Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Knarrande ljud på 24"an


davidhildor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag fick precis min imac 24". Den knarrar så fort man sätter den i arbete! Jag hade en imac20" innan som var nästintill knäpptyst. Ska det vara så här? Jag vet att en del gamla macburkar knarrade en del men om ens nya låter mer än ens förra så blir man inte glad direkt! Vad ska jag göra?

 

MVH Dave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget knarrande i min, dock blir den utbytt pga andra fel så som knappt fungerande AirPort.

 

Att köpa en Mac idag är ungefär som att singla slant.. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har dem varit och hämtat 24"an. Hoppas jag får den nya snart och är det fel på den så vet jag inte vad jag gör, jag blir säkert......arg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag tycker att min nya 24" Imac "knarrar" när den arbetar, antar det är hårddisken som gör ljud ifrån sig när den arbetar, inte jättemycket, men man hör helt klart när den jobbar. Är DVD-spelaren igång och arbetar så lägger man inte märke till det direkt i alla fall. Själv så har jag en 500Gb hårddisk.

 

Hade hoppats på att datorn skulle vara just så tyst som alla pratar om. :deppig: Vill dock inte få den utbytt i onödan, då denna inte har några döda/felaktiga pixlar vilket jag är väldigt glad över.

 

Hur pass mycket ljud gjorde din dator ifrån sig när den arbetade, Dave, samt vad sa folket på Apple angående problemet?

 

Skulle verkligen uppskatta ifall du skriver igen när du fått din nya iMac och berättar ifall problemet försvann.

 

Mvh

Althorian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först när jag ringde apple sa dem att jag skulle dra ur alla sladdar och vänta, sen starta upp den igen. Det hjälpte inte+att jag va så smart att jag ringde apple med skype. Detta resulterade att jag fick sitta i telefonkö en gång till!

 

Nästa person jag talade med sa åt mig att försöka lokalisera ljudet. Det var inte så lätt men efter en stunds lyssnande kom jag fram till att det var från området strax under kameran. Nån som vet vad som gömmer sig där?

 

Jag blev tillslut kopplad till en kille i england som sa att dem skulle hämta den och jag skulle få en ny. Tack. Har dem som policy att skicka en ny utan att ha sett den eller var det ett känt fel?

 

Dave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen annan som kan berätta om de hör "knarrande" ljud i från sin nya Imac? Eller rättare sagt, hör ganska tydligt när hårddisken jobbar!?

 

Hoppas att de problemen du hade med din Imac löser sig i alla fall Dave.

 

Althorian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått den nya 24"an. Den ger ifrån sig samma ljud som den förra men inte fullt så högt och ofta som på den gamla. Det kanske helt enkelt ska låta så. Det känns dock ej så skoj med tanke på att 20"an var näst intill knäpptyst. Knarrade din 24 Althorian? Har du talat med apple om det?

 

Dave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen sitter det en Maxtor disk i den o då kan du ju byta dator hur många gg du vill, men den kommer fortfarande att "knarra".

 

Sitter förmodligen en sådan i G5 "20" oxå, man vänjer sig.. :D fast att "skärmen" är sned vänjer man sig INTE med, hela min dator lutar åt vänster förmodligen en sne fot eller fäste! :) o är det första man lägger märke till när man ska sätta sig vid den, billigt irriterande. Oppps nu svävade man ut lite här!... :D Men jo det är förmodligen disken du hör! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen sitter det en Maxtor disk i  den o då kan du ju byta dator hur många gg du vill, men den kommer fortfarande att "knarra".

 

Sitter förmodligen en sådan i G5 "20" oxå, man vänjer sig.. :D fast att "skärmen" är sned vänjer man sig INTE med, hela min dator lutar åt vänster förmodligen en sne fot eller fäste! :) o är det första man lägger märke till när man ska sätta sig vid den, billigt irriterande. Oppps nu svävade man ut lite här!... :D Men jo det är förmodligen disken du hör! :D

410633[/snapback]

 

Man kan ju alltid, om man orkar, byta ut disken till ett tystare alternativ... :armskeptisk:

Men det är ju en hel vetenskap att göra det. Själv så ska jag köpa just en 24" snart och är det så att den "knarrar" för mycket så blir det väl till att hitta en disk som är tyst. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min nya iMac 20 igår o första intrycket är ju klart läckert, men märker efter lite arbetande med den att den knarrar o småkvittrar när hårddisken arbetar..lite smått irriterande, faktiskt...inget högt ljud, men ett ständigt knorrande i magen typ...låter på andra att deras 20tummare är knäpptyst vid arbete o det låter ju bra mycket roligare...ska man behöva reklamera eller är det bara jag som är överkänslig? :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider med er grabbar... och tjejjer som har köpt en ny iMac och har problem.

