Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Krönika: Därför suger .Mac


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Mitt ska förnyas 7 okt, kanske man skulle överväga att "plocka bort" kontonumret, så sägs väl medlemskapet upp, finns inget angivet om uppsägningstid.

 

De förslag som getts här är mer frestande.

Kanske Apple inser att de inte kan förvandla $ till € hur som helst...känns inte alls bra att de blåser en på kursen..$ är faktiskt gångbart även i Sverige :byrakrat:

 

 

Då lägger jag hellre pengar på ett förnyat medlemskap hos MacFixit, det är mer matnyttigt arkiv att söka i. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

de centralt lagrade applikationer som skrivs om i krönikan är väl d.s.k. "WEB 2.0"?

 

eller misstar jag mig?

 

varför jag frågar är : jag hörde häromdagen att allt bara var båg (WEB 2.0 alltså ). (tror att det stod nånting i Cap & Design)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara lägga mig i lite med tanke på att ni snackar om alternativa lösningar.

 

Har Gmail fungerar perfekt och en hel del lagringsutrymme.

Vill ha mina foton på nätet hummm. Lite problem om man inte har en hemsida men.. vad hittar jag.

http://picasaweb.google.com till råga på allt hittade jag en plugg till iPhoto :) som laddar upp direkt till min picasaweb.

 

Men sedan har jag en egen .SE adress som jag gärna vill ha kvar... och använda.

Kolla in www.loopia.se de har en egen Dyn Dns tjänst som inte kostar något. http://loopia.se/loopiadns/

 

Kan vara skönt att koppla samman detta i ett roligt och effektivt paket eller hur :)

 

https://www.google.com/a/ kolla in denna länk om ni har en egen domän.

 

Ändrar du sedan om MX (e-posten) inställningar hos Loopia dns så har du en egen Gmail adress med ditt eget domännamn, hemsida, fotosida, etc. kostnad... Lite i mitt fall vad en årsavgift hos Nic kostar. Nackdel, allt ligger hos google och lite reklam när man öppnar upp sin gmail.

 

// Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att .Mac suger det är helt fel. Däremot så kan mycket förbättras och det visar dom att dom gör med Mailen nu.

 

Bra tjänst, men kan vara lite billigare och dom borde uppdatera den mycket.

 

Angående Cliche, Surftown och One (B-one) - som föriövigt ägs av samma företag, NEJ skaffa dom inte. Deras "fri trafik" existerar inte. Går ni över deras lilla gräns så stängs eran sida ner utan frågor och ni får inte ens tillbaka pengarna. Dessutom suger deras support. Nej jag råder er att hålla er borta från dom och satsa på seriösa webhotel i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne på .mac för länge sedan men tyckte det va mediokert.

 

Nu kör jag "hosted exchange server" och det är helt fantatstiskt...

 

Jag har en MacBookPro där jag kör BootCamp (Win XP med ett Office paket) Mitt PC outlook är uppkopplat mot min Exchange server och när jag är i Mac sidan så kör jag Entourage mot min server. När jag är ute och far använder jag min webmail.

 

Detta fungerar sagolikt bra och jag kommer åt har kontroll över mina mejl + allt annat vart jag än är...

:skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag råder er att hålla er borta från dom och satsa på seriösa webhotel i stället.

406067[/snapback]

Vilka seriösa webhotel skulle det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag råder er att hålla er borta från dom och satsa på seriösa webhotel i stället.

406067[/snapback]

Vilka seriösa webhotel skulle det vara?

406246[/snapback]

Webhotell med två 'L' ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bull's eye Leijon! Hatten av. :):ThumbsUp:

 

Jag ser gärna att du skickar en kopia av den till Apple.

406205[/snapback]

 

Du ska se att de redan har den och har läst den, sen är frågan om de lyckas få upp den på Apples internationella skrivbord där den skulle kunna göra nytta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt ska förnyas 7 okt, kanske man skulle överväga att "plocka bort" kontonumret, så sägs väl medlemskapet upp, finns inget angivet om uppsägningstid.

 

De förslag som getts här är mer frestande.

Kanske Apple inser att de inte kan förvandla $ till € hur som helst...känns inte alls bra att de blåser en på kursen..$ är faktiskt gångbart även i Sverige  :byrakrat:

Då lägger jag hellre pengar på ett förnyat medlemskap hos MacFixit, det är mer matnyttigt arkiv att söka i.  :yeahbaby:

406024[/snapback]

 

 

Plocka bort?

