Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskbyte?


Tobberoth

Rekommendera Poster

Sitter på min MacBook här och känner hur utrymmet bara blir mindre och mindre... har länge tänkt skaffa 120GB intern och byta ut den 60 som sitter i, men har blivit mer tveksam då jag sett priser, bland annat att en extern 250GB kan hittar för så lågt som 1200 kr!

 

Vad ska jag välja?

 

Viktiga tankar:

 

* Hur ska den kopplas in? Firewire? Firewire 400 är ju ungefär lika snabbt som USB2.0, borde bli lika slött att skriva till den som en iPod, då kan jag knappast ha Windows på den, att ens se filmer från den lär ju bli problem.

 

* Är det några problem att köra windows på en extern, oavsett hur den är kopplad?

 

* om jag låter iTunes spara all musik på den externa, vad händer om jag kopplar ur den? Dör iTunes?

 

Grejen är mest att macbooken är bärbar, och jag vill inte bära med mig en extern hårddisk överallt, vill veta att den fungerar "fritt" även när den externa inte är inkopplad.

 

PS. Pga att den är kopplad genom Firewire eller USB, är varv antal irrelevant? Båda(5400 vs 7200) borde vara snabbare än Firewire/USB kan skicka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
* Hur ska den kopplas in? Firewire? Firewire 400 är ju ungefär lika snabbt som USB2.0, borde bli lika slött att skriva till den som en iPod, då kan jag knappast ha Windows på den, att ens se filmer från den lär ju bli problem.

405490[/snapback]

 

Nix! Firewire är marginellt snabbare än USB 2.0 på en PC. På Macen är FW dubbelt så snabb som USB 2.0 på grund av undermåliga drivisar.

Funderar på hur hastigheten blir om du då istället har windows på hårddisken.

 

http://barefeats.com/usb2

 

* om jag låter iTunes spara all musik på den externa, vad händer om jag kopplar ur den? Dör iTunes?

Nej, men den kan inte spela låtarna. Såklart.

 

Klart du inte vill släpa på en hårddisk tillsammans med Macbooken. Fundera på om du behöver ha med dig mer än 60 GB när du är på portabel fot. Resten kunde ju gå att arkivera på en extern disk hemma på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju helt klart schysst att Firewire skulle vara mycket snabbare än USB2, men är det så mycket snabbare att det är värt att investera i 7200 istället för 5400?

 

Idén är att om jag kör på en extern kommer jag omfördela så den interna bara innehåller OS X + program och Windows + program, allt annat ligger på den externa. Poängen är, hur gör man t ex med torrent nerladdning? Låt oss säga att jag laddar ner en torrent på 5 GB... kan jag ladda ner den rakt in i den externa hårddisken utan att det hela slöar till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det låter ju helt klart schysst att Firewire skulle vara mycket snabbare än USB2, men är det så mycket snabbare att det är värt att investera i 7200 istället för 5400?

405526[/snapback]

 

Bra fråga. Jag skulle iofs tro att söktiden kan vara kortare på en sabbare roterande disk, även om dataöverföringen troligtvis i vilket fall som helst kommer klippas vid firewirens hastighet.

 

Låt oss säga att jag laddar ner en torrent på 5 GB... kan jag ladda ner den rakt in i den externa hårddisken utan att det hela slöar till?

Hrrrrrm! Forumregler, forumregler. Iget piratsnack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga. Jag skulle iofs tro att söktiden kan vara kortare på en sabbare roterande disk, även om dataöverföringen troligtvis i vilket fall som helst kommer klippas vid firewirens hastighet.

Hrrrrrm! Forumregler, forumregler. Iget piratsnack.

405534[/snapback]

Åja åja, torrents behöver inte vara olagliga. Blizzard använder torrents för uppdateringar etc, finns inget olagligt med att ladda ner över BT protokollet.

 

Du säger också att firewire är mycket (dubbelt) så snabbt som USB2, men jag behöver mer konkret information. Låt oss säga att jag gjort en image av en DVD jag ska bränna dagen efter. Den är på 4.5GB. Jag lyfter den från skrivbordet och lägger på den mountade externa. Hur lång tid tills den fört över? 5 sekunder? 1 minut? Och låt oss säga att jag bränner imagen från den externa, slöar det ner bränningen nämnvärt?

 

Edit: stavfel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den teoretiska hastigheten för USB 2.0 är 480mbit medans FW 400 är 400 så rent teoretiskt borde USB 2.0 vara snabbare. Däremot så har FW lite finare möjligheter då den har mer "funktioner" än USBn. Så till PC borde USB 2.0 vara snabbare än FW 400. Sen om Mac har problem på den sidan, har jag ingen erfarenhet av då jag inte fått min MacBook än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åja åja, torrents behöver inte vara olagliga. Blizzard använder torrents för uppdateringar etc, finns inget olagligt med att ladda ner över BT protokollet.

405537[/snapback]

En "uppdatering" på 5GB via Torrent? Tror du vi är födda i farstun? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag nog upgradera intern, slipper man släpa med sig. Dessutom lät min macbook disk mest troligen, typ när den flytta skrivarhuvudet läste jag nånstans kunde det låta klick,

 

rätt störande i längden )=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extern VS Intern?

 

Lite kommentarer:

 

-Detta är exteran bra på:

 

-Back Up/Spegling

-Passiv Lagring/Arkivering dvs Bibliotek

 

Detta är de inte så bra till:

 

-Arbetsdisk

 

Så vad gör man då om man har en extern och en intern?

 

Jo man lagrar det mesta av sin data på den externa men då man vill arbeta med en fil på den externa eller spela nått från den externa så drar man över dessa filer alternativt kopierar dem till den interna arbetsdisken och använder och arbetar med dem där. Sen när man är klar så drar man tillbaks dem till den externa. Om man Torrentar så bör de som man har som aktiva vara på arbetsdisken medans de man inte delar får vara på den externa!.

 

Innebär detta att man inte kan arbeta med en extern?

 

Svar nej man kan naturligtvis använda den externa både som bootdisk,arbetsdisk mm men den är inte så effektiv på det. En intern PATA/SATA är överlägsen som sådan!.

 

USB 2 VS FireWire?

 

På PC är USB2 snabbare på macen tvärtom dock bör man tänka på även om man använder PC att det kan vara fördel med FireWire i alla fall om man ofta ligger nära maxbelastning på processorn eftersom USB belastar processorn vid överföringar. FireWire är mer skonsam!

 

Den ideala lösningen för max prestanda?

 

2 interna diskar(i dagsläget bara möjligt på Mac Pro) där den ena är en snabb mindre systemdisk där man lagrar OS samt program och en mindre mängd filer. Den andra utnyttjas för lagringen samt en separat partion på lagringsdisken för OSX växlingsfil för maximal prestanda!. Generellt gäller att försöka ha så mycket ledigt utrymme på systemdisken som möjligt för maximal säkerhet och snabb sök och lästid. Defragmentering är bra att göra emellanåt också för säkerheten på båda diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...