Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer de felfria Macarna?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Jag fick min Macbook igår(26/9) efter vissa förseningar, och när jag tittar på systeminformationen heter min maskin "Macbook 1.1" Har för mig att jag läste i nån tråd här att Macbooken får den benämningen när den varit inlämnad för byte av logic-kort efter att ha haft problem med spontana avstängningar. Kan det vara så att Apple börjat skeppa Macbooks med nya kort nu? Dessutom var firmware-versionen för fläkten redan uppdaterad.

 

Vågar man hoppas på att detta innebär att Apple nu fått ordning på åtminstone dom värsta barnsjukdomarna på Macbooken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar
Jag fick min Macbook igår(26/9) efter vissa förseningar, och när jag tittar på systeminformationen heter min maskin "Macbook 1.1"  Har för mig att jag läste i nån tråd här att Macbooken får den benämningen när den varit inlämnad för byte av logic-kort efter att ha haft problem med spontana avstängningar. Kan det vara så att Apple börjat skeppa Macbooks med nya kort nu? Dessutom var firmware-versionen för fläkten redan uppdaterad.

 

Vågar man hoppas på att detta innebär att Apple nu fått ordning på åtminstone dom värsta barnsjukdomarna på Macbooken?

406048[/snapback]

 

 

 

Intressant det du skriver. :fundersam:

Kan du i din Systeminformation se ditt Serienummer på datorn?

Har för mig att jag läst att de som fått sitt logikkort utbytt inte kan se sitt Serienummer där utan måste leta upp det under batteriet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det du skriver. :fundersam:

Kan du i din Systeminformation se ditt Serienummer på datorn?

Har för mig att jag läst att de som fått sitt logikkort utbytt inte kan se sitt Serienummer där utan måste leta upp det under batteriet..

406057[/snapback]

 

 

Ja, jag kan se serienumret.. Läste också om nån som inte kunde se sitt serienummer efter kortbyte.. Lät mysko tyckte jag.. Kanske blir annorlunda dock när det är det nya logic-kortet från början och inte utbytt i efterhand? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så, inger lite förhoppningar :yeahbaby::skondans:

 

Då är säkerligen MacBook toppen att köpa när Leoparden visar tänderna ... :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hörde någonstans att alla tillverkade efter 16e-18e nått sånt har nya logikkortet. Fick min datorn i måndags och har således inte haft den sålänge, men även min är 1,1 och inga problem hittills

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När den sista dator i denna produktserie säljs dvs den som har bäst prestanda till ett pris av 13 495:- säljs, om typ 2.5 år då fungerar dom klockrent. Sedan börjar det om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista årsmodellerna av Saab 900 var de bästa, likaså de sista av 9000, osv. Men kunderna vill inte ha "gamla" bilar fast de är så bra, de vill hellre ha nåt nytt att glänsa i, kunderna är konstiga… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, plus att det är fråga om mycket barnsjukdomar.

Det blir bättre med tiden alltså, om än bara lite grann.

 

Själv så väntar jag nog åtminstone ett eller två år innan jag börjar seriöst leta efter ny dator igen.

 

logo_lovemac01.jpg

 

Att det inte skulle vara några fel må Macar är en rosenröd dröm......... :dumstrut:  inget som är tillverkat av människor är 100% felfritt. Men Macägandet har varit förskonat från mycket elände om man jämför. Eriksson tex tillåter ca 5% fel i produktionen annars skulle produkterna bli för dyra. Macar har varit rikigt bra och är det fortfarande. Att brista ut i suckar i Apples största teknikövergång för att allt inte är perfekt känns lite onyanserat......... :foralskad: . Det har varnats många gånger för detta att det kan bli strul eftersom det fungerar så i alla företag. Det är inget Applespecifikt. Apple har också ökat sin försäljning vilket innebär att fler datorer är felaktiga även om felprocenten skulle vara densamma....... Ha is i magen och kasta inte ut barnet med badvattnet.............. :skondans:  :skondans:

405900[/snapback]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det fanns ju nån omröstning om det var på det här forumet eller 99mac.se där det visade sig att över över 80% hade inte haft något fel och ytterligare några procent hade bara haft missfärgningar och så...så det kanske var 3% som hade fel med logikkorten..fortfarande för många men ibland låter det som det är nästan alla.

 

de som har problem låter alltid mer än de som är nöjda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är PRECIS detta jag menar. Man gör en kalkylerad risk som ska resultera i en balansgång där merförsäljningen betalar det ovan nämda och dessutom resulterar i vinst. Men balansgången måste falla väl ut, annars fungerar den inte. Den som lyckas bäst i masstillverkningen med kvalite/pris vinner. Så enkelt är det.

405984[/snapback]

 

Det går inte att kalkylera risker på det sättet, se på Mercedes som genom att välja lite billigare komponenter i sina framdörrar har gått miste om miljarder i uteblivna intäkter p.g.a. rostproblem. Nu är problemen åtgärdade sedan flera år tillbaka men "sanningen" att Mercedes tillverkar bilar som rostar redan innan de lämnar produktionslinan finns fortfarande kvar och kostar massor av pengar.

