Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Applikation, mäta ljudkvalitet.

box346

Recommended Posts

Hej

Jag är på jakt efter en mjukvara som kan mäta ljudkvalitet. T. ex. skillnaden mellan 1411, 320, 192, 128. kbps. Hur mycket info som försvinner beroende på hur hårt man komprimerar. Finns det någon app som klarar detta?

Mvh Daniel

Beror på om du vill se FFT-analys eller frekvensomfång av ljudfilerna, eller både och..?

roligt nog kan jag ett program till windows som kan detta, Cool edit heter det. Kolla om det finns till mac, har inte behövt det själv och därefter inte letat efter sådant program.

Hej

Jag är på jakt efter en mjukvara som kan mäta ljudkvalitet. T. ex. skillnaden mellan 1411, 320, 192, 128. kbps. Hur mycket info som försvinner beroende på hur hårt man komprimerar. Finns det någon app som klarar detta?

Mvh Daniel

405842[/snapback]

Jag skulle vilja påstå att det bara finns ett bra instrument att mäta ljudkvalitet, nämligen dina egna öron.

Att ett program skulle kunna mäta kvalitet hos ett ljud är lika troligt som att ett annat program kan mäta hur bra ett fotografi är.

Jag skulle vilja påstå att det bara finns ett bra instrument att mäta ljudkvalitet, nämligen dina egna öron.

Att ett program skulle kunna mäta kvalitet hos ett ljud är lika troligt som att ett annat program kan mäta hur bra ett fotografi är.

405919[/snapback]

Mina egna öron kan dock inte i siffror berätta vilka frekvenser som förvrängs eller försvinner. Det finns program som mäter skillnaden i olika komprimeringsgrader hos bilder. Imageready heter det och kommer med Photoshop från Adobe.

Red.. Adobe Audition finns, f.d. cool edit.

hur mycket som försvinner vid nämnda komprimeringar beror på ljudet som komprimeras - något program som kan ta reda på vad som togs bort finns nog inte...det är nog science fiction. däremot så finns ju dom matematiska algoritmerna och är man ett mattesnille så kan man nog teoretiskt beskriva en modell på vad som händer med en labsignal vid en specifik behandling.

Det är svårt att mäta exakt vad som komprimeras bort. det handlar sällan om att man tar bort hela frekvenser, utan snarare om att man reducerar bitdjupet hos frekvensband och sen packar ihop dem till hanterbara paket. I vissa fall tar man bort viss stereoinformation också.

Framförallt yttrar sig komprimeringsförluster i fasvridningar (eller, rättare, det är så vi uppfattar dem i alla fall) och fenomen som pre-delay (ljud hörs före de egentligen ska börja). De är knepiga att mäta och då är öronen en bättre källa.

Men om du just vill ha RTA-funktioner eller bitdjupsmätare så finns det i både audition (som dock inte finns till mac) eller Peak tror jag.

Edit: För den delen kan du ju ta och slå ihop din låt till mono, bitreducera den och lägg den tillsammans med en icke bitreducerad i mono. Sen fasvänder du den bitreducerade; tadaa - det du hör är det som plockats bort.

TYP.

Mina egna öron kan dock inte i siffror berätta vilka frekvenser som förvrängs eller försvinner. Det finns program som mäter skillnaden i olika komprimeringsgrader hos bilder. Imageready heter det och kommer med Photoshop från Adobe.

Red.. Adobe Audition finns, f.d. cool edit.

405921[/snapback]

Men siffror kan ju inte beskriva vare sig ljud- eller bild-kvalitet. Visst går det att mäta bitdjup och komprimeringsgrad, men det har ju inget med kvalitet i bemärkelsen "vad vi uppfattar som bra eller dåligt" att göra.

Det ImageReady gör är ju att komprimera bilder enligt olika algoritmer, precis som en mp3-kodare gör med ljud. Men sen om bildkvaliteten blev bra eller inte måste du till slut avgöra själv.

Och ska vi vara spydiga så finns det förresten även ett program som mäter komprimeringsgraden hos mp3-spår. iTunes heter det och kommer från Apple. Öppna ett spår i det programmet så ser du hur komprimerat det är. Precis som du ser hur komprimerad en bild är i ImageReady. ;)

Men siffror kan ju inte beskriva vare sig ljud- eller bild-kvalitet. Visst går det att mäta bitdjup och komprimeringsgrad, men det har ju inget med kvalitet i bemärkelsen "vad vi uppfattar som bra eller dåligt" att göra.

Det ImageReady gör är ju att komprimera bilder enligt olika algoritmer, precis som en mp3-kodare gör med ljud. Men sen om bildkvaliteten blev bra eller inte måste du till slut avgöra själv.

Och ska vi vara spydiga så finns det förresten även ett program som mäter komprimeringsgraden hos mp3-spår. iTunes heter det och kommer från Apple. Öppna ett spår i det programmet så ser du hur komprimerat det är. Precis som du ser hur komprimerad en bild är i ImageReady. ;)

405947[/snapback]

Olika mpeg-kodare tar bort olika frekvenser beroende på hur algoritmerna är skrivna, och i program som cool edit (adobe audition nu tydligen) kan man se hur mycket och frekvenserna har ändrats.

daniel_hejhopp

Har du ett sequencer-program (logic t.ex.)? Isådanafall kan lägga in en komprimerad verion av ljudfilen och en som inte är komprimerad. Därefter lägger du de på samma spår och väljer att ta bort fasfelen. Då får du kvar en ljudfil som bara spelar upp det som togs bort i den komprimerade versionen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...