Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klagomål och frågor...


Deranged

Rekommendera Poster

Klagomål:

 

Fick idag hem min iMac Core 2 Duo samt en iPod Nano G2. Var mycket exalterad innan jag hade packat upp men när det väl skett så försvann exalteringen snabbt.

 

Packade upp datorn och såg:

 

• reva i plasten på "karmen" precis ovenför iSighten

• reva i plasten där skärmen svänger ner (karmen - på höger sida)

• ej riktigt ihopsatt bakstycke

 

Kopplade in allt och startade upp datorn och efter "installationen" så märkte jag följande:

 

• Trådlösa nätverket fungerar knappt

• Front Row är segt

• Photo Booth är segt

• iPhoto är segt

 

Ominstallerade OS X men inte blev det bättre.

 

iPoden visade sig inte heller vara felfri då den har låst sig helt en gång - tvungen att göra hard reset för att den skulle reagera.

 

Inom loppet av 1 timme så hade jag varit i kontakt med supporten samt pratat med Applestore för att byta ut datorn. Ny dator är på väg och Apple har skött ärendet bra men är inte kvaliten på Apples saker lite väl skranglig!?

 

iPoden väntar jag med - en låsning behöver inte betyda att den har något fel.

 

Frågor:

 

Eftersom jag är nybörjare när det gäller Mac så har jag några frågor som jag skulle vilja ha svar på.

 

• Finns det något annat sätt att högerklicka än att trycka ctrl+musknapp alt att hålla in musknappen ? Kör Opera men där fungerar det inte att få fram högerklick igenom att hålla in musknappen.

 

• Varför kan inte "förhandsvisning" visa animerade bilder?

 

• Räcker OS X's inbyggda brandvägg?

 

• Vilka program bör man inte vara utan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Trådlösa nätverket fungerar knappt

405241[/snapback]

 

behöver inte bero på datorn, men det vet du väl redan. Placeringen av basstationen är inte oväsentlig.

 

 

• Finns det något annat sätt att högerklicka än att trycka ctrl+musknapp alt att hålla in musknappen ? Kör Opera men där fungerar det inte att få fram högerklick igenom att hålla in musknappen.

405241[/snapback]

 

skaffa en mus med två (eller fler knappar). I 99% funkar dom rakt ur boxen med Macen, åtminstone vad gäller högerknappen. Att programmera de andra 14 knapparna kan kräva programvara, alternativt funkar det ej. Logitech brukar inte vara några problem. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att han fick med mighty mouse, då kan han högerklicka med den.

Och jag kör enbart med OS X inbyggda brandvägg, tycker det räcker för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klagomål:

 

• Finns det något annat sätt att högerklicka än att trycka ctrl+musknapp alt att hålla in musknappen ? Kör Opera men där fungerar det inte att få fram högerklick igenom att hålla in musknappen.

405241[/snapback]

Fick du inte med en Mighty Mouse till din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Mighty mouse måste du ställa in högerklicka på. Gå in på mus inställningar i systeminställning så kan man välja vad högerknapp skall användas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Varför kan inte "förhandsvisning" visa animerade bilder?

 

• Räcker OS X's inbyggda brandvägg?

405241[/snapback]

 

 

 

ja trasiga datorer är inget du ska nöjja dig med. apple har haft riktigt hög kvalitet på sina produkter tidigare...de nya intelversionerna verkar lite väl haffsiga faktiskt :/

förhoppningsvis styrs det upp inom kort.

 

 

om du menar gif-animationer så spelar du upp dem i ett browserfönster. bara dra och släpp. förhandsvisning är gjord för stillbilder och pdf

 

brandväggen räcker alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jo det stämmer att jag fick med musen, trodde dock det var en en-knappsmus. Mycket riktigt så kunde man ställa in så man kan får högerknappen i "Systeminställningar". Man lär så länge man lever.

 

Jag har testat allt för att utesluta fel av mig och routern och när Apples support säger att dom idag (måndags) fått tre samtal från personer som har exakt samma fel som jag (förutom skönhetsfelen) så vet man att felet ligger i datorn (speciellt när Apple ville byta ut den direkt - vet dom något om felen som dom inte säger!?).

 

Varför reageras det inte mer på att kvaliten på Apples produkter idag är so-so, har läst att fler fått dåligt ihopsatta och söndriga exemplar!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
...

Jag har testat allt för att utesluta fel av mig och routern och när Apples support säger att dom idag (måndags) fått tre samtal från personer som har exakt samma fel som jag (förutom skönhetsfelen) så vet man att felet ligger i datorn (speciellt när Apple ville byta ut den direkt - vet dom något om felen som dom inte säger!?).