 

Problemet är kortsiktighet, minskade produktionskostnader är lätta att räkna på och ger snabba resultat medan kvalitetssatsningar kan ta många år innan de får genomslag, vad tror du aktieägarna väljer? För att ta en annan billiknelse; Toyota började på 70-talet att se över sin kvalitet, de införde kvalitetsverktyg, tog reda på vad kunderna tyckte o.s.v. Nu, 30 år senare, skördar Toyota frukterna av detta arbetet, de har nöjdast kunder, tjänar mängder av pengar och de kan ta mer betalt för sina bilar än vad konkurrenterna kan och detta trots att Toyotas bilar inte är nämnvärt dyrare att tillverka.

 

Att jämföra barnafödslar, flyg, datorer och bilar med varandra går utmärkt! Trots skillnad i tillverkningssätt och produkt så bör det hela tiden finnas en vilja att minimera antalet fel och skapa nöjda kunder. På en flygplats eller förlossningsal kan små fel få stora konsekvenser därför är de noga med rutiner, verktyg och detaljer. Samma typ av kvalitetsarbete bör finnas överallt trots att fel inte genererar olyckor och dödsfall utan "bara" missnöjda kunder.

 

All forskning inom området pekar på samma sak; det går alltid att skapa bättre kvalitet till en mindre kostnad!

 

Vad jag anser om barnsjukdomar har jag inte tid att diskutera nu, för jobbet väntar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många procent av alla Dell laptops av en viss modell är skit när du får dem? 1%? 0,5%?

 

Hur många macbooks? Enligt AppleDefect, 90%, minst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det en del av er säger är bullshit.

 

I industrin har man ALLTID en felmarginal, vare sig det gäller plåt, hyllan Ivar eller Macbooks. Man bestämmer givetvis inte innan att så här många Macbooks ska ha fel på sig, men Apple har varit med förr och de vet ungefär hur mycket pengar man kan lägga på kvallitetskontroll och hur många % man då får räkna med som har någon typ av defekt.

 

Givetvis leder sämre kvallitet till merkostnader på reparationer, men det kommer man ju ändå inte undan, för inget företag kan nolla en felmarginal. Det är en balansgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man kan visst kalkylera kvalitetskostnader, Toyota gjorde det och fann att det var dyrt för dem att bygga reparationsverkstäder och reparera bilarna i europa alternativt skeppa tillbaka dem till japan men att det skulle bli billigare om bilarna skeppades utan några fel, och det de gjorde kostade nog mycket pengar eller alternativt många japanska låga övertidslöner, men så är de en av de mest vinstbringande bilmärken om inte den mesta idag. Men det är en balansgång som kalkyleras. Dyra bildskärmar är ofta dyrare för de kontrolleras noggrannare, fast de i botten är samma skärm som en billigare. Men jag håller med Peth i det att Apple nu kalkylerat lite dåligt. Historiskt så har många valt mac för bl a kvalitetens skull. Alla felexemplar är dålig reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla vet "Nobody's perfect". Apple är inget undantag.

Det fanns barnsjukdomar vid nästan varje modelbyte och det var problem med vissa modeller innan också. I och med att vi gick med ena foten på den andra sidan av bäcken så bli det ännu mera problem. Snart är det varannan man som i glädjeruset stoppar i sin Intel Mac alla möjliga och omöjliga minnen, kort och allehanda grejer från alla världens hörn.

 

Det ville vi eller hur? Vi längtade efter det som attan, fast ingen ville erkänna det högt fram tills nu. Så välkomna till verkligheten. Nu är vi där och nu kan vi köra även Windows på riktig så klaga inte, men säg inte heller att det var bättre för, för det var det definitivt inte.

 

Det är ju alltid bättre att andra testar nykomlingar för det görs knappast på fabriker idag. Likadant är det med programvaror. När köpte ni ett program som funkade utan problem från första versionen?

 

Kan någon vänta så vänta till en tredje revision kommer ut och köp då. Det är säkrast så.

Måste någon ha den allra första och tältar utanför butiken för att vara den första kunden så var så god men klaga inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det en del av er säger är bullshit.

 

I industrin har man ALLTID en felmarginal, vare sig det gäller plåt, hyllan Ivar eller Macbooks. Man bestämmer givetvis inte innan att så här många Macbooks ska ha fel på sig, men Apple har varit med förr och de vet ungefär hur mycket pengar man kan lägga på kvallitetskontroll och hur många % man då får räkna med som har någon typ av defekt.

 

Givetvis leder sämre kvallitet till merkostnader på reparationer, men det kommer man ju ändå inte undan, för inget företag kan nolla en felmarginal. Det är en balansgång.

406597[/snapback]

 

Hört talas om "Six sigma"? Finns många organisationer som infört denna kvalitets- och kontrollmetod som i praktiken innebär en felmarginal på noll (eg. 3,4 fel per miljon produkter).

 

Det är en myt att det inte går att sträva mot en nolltolerans inom tillverkningsindustrin.

