Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

När kommer de felfria Macarna?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Behöver väl inte förklara varför jag ställer den frågan. :fundersam:

 

Många här som köpt MacBook och MacBook Pro har drabbats av inte allför roliga fel, batteri och logikkortsfel, och en del annat.

Läste i ett grannforum att en pratat med Applesupporten och att de sagt att än är de inte kvitt problemen då det fortfarande ligger många datorer på lagerhyllorna och de är inte åtgärdade.

 

Huruvida detta är sant eller påhittat kan jag naturligtvis inte veta, såvida jag inte ringer Apple själv.

 

Men då flera bara haft sina datorer några veckor och det fortfarande uppträder trasiga logikkort så blir man lite skeptisk :armskeptisk:

 

Har ingen större lust att hysta upp 10-15 papp och därefter börja skicka tillbaka den för reparation.

Är innerligt tacksam för att jag inte steg på tåget genast, och bör kanske vänta några månader ytterligare med ett köp av en MacBook.

 

Nog för att jag är behäftad med tur i det mesta, och det kunde bli en felfri MacBook. Men vågar inte chansa...

 

Min Mac Mini är helt OK, så den är jag nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Är lite orolig jag med, då jag precis beställt en macbook 2.0 att ersätta min ibook g4. Tycker att dom iaf borde se till att de dom sätter ihop idag är korrekta. *hoppas*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur märker man om logic kortet är sönder? Min jag fick förra veckan är iaf helt perfekt, tror inte du behöver oroa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet har i de flesta fallen uppstått efter en tids användande, så var observanta.

Nu är detta med logikkort inget nytt fenomen, iBooken gick ju sönder efter ett år, min Sawtooth pajade efter 3 månader osv..nej det känns inte alls bra med kvalitetskontrollen.

 

Och det måste ju vara svårt även för dem som testar korten vid tillverkningen.

Ett fel som inte visar sig förrän efter ett tags användande är ju inte lätt att se.

Misstänker att värmen bryter ner isoleringen i korten och att det blir kortslutning, det koksar igen helt enkelt.. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet har i de flesta fallen uppstått efter en tids användande, så var observanta.

Nu är detta med logikkort inget nytt fenomen, iBooken gick ju sönder efter ett år, min Sawtooth pajade efter 3 månader osv..nej det känns inte alls bra med kvalitetskontrollen.

 

Och det måste ju vara svårt även för dem som testar korten vid tillverkningen.

Ett fel som inte visar sig förrän efter ett tags användande är ju inte lätt att se.

Misstänker att värmen bryter ner isoleringen i korten och att det blir kortslutning, det koksar igen helt enkelt.. :cry:

405861[/snapback]

 

Loppa på tändstiftet typ................................. :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Jag börjar också tröttna på att de nya macbookarna som aldrig tycks komma. Jag beställde en i Augisti men jag avbeställde då jag hört från bekanta och läst på forumet att det varit en väldans massa problem. :deppig:

 

Börjar faktiskt att bli en smula irriterad :bla: . Jag ville ha en mac därför att jag hade hört att de skulle vara helt överlägsna pc. Det som främst lockade mig var att det inte skulle vara några fel på dem. Jag var villig att ha överseende med att det inte finns så många spel och att messenger(msn) inte skulle funka. Men vad har hänt med apple? Hur kan man sitta och försvara ett företag som på senare faktiskt levererat riktig skit och dessutom tar hutlöst betalt för det?

 

Okej, pc kraschar också och visst det är en väldans massa problem med windows med. Men de datorer kostar inte en bråkdel av vad apple tar för sina bärbara. Sen är det dessutom sjukt dyrt med ramminne och snålt med 512 som standard. Du får en pc med både större hårddisk, bättre grafikkort och mer minne för dryga 4000:- mindre. Jag sitter inte här och försvarar pc, för jag gillar apple, men på senare har de faktistk inte haft mycket att komma med inom kvalitet.

 

Nä skärpning nu, apple, det känns inget kul att beställa en dator för 15000 och sen oroa sig för att behövs skicka den på lagning.

 

Ta bort de gamla macbookarna från hyllan och in med nya utan en mass irriterande babysjukdomar. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aa, tråkigt att hoppa på tåget när det blev så. Men ärlig talat jag läste asmkt före jag bestämmde mig o visste det kunde bli så.