 

Hur?

 

och vad händer med inloggning när jag skall handla på applestore och iTunesstore?

har ju samma inloggning där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska se att de redan har den och har läst den, sen är frågan om de lyckas få upp den på Apples internationella skrivbord där den skulle kunna göra nytta...

406289[/snapback]

Fast jag tänkte mig högsta hönset ;) om han översätter det och skickar det till Steve blir det sannolikt läst av nån skreterare (som all annan post mannen inte lär ha tid att läsa), men med tanke på Leijons position är nog chansen större att meddelandet når avsedd person än om t ex jag skulle skriva det. Men vem vet? Steve kanske läser all sin post själv, kanske rent av finkammar den? ;):whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort?

 

Hur?

 

och vad händer med inloggning när jag skall handla på applestore och iTunesstore?

har ju samma inloggning där.

406293[/snapback]

 

I kontot för .mac har du väl lagt in ditt Visakortnummer eller liknande, om du raderar det, så kan det ju inte dras några pengar, men vad som händer sen blir ju intressant att se..man kan antagligen inte ladda ner sin iDisk mera, och allt man har där försvinner, har ingen aning, nåt måste ju ske..

 

Applestore får man väl skapa nytt konto för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Cliche, Surftown och One (B-one) - som föriövigt ägs av samma företag, NEJ skaffa dom inte. Deras "fri trafik" existerar inte. Går ni över deras lilla gräns så stängs eran sida ner utan frågor och ni får inte ens tillbaka pengarna. Dessutom suger deras support. Nej jag råder er att hålla er borta från dom och satsa på seriösa webhotel i stället.

406067[/snapback]

 

Beror ju på vad man ska ha dem till. Fri trafik är naturligtvis fel begrepp, formuleringen borde inte vara tillåten då det inte går att erbjuda fri trafik överhuvudtaget. Läser man användarvillkoren står det ju alltid något i stil med att man har fri trafik inom gränser som webbhotellet bedömer som rimliga, vilket ju är helt idiotiskt.

 

Personligen använder jag min domän bara för e-post, och det har fungerat perfekt i två år nu. Och då ser jag ingen anledning att betala mer till ett mer professionellt webbhotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I kontot för .mac har du väl lagt in ditt Visakortnummer eller liknande, om du raderar det, så kan det ju inte dras några pengar, men vad som händer sen blir ju intressant att se..man kan antagligen inte ladda ner sin iDisk mera, och allt man har där försvinner, har ingen aning, nåt måste ju ske..

 

Applestore får man väl skapa nytt konto för

406353[/snapback]

 

 

Bra! Hade glömt. Har ju inte behövt gå in i kontoinställningar på flera år.

Skall nog försöka ladda ner från iDisk det som skall sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka seriösa webhotel skulle det vara?

406246[/snapback]

Webhotell med två 'L' ;)

406250[/snapback]

Det kvittar. I logikens och konsekvensens namn så om man tillåter engelsk stavning på första ordet så borde det vara tillåtet på det andra också. Annars är väl det mest svenska "webbhotell", vi svenskar gillar ju våra dubbla konsonanter. En lustig detalj är att stavningkontrollen vill korrigera "webbhotell" till "ebbhotell", vad nu det kan vara. :fundersam:

 

Men jag är fortfarande nyfiken på vilka som anses vara seriösa webbhotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laddat ner det viktigaste till en Backupmapp på skrivbordet.

Hittade lite nya grejer i members only. Extras till Garageband. Juni 2006

 

ca 350MB så de håller på att laddas ner nu. Tar lite tid med 2MB-lina.

 

Så nu får de inga pengar för nästa period :) 1000 spänn kan man ju ha roligare för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja håller med i mycket, speciellt om det är webhotell man mest är intresserad av. Själv gillar jag mailen för det finns få andra som erbjuder IMAP. Alla kör ju POP3 eller i bästa fall nån variant med lite mer finesser.