 

Kaizen och TQM är två andra kvalitetsfilosofier där målet är en ständig förbättring av kvaliteten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del nämner "rev B" av MacBook som en ny uppgraderad o förbättrad MacBook. Men är det inte hellre så att MB uppgraderas kontinuerligt lite pö om pö med småfix av det ena o det andra? Så det mao är svårt att skilja ut "rev A" från "rev B". Eller så menar man med "rev B" en mer rejält uppgraderad MB med snabbare processor (läs: Core2Duo), och alltså inte fix av diverse fel.

 

Den version som verkar vara aktuell nu (1.1?) är alltså densamma MB som tidigare fast med fixade problem (bla nytt logikkort) och inte en "rev B"?

:kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Hört talas om "Six sigma"? Finns många organisationer som infört denna kvalitets- och kontrollmetod som i praktiken innebär en felmarginal på noll (eg. 3,4 fel per miljon produkter).

 

Det är en myt att det inte går att sträva mot en nolltolerans inom tillverkningsindustrin.

 

Kaizen och TQM är två andra kvalitetsfilosofier där målet är en ständig förbättring av kvaliteten.

407060[/snapback]

 

Hey! Kaizen, eller WCM som vi kallar det kör hela BPB organisationen över hela världen, så även vi. Det går ut på att sträva till världsklass men man kan aldrig utesluta fel. Men man strävar åt att hålla dom till ett minimum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(De där kvalitetssystemen ni pratar om borde finnas inom psykvården, vården, skolan, rätten, polisen etc, så när nån skriver ut en galning som springer ut och mördar ngn så ska den personen som skrev ut bli ansvarig, när en gamling ligger i sin avföring så ska ngn vara ansvarig, när ngn inte går ut grundskolan utan att kunna skriva så måste ngn vara ansvarig och rättning införas så det inte upprepas. Det är väl märkligt att vi ställer större krav inom tillverkningsindustri än inom där det handlar om människor?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hey! Kaizen, eller WCM som vi kallar det kör hela BPB organisationen över hela världen, så även vi. Det går ut på att sträva till världsklass men man kan aldrig utesluta fel. Men man strävar åt att hålla dom till ett minimum.

408750[/snapback]

 

Precis, man strävar efter noll fel, att det sedan inte blir så må vara hänt men man ska vara medveten om att man definitivt får ännu fler fel om man tillåter en felmarginal på 5%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del nämner "rev B" av MacBook som en ny uppgraderad o förbättrad MacBook. Men är det inte hellre så att MB uppgraderas kontinuerligt lite pö om pö med småfix av det ena o det andra? Så det mao är svårt att skilja ut "rev A" från "rev B". Eller så menar man med "rev B" en mer rejält uppgraderad MB med snabbare processor (läs: Core2Duo), och alltså inte fix av diverse fel.

 

Den version som verkar vara aktuell nu (1.1?) är alltså densamma MB som tidigare fast med fixade problem (bla nytt logikkort) och inte en "rev B"?

:kaffe:

408723[/snapback]

 

precis, de som lämnar nu har dels de nya logikkorten samt en annan plast (behandling?) än den i början som blev färgad väldigt lätt...en eventuell revision blir säkerligen med ny processor eller dylikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min mac 28/6 och den är i verision 1.1 och den har jag aldrig haft inlämnad.

 

Dock ser det ut som att jag kommer att behöva lämna in den då styrplattans knapp har gulnat på vänster sida. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med mikrofiberduk eller så, finns tips i någon annan tråd här på forumet om du söker lite ;) men kvarstå det så kontakta apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prova med mikrofiberduk eller så, finns tips i någon annan tråd här på forumet om du söker lite ;) men kvarstå det så kontakta apple

409114[/snapback]

 

Det kommer kvarstå, det är fel på plasten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Apple är extra känsligt för kvalitetsproblem eftersom det på något sätt är en del av varumärkets själ. Eller det har åtminstone varit så. För att Apple ska lyckas ta nya marknadsandelar får ingen länk i helhetsupplevelsen brista. Apple måste vara mer noga med kvalitetskontrollen. Procentuellt är felmarginalen kanske liten men det märks för mycket. När man tänker efter så börjar det kännas som en myt att Macen är så felfri. För det mesta snurrar allting på så otroligt bra, men jag kan bara konstatera att jag haft problem med min TiBook och min G5a.

 

Apple sitter inte ensam i båten. Detta är ett allmänt problem. Det som saknas är tid som har blivit en bristvara. Produktutvecklingen går för fort. Eller rättare sagt, hela samhället går för fort med stress som följdeffekt, bland människor och det människor skapar. Vi är alla tacksamma för det goda det för med sig men många känner nog frustration över alla "problem" man dagligen stöter på med allehanda produkter. Apple skulle i dessa switcher-tider kunna visa vägen och tjäna på att investera i tid, och större öppenhet mot sina kunder när problemen står vid dörren. Jag tror 1-2 månader av extra kontroll skulle vara väl investerade pengar. Nya kunder är som ett brofäste. Man måste säkra varje millimeter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske vår toleransnivå är lägre idag oxå?

Vi är mer kritiska/medvetna och har fler kanaler att visa det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...