 

Så jag tog chansen, behövde verkligen en dator, o tar häldre chansen med en mac än en pc just nu.

 

det som är dåligt, 'är att man måste ha det mindset'et , "ta chansen" , finns en viss % chans att den slutar fungera inom 1-2 månader )= sen finns det ingen lösning på det heller.

 

 

Jag tycker dom borde stresstesta datorerna och ha andra prototyper igång 24/7 i en månad medans dom finjusterar grejjor ..

hårdvaru kollen åp apple verkar mycket sämre än på de stora PC tillverkarnas sidor, och med all åtanke, dom har oftast mycket större utbud, d.v.s. fler konfigurationer men nästan samma hårdvara.

 

Jag borde tagit iMacen eftersom den fnnits längre, macbooken är mkt ny. Kanske därför den har så många fel. annars hade nog apple låtit den heta iBook.

 

Håller med dig dock tll 100% poco, vänta ett tag. såvida det inte är 100% nödvändigt med en ny här o nu. du har ju en fullt fungerande mini mac iaf.

 

får vänta med en bärbar ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar också tröttna på att de nya macbookarna som aldrig tycks komma. Jag beställde en i Augisti men jag avbeställde då jag hört från bekanta och läst på forumet att det varit en väldans massa problem.  :deppig:

 

Börjar faktiskt att bli en smula irriterad  :bla: . Jag ville ha en mac därför att jag hade hört att de skulle vara helt överlägsna pc. Det som främst lockade mig var att det inte skulle vara några fel på dem. Jag var villig att ha överseende med att det inte finns så många spel och att messenger(msn) inte skulle funka. Men vad har hänt med apple? Hur kan man sitta och försvara ett företag som på senare faktiskt levererat riktig skit och dessutom tar hutlöst betalt för det?

 

Okej, pc kraschar också och visst det är en väldans massa problem med windows med. Men de datorer kostar inte en bråkdel av vad apple tar för sina bärbara. Sen är det dessutom sjukt dyrt med ramminne och snålt med 512 som standard. Du får en pc med både större hårddisk, bättre grafikkort och mer minne för dryga 4000:- mindre. Jag sitter inte här och försvarar pc, för jag gillar apple, men på senare har de faktistk inte haft mycket att komma med inom kvalitet.

 

Nä skärpning nu, apple, det känns inget kul att beställa en dator för 15000 och sen oroa sig för att behövs skicka den på lagning.

 

Ta bort de gamla macbookarna från hyllan och in med nya utan en mass irriterande babysjukdomar.   :pompoms:

405866[/snapback]

 

Att det inte skulle vara några fel må Macar är en rosenröd dröm......... :dumstrut: inget som är tillverkat av människor är 100% felfritt. Men Macägandet har varit förskonat från mycket elände om man jämför. Eriksson tex tillåter ca 5% fel i produktionen annars skulle produkterna bli för dyra. Macar har varit rikigt bra och är det fortfarande. Att brista ut i suckar i Apples största teknikövergång för att allt inte är perfekt känns lite onyanserat......... :foralskad: . Det har varnats många gånger för detta att det kan bli strul eftersom det fungerar så i alla företag. Det är inget Applespecifikt. Apple har också ökat sin försäljning vilket innebär att fler datorer är felaktiga även om felprocenten skulle vara densamma....... Ha is i magen och kasta inte ut barnet med badvattnet.............. :skondans::skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt, man skräms rätt bra av detta, går man i macbook tankar och läser allt detta så behåller man ju sin PC. Kör iMac 20" hemma, skitnöjd, och vill även köra Mac på jobbet, men med alla PC users runt sig vill man ju inte köpa Mac bara för att ständigt få höra "vad var det jag sa" när skiten åker in på rep. Vågar man ta risken? nja, just nu så blir nog svaret nej....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en tidsmaskin ungefär till 1989 och köp en SE/30.

 

Men även den hade en hårdvaru bugg som begränsar den till 8MB. Lyckligtvis kan man ladda in en extension som kringgår problemet. Då kan man sätta 128MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Så min felfria MacBook som tuffat på nu i snart en månad kommer pajja ihop snart för att det är fel på alla? Är det det du säger? Tack för det...