...

405369[/snapback]

 

 

Det kan vara en dålig "batch" som dom skickat ut...

Vi gör det tyvärr lite då och då även på mitt jobb.

Man får reda på att en sändning är dålig eller ett skift har kört produkter som inte håller måttet, och då kan man bara göra en sak och det är att ta tillbaka och skicka ut en ny.

 

Det reageras rätt friskt på att kvaliten verkar ha blivit sämre... och tro mig löser inte apple det snart börjar nog mr Jobs hota med giljotinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klagat, och kommer att klaga!

 

Apples support är ganska kass enl. min erfarenhet. Har haft med Store/Support att göra flera gånger, och samtliga ärenden har krånglat:

 

- Beställde en PowerBook G4, som första aldrig skickades, sedan blev stulen i Holland (innan den nådde mig).

 

- När jag beställde datorn, ville jag ha datorn skickad till jobbet, och kvittot på betalningen hem. När jag fick orderbekräftelsen hade de skrivit precis tvärtom. För att ändra detta, krävde de att jag faxade (!) mitt körkort till Irland!!

 

- Skulle få kompensation (40-60 Euro) för att jag legat ute med 25 000 SEK i två månader. Jag fick mindre än hälften.

 

- Jag köpte, några månader senare, en QuickTime PRO-nyckel via Apples hemsida. Den skulle skickas via e-mail, vilket inte skedde. Fick ringa och krångla, och få koden manuellt.

 

- I augusti fyllde jag i ett formulär på Apples hemsida för att få mitt batteri till PB:n utbytt. Fick aldrig något bekräftelsemail. Ringde Applestore för någon vecka sedan, som sa att min beställning hade "låst sig" hos dem och att det inte gick att göra om! De skulle kontakta mig när de löst detta, och bestämma tid för ev. utbyte.

 

- I fredags morse, tidigt som satan, ringer UPS och vill lämna ett paket till mig. Då har Apple plötslig skickat ett batteri UTAN att kolla att jag har möjlighet att ta emot det (vilket de lovade att de skulle).

 

Det vore kul att träffa logistikchefen på Apple....

 

Så mitt tips är: Ring och klaga! Kräv att få en HEL dator (som du faktiskt betalat för!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Jag har klagat, och kommer att klaga!

 

Apples support är ganska kass enl. min erfarenhet. Har haft med Store/Support att göra flera gånger, och samtliga ärenden har krånglat:

 

- Beställde en PowerBook G4, som första aldrig skickades, sedan blev stulen i Holland (innan den nådde mig).

 

- När jag beställde datorn, ville jag ha datorn skickad till jobbet, och kvittot på betalningen hem. När jag fick orderbekräftelsen hade de skrivit precis tvärtom. För att ändra detta, krävde de att jag faxade (!) mitt körkort till Irland!!

 

- Skulle få kompensation (40-60 Euro) för att jag legat ute med 25 000 SEK i två månader. Jag fick mindre än hälften.

 

- Jag köpte, några månader senare, en QuickTime PRO-nyckel via Apples hemsida. Den skulle skickas via e-mail, vilket inte skedde. Fick ringa och krångla, och få koden manuellt.

 

- I augusti fyllde jag i ett formulär på Apples hemsida för att få mitt batteri till PB:n utbytt. Fick aldrig något bekräftelsemail. Ringde Applestore för någon vecka sedan, som sa att min beställning hade "låst sig" hos dem och att det inte gick att göra om! De skulle kontakta mig när de löst detta, och bestämma tid för ev. utbyte.

 

- I fredags morse, tidigt som satan, ringer UPS och vill lämna ett paket till mig. Då har Apple plötslig skickat ett batteri UTAN att kolla att jag har möjlighet att ta emot det (vilket de lovade att de skulle).

 

Det vore kul att träffa logistikchefen på Apple....

 

Så mitt tips är: Ring och klaga! Kräv att få en HEL dator (som du faktiskt betalat för!).

405376[/snapback]

 

 

dom har ju erbjutid sig att byta ut den redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så mitt tips är: Ring och klaga! Kräv att få en HEL dator (som du faktiskt betalat för!).

405376[/snapback]

 

"Ny dator är på väg och Apple har skött ärendet bra men är inte kvaliten på Apples saker lite väl skranglig!?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ny dator är på väg och Apple har skött ärendet bra men är inte kvaliten på Apples saker lite väl skranglig!?"

