platt-tv-apparater.

 

Jo att köra digitalt vore ju det bästa men jag har tyvärr bara en gammal tjock-TV så jag får nöja mig med S-video.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att din tv du köper inte har värdelös overscan på hdmi ingången. Om den har det så blir det till att använda en vga ingång om det finns.

 

Pixelmappat är grejen!

 

Har köpt denna teven. Hur tar jag reda på om den har värdelös overscan?

 

Om den inte har det. Blir denna kabeln bra då?

 

Känns ju lite segt att köpa HDMI kabel om det inte blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt denna teven. Hur tar jag reda på om den har värdelös overscan?

 

Om den inte har det. Blir denna kabeln bra då?

 

Känns ju lite segt att köpa HDMI kabel om det inte blir bra.

 

inte helt hemma på allt detta men den tv du länkar till har ju PC-ingång vilket (brukar) vara VGA ingång som du kan få ut från MB via adapter. varför enbart köpa en HD-ready TV när du kan få Full-HD för några tusen till? jag är grymt sugen på att köpa mig en Samsung M8 modell med Full-HD! men smaken är som baken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog rekommendera dig att köra VGA eftersom att DVI-HDMI medför att du inte får ljudet till din tv( om du inte har en speciell HDMI ingång som stödjer att ljud tas in separat) . d

därför är VGA enligt mig mer lämpat, om du inte har en Reciever.

 

och sen en sak till, jag tror inte att man kan säga att S-video är bättre än komposit, jag tycker iaf att skillanden mellan dom är hårfin. dessutom så är det inte alla tjocktv:s som klarar av att ta emot en s-video signal vilket gör att du får en svatvit bild på din tv.( detta går iof att lösa men) . så att CVBS komposit är enligt mig en bättre signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte helt hemma på allt detta men den tv du länkar till har ju PC-ingång vilket (brukar) vara VGA ingång som du kan få ut från MB via adapter. varför enbart köpa en HD-ready TV när du kan få Full-HD för några tusen till? jag är grymt sugen på att köpa mig en Samsung M8 modell med Full-HD! men smaken är som baken ;)

 

Jo kan förstå din undran. Men köpte den för 7000 SEK.

 

Jag vill nog rekommendera dig att köra VGA eftersom att DVI-HDMI medför att du inte får ljudet till din tv( om du inte har en speciell HDMI ingång som stödjer att ljud tas in separat) . d

därför är VGA enligt mig mer lämpat, om du inte har en Reciever.

 

Var hittar jag allt som behövs till detta? Någon som har något förslag.

Har dock redan en sådan ljudkabel. Hur bra blir bilden med VGA?

 

Några andra tips som ni kan ge?

 

(Tack för era snabba svar!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag allt som behövs till detta? Någon som har något förslag.

Har dock redan en sådan ljudkabel. Hur bra blir bilden med VGA?

 

Några andra tips som ni kan ge?

 

(Tack för snabba svar!)

 

claes ohlsson eller vilken datorbutik som helst. köp en hyfsad VGA kabel, låt ingen lura på dig det dyraste, och köp inte det billigaste. iaf. köp en mini-dvi till VGa adapter. detta kör jag och sen behöver du bara en VGA kabel.

 

du borde landa kring 400 beroende på kostnad för VGA kablen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

claes ohlsson eller vilken datorbutik som helst. köp en hyfsad VGA kabel, låt ingen lura på dig det dyraste, och köp inte det billigaste. iaf. köp en mini-dvi till VGa adapter. detta kör jag och sen behöver du bara en VGA kabel.

 

du borde landa kring 400 beroende på kostnad för VGA kablen.

 

Jag har en Macbook Pro. Då är det väl vanlig dvi som det gäller? För övrigt, finns det ingen kabel som är färdig dvi till vga?

 

Och då är alltså ljudet med i den sladden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Macbook Pro. Då är det väl vanlig dvi som det gäller? För övrigt, finns det ingen kabel som är färdig dvi till vga?