 

:)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar också tröttna på att de nya macbookarna som aldrig tycks komma. Jag beställde en i Augisti men jag avbeställde då jag hört från bekanta och läst på forumet att det varit en väldans massa problem.  :deppig:

 

Börjar faktiskt att bli en smula irriterad  :bla: . Jag ville ha en mac därför att jag hade hört att de skulle vara helt överlägsna pc. Det som främst lockade mig var att det inte skulle vara några fel på dem. Jag var villig att ha överseende med att det inte finns så många spel och att messenger(msn) inte skulle funka. Men vad har hänt med apple? Hur kan man sitta och försvara ett företag som på senare faktiskt levererat riktig skit och dessutom tar hutlöst betalt för det?

 

Okej, pc kraschar också och visst det är en väldans massa problem med windows med. Men de datorer kostar inte en bråkdel av vad apple tar för sina bärbara. Sen är det dessutom sjukt dyrt med ramminne och snålt med 512 som standard. Du får en pc med både större hårddisk, bättre grafikkort och mer minne för dryga 4000:- mindre. Jag sitter inte här och försvarar pc, för jag gillar apple, men på senare har de faktistk inte haft mycket att komma med inom kvalitet.

 

Nä skärpning nu, apple, det känns inget kul att beställa en dator för 15000 och sen oroa sig för att behövs skicka den på lagning.

 

Ta bort de gamla macbookarna från hyllan och in med nya utan en mass irriterande babysjukdomar.  :pompoms:

405866[/snapback]

 

Du behöver inte ha överseende med att MSN inte funkar för det gör de. Spel kan man i värsta falll köra under Windows på en ny Mac om man skulle vilja.

Mja.. särskilt mycket dyrare är inte bärbara Macar.

 

Men i vilket fall, jag är också sugen på en MacBook men jag vet inte om jag skulle satsat på en om jag hade pengar idag, kanske skulle blivit en iMac istället. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft min macbook i 2 veckor nu och har inte upptckt några fel på den peppar peppar ta i trä, får min macbook pro idag ska byta den mot macbooken och hoppas peppar peppar ta i trä att den funkar lika bra hittills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eriksson tex tillåter ca 5% fel i produktionen annars skulle produkterna bli för dyra.

405900[/snapback]

 

Det där argumentet håller inte, det är inte kvalitet som kostar pengar utan avsaknaden av kvalitet. Skriver samma sak som jag skrev i en annan tråd; tänk om vi skulle tillåta 5 procent fel på en förlossningsavdelning eller en flygplats.

 

När ska teknikföretagen inse att målet måste vara 100 procents kvalitet, och kvalitet i alla led, från de första skisserna till det att produkten ska återvinnas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Är innerligt tacksam för att jag inte steg på tåget genast, och bör kanske vänta några månader ytterligare med ett köp av en MacBook...

405808[/snapback]

Har för mig att du skulle göra som jag o vänta tills Leoparden släpps lös innan du skaffar dig en Macbook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där argumentet håller inte, det är inte kvalitet som kostar pengar utan avsaknaden av kvalitet. Skriver samma sak som jag skrev i en annan tråd; tänk om vi skulle tillåta 5 procent fel på en förlossningsavdelning eller en flygplats.

 

När ska teknikföretagen inse att målet måste vara 100 procents kvalitet, och kvalitet i alla led, från de första skisserna till det att produkten ska återvinnas?

405933[/snapback]

Skriv det där till Rusta, varje sak jag köpt där har funkat endast en gång. :D

Men visst är det till viss mån gångbart argument, kvalitet, kvalitetssäkring, kontroll kostar tid och pengar. Idag är macarna billigare än förr och sämre kvalitet. MacPro:rna är dyra men mig veterligen få fel på. :fundersam: Men jappsarna har fattat det, de gör billigt och kvalitet som tusan oftast. För okvalitet kostar pengar det oxå. Nu vet jag inte vad summan av kardemumman blev men… :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar faktiskt att bli en smula irriterad  :bla: . Jag ville ha en mac därför att jag hade hört att de skulle vara helt överlägsna pc. Det som främst lockade mig var att det inte skulle vara några fel på dem. Jag var villig att ha överseende med att det inte finns så många spel och att messenger(msn) inte skulle funka. Men vad har hänt med apple? Hur kan man sitta och försvara ett företag som på senare faktiskt levererat riktig skit och dessutom tar hutlöst betalt för det?