405380[/snapback]

 

Sorry, läste inte! :whistling:

 

Var så uppe i varv när jag tänkte på hur jävla sur på Apple jag är! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste försvara Apple lite också: Kvaliteten på den PowerBook jag sedan köpte från Macoteket är grym (en låst pixel till trots!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples kvalitet håller i nuläget inte riktigt måttet, att 95 procent av kunderna är nöjda räcker inte (tänk om samma felfrekvens rådde på en förlossningssal eller flygplats). Det enda som hjälper är att klaga och att göra det ordentligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är synd att man råkat ut för detta, speciellt eftersom jag lämnar PC-världen bakom mig av samma anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft suveräna erfarenheter av både Apple's produkter och deras support.

 

* Jag beställde min iMac för några månader sen.

* Eftersom jag glömt att lämna portkoden ringde jag upp dom och frågade om jag kunde lämna den då. Det gick så bra och det var samma dag som dom levererade datorn!

* När jag kopplat in datorn så krånglade tangentbordet lite (volymknapparna strejkade och hade skärmsläckaren slagit igång så vaknade aldrig tangentbordet igen, utan jag fick plugga ur USB-kontakten och stoppa i den igen) så jag ringde Apple Support och undrade vad som stod på. Han gav mig en adress så jag kunde uppdatera drivrutinera och en adress så jag gratis kunde beställa nytt tangentbord om det inte funkade med drivrutinerna. Och mycket riktigt så funkade det efter att jag uppdaterade.

 

Mycket kompetent skött!

 

MEN: I söndags skickade jag efter en iPod och kom på idag att jag glömt ge portkoden men jag trodde dom skulle använda den dom fick förra gången. Den har dock inte kommit idag så vi får se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste försvara Apple lite också: Kvaliteten på den PowerBook jag sedan köpte från Macoteket är grym (en låst pixel till trots!).

405384[/snapback]

 

Jag har läst här och på andra forum att det går och massera igång döda och låsta pixlar...

 

Min Powerbook är helt underbar. Fick mitt nya utbytesbatteri igår och det funkar utmärkt.

 

Jag har bara positiva erfarenheter av Apples försäljningsavdelning och support, men jag har inte varit i särdeles mycken kontakt med dom... grejjorna har fungerat alldeles för bra.... ta i trä!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äsch, visst kvailtén är kanske inte lika bra på intelpropparna just nu, men det ordnar sig nog.. Själv tror jag felfrekvensen är likadan idag, bara att apple säljer fler datorer än tidigare, och därmed ökas klagomålen med.. även om det är samma procent felfrekvens.

 

Och om det innan var mer vana Macanvändare som köpte Mac, så kanske det var så att dom visste att kvalién är hög, men oj, jag fick ett måndagsexemplar (sånt händer ju lixom), Jag byter ut den, utan att klaga på massa forum.

 

Idag när massa osäkra Pcanvändare byter till Apple, och det krånglar det första det gör, klart dom blir oroliga och frågar, vilket ger en synvilla av sämre kvalité hos Apple.

 

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- När jag beställde datorn, ville jag ha datorn skickad till jobbet, och kvittot på betalningen hem. När jag fick orderbekräftelsen hade de skrivit precis tvärtom. För att ändra detta, krävde de att jag faxade (!) mitt körkort till Irland!!

405376[/snapback]

Det var väl jättebra att dom kollade att det var rätt person som ville ändra leveransadressen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN: I söndags skickade jag efter en iPod och kom på idag att jag glömt ge portkoden men jag trodde dom skulle använda den dom fick förra gången. Den har dock inte kommit idag så vi får se vad som händer...

405525[/snapback]

 

Jag skulle bli förvånad om Apple sparade portkoder, för det innebär ju en allvarlig säkerhetsrisk i sådana fall. Om de inte har sparat koden så har de skött sig, om de har sparat koden så har de gjort bort sig.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dator är på väg och Apple har skött ärendet bra men är inte kvaliten på Apples saker lite väl skranglig!?

405241[/snapback]

Med tanke på att 100% av dina Apple-produkter varit defekta är det inte alls konstigt om du tycker att Apples produkter är 'skrangliga'. Trial & error.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att 100% av dina Apple-produkter varit defekta är det inte alls konstigt om du tycker att Apples produkter är 'skrangliga'. Trial & error.. 

405576[/snapback]

 

Nja, riktigt så enkelt är det ju inte. Jag har läst på flera olika Macforum (svenska som engelska) om diverse fel på IntelMacarna. Sedan råkar jag ut för det själv så bevisligen är kvaliten inte 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...