 

Gillar att ha allt offline i mailen och alla bra synkeffekter man får med sann IMAP. T.ex. att den mail jag sänder från jobbets MS Outlook via .mac. kan läsas hemma på bärbara macen. Och jag kan använda vilket mailprogram jag vill och är inte beroende av att surfa för att kunna skriva mail. Nice att skriva 10 mail på flyget och skicka senare. Oootroligt fiffigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mac.se (Björnströms tror jag)

sånna häringa grejjer är värre än älvdalsmål för mig men,

jag: ftp`ar - mailar (namn@mac.se) - hemsidar och får en backupdisk på skrivbordet mm.

Image Well använder jag till o från flitigt - 450:-/år

 

http://www.99mac.se/mantaray-mac-se/94839-...oer-mac-se.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriösa webhotel (ja jag stavar det så, för det heter så på engelska) är webhotel så inte har en gömd sida där det står att dom kan stänga ner sidan bara för det går över en gräns. Dom flesta vet att dessa webhotel jag nämde inte är så seriösa, men det funkar säkert för er, men jag skulle rekommendera några bättre svenska webhotel:

Manufrog.com Loopia.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

406250[/snapback]

Det kvittar. I logikens och konsekvensens namn så om man tillåter engelsk stavning på första ordet så borde det vara tillåtet på det andra också. Annars är väl det mest svenska "webbhotell", vi svenskar gillar ju våra dubbla konsonanter.

406375[/snapback]

Vävhotell då? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade (fått för mig att jag?) läst någonstans att .mac skulle kosta 200-300SEK och var helt inställd på att punga ut det. Döm av min förvåning när jag skulle betala och jag skulle hosta upp tusen pesetas! :o

 

Hursomhelst så har jag haft webhotel förr, men har inte haft en tanke på att skaffa det igen förns nu. Vilken genial lösning!

Så nu kan väl de som vill posta förslag på bra och billiga webhotel göra det så kan vi som vill få använda dom?

 

De som kommit upp hittils är:

http://clichehosting.com/se/

http://www.surftown.se/

https://www.one.com/

http://manufrog.com/

http://www.loopia.se

 

Har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Jag har använt Surftown i tre-fyra år och är ruggigt nöjd. Bra priser, många tjänster, krånglar sällan osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror har använt Surftown länge nu, men jag bestämde mig ändå för Cliche. Hoppas det blir bra. :)

 

btw: Bilden är tagen från deras kontaktsida och er skriven på svenska. :lol:

post-14038-1159630933_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare

Jag betalar gärna 80 kr i månaden om tjänsten är bra. .Mac är dock inte bra, inte för mig i alla fall. Mac.se är ett bra alternativ, men jämfört med andra webbhotell är det ganska dyrt sett till funktionerna. De får dock en tumme från mig då deras servrar och Internetföbindelse är väldigt snabba och oftast har väldigt korta svarstider.

 

Angående fenomenet med fri trafik så skiljer det mellan webbhotellen som erbjuder det, men allt handlar inte om trafik. Ofta står det att man inte får bruka resurser på ett sådant sätt att andra kunder tar skada. Det betyder i de flesta fallen processorkraft. MacWorlds forum skulle man t ex aldrig kunna lägga på ett lågprishotell med fri trafik, inte på grund av trafiken utan på grund av den processorkraft som krävs. Varje gång en ny sida visas ska den byggas upp av PHP, data ska hämtas från databasen och slutligen ska allt skickas iväg. Det kan ta ganska mycket processorkraft.

 

Själv använder jag dock aldrig lågprishotell med fri trafik. Betalar som sagt gärna om tjänsten är något bättre och oftast brukar lågprishotellen erbjuda för lite. PHP4 och 5, SSH, WebDAV och Ruby on Rails är exempel på punkter där lågprishotellen ofta inte kommer riktigt ända fram. Jag brukar rekommendera DreamHost om man vill ha många funktioner. De har en relativt stor trafikgräns (1 TB i månaden +8 GB för varje vecka som man är kund). Blanda nu inte ihop begreppen och få för er att man kan göra vad man vill för det. Du kan fortfarande inte lägga upp en ny 99mac på DreamHost även om du håller dig inom trafikgränsen. Man delar på servrarna precis på samma sätt som man gör på alla andra webbhotell och kan använda processorkraften därefter. Det finns ett intressant inlägg om det i den officiella DreamHost-bloggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Torpare

Ifall att någon vill veta så kan tillägga att DreamHost just ökade den månatliga trafikgränsen till 2 TB och lagringsutrymmet till 200 GB på billigaste paketet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...