 

Okej, pc kraschar också och visst det är en väldans massa problem med windows med. Men de datorer kostar inte en bråkdel av vad apple tar för sina bärbara. Sen är det dessutom sjukt dyrt med ramminne och snålt med 512 som standard. Du får en pc med både större hårddisk, bättre grafikkort och mer minne för dryga 4000:- mindre. Jag sitter inte här och försvarar pc, för jag gillar apple, men på senare har de faktistk inte haft mycket att komma med inom kvalitet.  :pompoms:

405866[/snapback]

 

Jag bytte till MacBook för att spara pengar.

Hade jag köpt en bärbar PC hade jag fått lägga till...

Firewkort

Videoredigeringsprogram

DVD brännarprogram

Musikproduktionsprogram

Kalenderprogram

Bildkatalogprogram

Antivirus, brandvägg och Internet säkerhetspaket

Färgprofilprogram

 

Nu behöver jag inte det, för allting kom med i paketet när jag köpte min MacBook.

Jag har sparat pengar redan!

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där argumentet håller inte, det är inte kvalitet som kostar pengar utan avsaknaden av kvalitet. Skriver samma sak som jag skrev i en annan tråd; tänk om vi skulle tillåta 5 procent fel på en förlossningsavdelning eller en flygplats.

 

När ska teknikföretagen inse att målet måste vara 100 procents kvalitet, och kvalitet i alla led, från de första skisserna till det att produkten ska återvinnas?

405933[/snapback]

 

Du kan inte jämföra tillverkningsindustrin med flyg eller förlossning..... :armskeptisk: För att genera vinst måste tillverkningskostnaderna minimeras till den gräns kan sälja produkten med tillräckligt påslag. Det kan man bara göra om man kan pressa tillverkningskostnaderna i botten. Man är ju inte dummare än att man lär sig att balansera på slak lina..... och ta den smällen att man får ersätta x antal kunder med nya produkter i stället för att sälja färre grejor till dyrare pris men med bättre kvalité. Men här gäller det att gissa rätt så att det inte blir för många kunder som blir lidande och att man reglerar felaktiga produkter snabbt och generöst. Annars minskar försäljningen och vinsten..................och då mullrar aktieägarna...... :skondans:

 

Behöver jag nämna att flyg och bäbisar handlar om helt andra ting :fundersam: ..............................?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra tillverkningsindustrin med flyg eller förlossning..... :armskeptisk:  För att genera vinst måste tillverkningskostnaderna minimeras till den gräns kan sälja produkten med tillräckligt påslag. Det kan man bara göra om man kan pressa tillverkningskostnaderna i botten. Man är ju inte dummare än att man lär sig att balansera på slak lina..... och ta den smällen att man får ersätta x antal kunder med nya produkter i stället för att sälja färre grejor till dyrare pris men med bättre kvalité. Men här gäller det att gissa rätt så att det inte blir för många kunder som blir lidande och att man reglerar felaktiga produkter snabbt och generöst. Annars minskar försäljningen och vinsten..................och då mullrar aktieägarna......  :skondans:

 

Behöver jag nämna att flyg och bäbisar handlar om helt andra ting  :fundersam: ..............................?

405954[/snapback]

 

Tyvärr har både du och Jochum fel, räknar man in alla (och då menar jag alla) kostnader som dålig kvalitet medför kan man lätt se att det hade varit billigare att satsa på god kvalitet från början.

 

Om vi nu tar Apple som exempel; vad kostar reparation och frakt till servicestället för varje felaktig dator? Vad kostar de uteblivna intäkterna som varje sådant här foruminlägg bidrar till? Vad kostar den tid och irritation som användarna känner? Vad kostar det att varje missnöjd användare berättar för minst 20 andra om sitt missnöje? Vad kostar den ökade mängd reklam som måste till för att motverka missnöjet bland kunderna? Vad kostar den extra supportpersonal som måste till för att svara på samtal?

 

Listan kan göras bra mycket längre än så här, tyvärr är det få företag som tänker längre än till produktionskostnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Jag bytte till MacBook för att spara pengar.

Hade jag köpt en bärbar PC hade jag fått lägga till...

