Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera mellan två externa HD?


Mad Alb

Rekommendera Poster

Jag ska lägga in alla mina gamla PC-grejer på min nya Powerbook. Så här är läget: Jag har 60GB HD på nya datorn, och på en kompis externa HD har jag ca 60 GB filer som jag vill flytta till en egen (ännu ej inköpt) extern HD. Istället för att lyfta in alla filerna på datorns HD och sedan flytta dem igen till min egen externa, undrar jag om man kan koppla in två externa hårddiskar och flytta direkt från den ena till den andra. Går det, och isåfall, tror ni att det går smidigt? Min powerbook har två USB-portar och en Firewire. Jag tror att båda de externa diskarna kommer att ha USB-anslutning. Den disk jag kopierar från är NTFS-formaterad, medan min egen disk kommer att vara formaterad i

standard mac-format, vad det nu heter. Hoppas att jag förklarat tillräckligt!

 

Förresten - det kanske går att flytta grejerna med FW direkt mellan mina båda datorer (PC till Mac)? Som ni ser - jag behöver hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att flytta från disk till disk bör inte vara några problem. Om nu macen kan läsa NTFS. Det borde jag veta, men minnet sviktar...

 

Att flytta från dator till dator med FireWire går smidigt mellan två Mac:ar. I så fall agerar den ena yttre hårddisk, om man startar den med "T"-tangenten nedtryckt.

Men jag tror inte det går mellan Mac o PC. Om inte annat stupar det väl på att PC:n inte kan läsa HFS+ (Macstandard).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att kopiera mellan två externa hårddiskar, men det är att rekommendera att du kör FireWire, då det är snabbare och bättre på många sätt. Om du absolut vill köpa en USB-hårddisk, så kolla först så att du har USB-2-portar (480 Mbps) på din dator, så att det inte är gamla USB (12 Mbps). Om det är den gamla USB-varianten så kommer det att gå oerhört slött.

 

Mac kan läsa NTFS, men inte skriva. Det bör dock inte vara några problem, eftersom du bara skulle kopiera från den disken.

Se också föregående svar av Joop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, jag kopierar just nu mellan två USB-diskar, vilket funkar utmärkt. FireWire-diskarna kostar en del mer än USB, så jag köpte en Iomega USB-disk. Minst en av mina USB-portar är USB 2.0 vet jag, så det är nog lugnt. Tack som sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac kan läsa NTFS, men inte skriva.

405336[/snapback]

Så var det, ja... :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...