 

Och då är alltså ljudet med i den sladden?

 

oj sorry, trodde du hade vanlig macbook.

har du DVI så gör så att du köper en DVI till HDMI sladd och sen så kopplar du ljudet till en hemmabioförstärkare.

 

det är nog de som ger bäst resultat i ditt fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och sen en sak till, jag tror inte att man kan säga att S-video är bättre än komposit

Jo, det kan man absolut säga.

jag tycker iaf att skillanden mellan dom är hårfin.

Håller inte med, men smaken är som baken.

dessutom så är det inte alla tjocktv:s som klarar av att ta emot en s-video signal vilket gör att du får en svatvit bild på din tv.( detta går iof att lösa men) . så att CVBS komposit är enligt mig en bättre signal.

CRT-TVn måste vara rätt gammal för att den inte ska klara S-video. I CVBS är synk-, ljus- och färgsignal sammanslagna, medans S-video separat överför krominans, luminans och synkroniseringssignalen. Det mest utmärkande med CVBS tycker jag är att röd färg brukar har lätt för att blöda ut.

 

Självklart finns det folk som inte ser någon skillnad, eller som inte bryr sig, men tycker det är fel att rekommendera en så pass sämre signal när den knappt inte har några fördelar (marginellt billigare och stödjer uråldriga modeller). Har man en gammal TV ska man iallafall prova SCART-RGB och/eller S-video först och inte satsa på komposit. Kjell&Co t.ex tar emot brutna förpackningar om man inte fått det att fungera, så inga pengar går förlorade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart finns det folk som inte ser någon skillnad, eller som inte bryr sig, men tycker det är fel att rekommendera en så pass sämre signal när den knappt inte har några fördelar (marginellt billigare och stödjer uråldriga modeller). Har man en gammal TV ska man iallafall prova SCART-RGB och/eller S-video först och inte satsa på komposit. Kjell&Co t.ex tar emot brutna förpackningar om man inte fått det att fungera, så inga pengar går förlorade.

 

Nja jag vet inte riktigt, jag jobbar själv i en elektronik butik och har många kunder som påstår sig få bättre bild med komposit. men å andra sidan smaken e som baken.

 

men jag håller med dig när du säger att man absolut ska prova, om man har möjlighet köp två kablar och testa, lämna sen tillbaka den som e sämst. ett tips är dock att fråga i butiken om man får prova ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja jag vet inte riktigt, jag jobbar själv i en elektronik butik och har många kunder som påstår sig få bättre bild med komposit. men å andra sidan smaken e som baken.

Att vissa inte skulle se skillnad kan jag acceptera, men att påstå att komposit skulle vara bättre är för mig -ursäkta- absurt :)

 

I komposit slås alla signaler samman, dessutom filtrerar den bort lite information för att minska störningar, så hela konstruktionen gör att den inte kan vara bättre på något sätt. Lite citat:

However, just as the modulation and demodulation of RF loses quality, the mixing of the various signals into the original composite signal does the same, causing a checkerboard video artifact knowns as dot crawl. Dot crawl is an infamous defect that results from crosstalk due to the intermodulation of the chrominance and luminance components of the signal. This is usually seen when chrominance is transmitted with a high bandwidth, and its spectrum reaches into the band of the luminance frequencies. This has led to a proliferation of systems such as S-Video and component video to separate out one or more of the mixed signals.
Y/C eller S-video

Denna överföring ger en högre kvalitet än kompositvideo (CVBS). Här överförs krominanssignalen (Färg ©) separat från luminans (Ljus (Y)) och synkroniseringssignalen.

 

Komposit, CVBS, Video

I kompositsignalen har man lagt ihop synk, ljus och färgsignal.

Composite video är sämst!

I dag ska den inte användas annat än i undantagsfall.

http://lyberty.com/encyc/articles/svideo.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många kunder som påstår sig få bättre bild med komposit.

Du blandar inte ihop det med komponent?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...