Firewkort

Videoredigeringsprogram

DVD brännarprogram

Musikproduktionsprogram

Kalenderprogram

Bildkatalogprogram

Antivirus, brandvägg och Internet säkerhetspaket

Färgprofilprogram

 

Nu behöver jag inte det, för allting kom med i paketet när jag köpte min MacBook.

Jag har sparat pengar redan!

 

Hälsar

R

405950[/snapback]

 

 

Inget av följande program du anger är nödvändigt på en pc heller, det beror helt enkelt på vad du har tänkt att använda datorn till. Virusprogramet är endast nödvändigt om du tänker surfa med din pc, och alla gör inte det. Därför kan man knappast säga att det är pengasparande återgärder för alla. Visserligen behöver alla inte 512 mb ram heller, men det är betydligt vanligare än de program du anger om man vill att ens dator ska flyta på någrolunda bra.

 

Jag menar bara att det är synd att kvalitet brustit så på macbooken, för det är verkligen en grymt fräsch dator :bultandehjarta: som jag mer än gärna hade köpt, om det inte varit för alla kvalitetsproblemen. Apple har alltid stått för hög kvalitet och jag tycker det är synd att den brister när folk tycks börja upptäcka hur suveränt OS X är. Är absolut ingen pc-älskare, ville bara klargöra detta :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har både du och Jochum fel, räknar man in alla (och då menar jag alla) kostnader som dålig kvalitet medför kan man lätt se att det hade varit billigare att satsa på god kvalitet från början.

 

Om vi nu tar Apple som exempel; vad kostar reparation och frakt till servicestället för varje felaktig dator? Vad kostar de uteblivna intäkterna som varje sådant här foruminlägg bidrar till? Vad kostar den tid och irritation som användarna känner? Vad kostar det att varje missnöjd användare berättar för minst 20 andra om sitt missnöje? Vad kostar den ökade mängd reklam som måste till för att motverka missnöjet bland kunderna? Vad kostar den extra supportpersonal som måste till för att svara på samtal?

 

Listan kan göras bra mycket längre än så här, tyvärr är det få företag som tänker längre än till produktionskostnaderna.

405964[/snapback]

 

Det är PRECIS detta jag menar. Man gör en kalkylerad risk som ska resultera i en balansgång där merförsäljningen betalar det ovan nämda och dessutom resulterar i vinst. Men balansgången måste falla väl ut, annars fungerar den inte. Den som lyckas bäst i masstillverkningen med kvalite/pris vinner. Så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att du skulle göra som jag o vänta tills Leoparden släpps lös innan du skaffar dig en Macbook?

405940[/snapback]

 

Jo, och det håller jag fast vid.

När Macbook kom var jag på vippen att kasta mig över det som ett hungrigt rovdjur, för min iBook är lite seg och har nog gjort sitt nu efter drygt 5 år, men något sa mig att ha is i magen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook blir skickad idag och jag har gått ca 1 månad för att se om det kom ngn uppdatering. Visst man kan alltid dra på det längre, men teknik är så att det kommer alltid ny. För er som väntar på uppdateringen så är jag helt säker på att även den kommer ha problem med sig. Sätter de in en ny C2D cpu och behöver byta ut moderkortet för att de ska stödja nya cpun så lär väl en del fel upptäckas här med.

 

Marknaden är ju uppdelad i segment av innovatörer och eftersläntrare för att vara väldigt bred. Ni som köpte MB under maj, juni, juli kan man väl kalla innovatörer som inte riktigt visste vad man fick, medans jag som köper den i september/okt faktiskt vet vilka risker som medkommer och vilka fördelar som väger upp riskerna.

 

Som flera innan mig på detta forumet har sagt så kan man definiera tekniken som ett fenomen som aldrig står stilla och felfria varor kommer man ALDRIG komma undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att var en av de mycket lyckliga lottade som har en svarta macbook ( 2.0 Ghz ) med 2 GB ram och fungerat felfritt i drygt en månad utan minsta pip eller problem.

Då får man tänka på att jag använder min macbook i snitt 10 - 12 timmar om dagen som stationär dator med extra inkopplat skäm och tang+Mus till och 2 st extra HD till min kära MacBook.

Den fungera extremt bra under den här första 4 veckorna som jag har använt den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...