Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kinesiskt tangentbord


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Kom att tänka på en grej, hur gör kineserna egentligen? Deras skriftsystem bygger ju på tecken. Varje ord har ett eget tecken. Ett tecken på varje tangent. Men om man vill kunna uttrycka sig fint med väldigt många ord, då måste det ju bli en väldans massa tangenter? Ja, många knappar blir det… tänkte inte på det…

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Har inte sett det göras, men vad jag förstår så bygger man upp tecknen med olika tangenttryckningar och typ "Enter" när man fått fram rätt tecken. Låter mycket, men eftersom varje tecken ju symboliserar hela ord/uttryck är det nog inte så annorlunda mot att skriva svenska ord och trycka på mellanslag stup i kvarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att ett tecken kunde ha upp till 50 olika betydelser beroende på uttalet. Det går en skröna om en europé som hade bott i Kina ett tag och som skulle stämma upp till allsång, men istället sa han "Nu slipar vi knivarna"... Det sällskapet upplöstes ganska fort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror på Nils variant. Dvs precis som Flertangentslås under Hjälpmedel, fliken tangentbord inne i Systeminställningarna funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver japanska ibland.

Där skriver man vanliga romerska bokstäver som undan för undan bildar japanska bokstäver. Sen om man ska dra till med kinesiska tecken, kanji, vilket är en viktig beståndsdel i det japanska språket så trycker man på space och får ett förslag med en gång, är det fel tecken så får man stega sig genom en lista med piltangenterna.

japanska.jpg

 

Jag testade kinesisk input också. Det är lite liknande, fast dom har inget alfabet ju, utan bara tecken. Varje tecken har en stavelse (finns säkert undantag). Man kan skriva hela ord med romerska bokstäver, sen trycka på space för att få fram lämplig teckenkombination. Blir det inte som man tänkt sig får man stega sig genom en lista med piltangenterna.

kinesiska.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Tack, nu slipper jag ligga sömnlös. Verkar vara ungefär lika smidigt som att skriva dagbok på en NOKIA 3120.

 

MW's forum har en imponerande kunskapsbank!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu slipper jag ligga sömnlös. Verkar vara ungefär lika smidigt som att skriva dagbok på en NOKIA 3120.

Berätta! Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Och som kuriosa kan vi även berätta att palegolas skrev "det här är japanska" resp. "det här är svenska" (fast han borde ha skrivit "Kore ha (uttalas förresten "wa") SUWE-DENNgo ja arimasen" - "det här är inte svenska", tycker jag ;) )

 

P.S. Snart har jag första tentan - ska kunna ca 250 ord och 50 Kanji (dom kinesiska tecknen). Plus grammatik som låter mig säga enklare saker som "den där stora bilen, den gillar jag" och "ska vi ta en fika?" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Baron Bosse

Way to go!

Kämpa på. Jag är avis. Min hemliga dröm är att studera asiatiska språk och gå kockskola i Kina, men jag har så många andra saker för mig så jag vet inte om jag någonsin kommer prioritera språkintresset. Köksintresset klarar jag av på egen hand tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Kom att tänka på en grej, hur gör kineserna egentligen? Deras skriftsystem bygger ju på tecken. Varje ord har ett eget tecken. Ett tecken på varje tangent. Men om man vill kunna uttrycka sig fint med väldigt många ord, då måste det ju bli en väldans massa tangenter? Ja, många knappar blir det… tänkte inte på det…

 

Eller?

16149[/snapback]

 

Ja fler tangenter än jag kan räkna till egentligen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju sommarlov nu… :D

358195[/snapback]

snart ja...på tisdag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, ni ligger alltid efter ni nollåttor! :D

358203[/snapback]

Mitt börjar på onsdag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej hej. Är det nån som vet vart jag kan ladda ner/ställa in så jag kan skriva på japanska.. kan just nu bara ändra till olika kinesiska.. snälla säg ! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För nu rätt många är sedan såg jag ett program på TV från en japansk tidning. På sätteriet hade de ett tangentbord med flera hundra tangenter. Dessutom hade de SEX skifttangenter som då gav olika tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av samma skäl funkar inte korsord på japanska, har jag hört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Förmodligen inte. Men de har soduko, haiku och förnedringsteve!

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...