 

Jag har en Intel iMac 20" som e knäpptyst när den jobbar och det låter enbart när jag matar in en cd/dvd i den. Igår fick jag ta emot en komplimang angående dess ljudiska förmåga att spela Rock´n Roll så det ljudet fungerar som det skall.

 

Vänd er till Apple och be om en ny. Klaga med en gång så att det blir dokumenterat. På så sätt kan ni få en ny senare ifalll det uppstår problem.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min 24" i Fredags, inte nått som låter eller är skevt. När jag läser det Dave skriver blir det nästan "cancer effekten" Jag slängde mig fram till skärmen och tystade ner allt här hemma och lyssnade. Oh skönt jag hör inget...

 

Det va bara det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick min 24" i Fredags, inte nått som låter eller är skevt. När jag läser det Dave skriver blir det nästan "cancer effekten" Jag slängde mig fram till skärmen och tystade ner allt här hemma och lyssnade. Oh skönt jag hör inget...

 

Det va bara det.

412141[/snapback]

:armskeptisk: Att köpa en 24" verkar vara ett lotteri. Knarrar, knarrar inte... :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ungefär samma problem. Min 24'' lät dock även när datorn var AVSTÄNGD, dvs alltid! Mycket irriterande. Ljudet beskrivs som någon sorts tickande i mitt fall som om datorn helt enkelt får för mycket ström och inte vet vad den skall göra med den och därmed löser det med att ticka.

 

Snart (onsdag 18 okt) när jag beräknas få min nya 24'' vill jag naturligtvis inte att det skall bli några strul (inga döda pixls eller tickande) med den. Förmodligen finns väl andra problem då... Men om det är så att även denna låter, har jag ett potentiellt test jag vill utföra. Jag kom nämligen fram till att mina uttag härhemma inte är jordade. Därför måste jag ta datorn till köket och prova där (enda stället med jordade uttag). Om det är så lätt som ett sådant problem så vore saken biff! inte för att jag tror det, men helt klart värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill måla f*n på väggen.... men min tickar/knastrar/surrar/etc. också när den är frånslagen, och jag har den i ett jordat uttag.

 

Jag tror allvarligt på att det är nåt fel i nån (eller några) delar av strömförsörjningen i iMac 24. Kan vara fel i en "batch" med komponenter, kan vara fel i design (underdimensionerat för den nya stora skärmen kanske?).

 

Ska in på affär'n senare idag, de skulle tala med den lokala (12 mil härifrån) service-organisationen om detta. Helst skulle jag vilja att de bara bytte nån del i min nuvarande burk, eftersom den är så jämrans bra (bra skärm utan pixelfel eller ljusa/mörka partier, snabb, tyst disk etc. etc.), förutom detta då....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbigt det här med knarrande dator! Själv har jag haft tur att få en felfri 24". Hör varken knarrande eller tickande. Om det är helt tyst kan man höra ett lätt hummande/surrande från datorn, och då menar jag verkligen lätt. förmodligen fläktarna. hör aldrig hårddisken.

Tystare en så kan jag verkligen inte förvänta mig att en dator skall vara. en mp3-spelare låter fan lika mycket.

 

hoppas det löser sig för er alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplever min 24 tummare med som tyst. Det enda jag brukar höra är hårddisken som smattrar ibland när mycket information läses ifrån den som vid uppstart tex eller kopiering av mycket filer.

 

Eller är det detta ljudet ni menar med att den knarrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar om ett ljud som är konstant, dvs återfinnes även när datorn är avstängd men även när datorn är påslagen. Ljudet hörs endast om rummet är knäpptyst. Ljudet kom från luftspringan precis bakom DVD spelaren. Lyssna där och avgör sedan om den verkligen är så knäpptyst som ni pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hör min väggklocka slå sekunder bra mycket högre än nått ljud från datorn, så det måste nog räknas som tyst. inget knarrande här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som hör "knarrande" ljud från hårddisken. Har ni IKEA skrivbord?

Tydligen arbetar de inte bara som bord utan även som resonanslåda i vissa fall...

Själv hör jag min hårddisk ganska väl när den arbetar, speciellt när den står på bordet. Lyfter jag upp den så att den hänger i luften så blir den riktigt mycket tystare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det här "knarrandet" jag pratade om i första inlägget inträffar nu bara när jag startar burken eller kopierar filer och lite tyngre operationer. Däremot hummar den konstant (tror att det är fläktarna). Har även ett ljud till som inträffar när jag minskar ljusstyrkan på skärmen. Svagare ljus = högre ljud. Jag har inte provat det här med jordat/icke jordat än.

 

Kontentan är att jag har tre "missljud", alltså en inte speciellt tyst dator! I skrivande stund har jag igång P3´s widget. När Annica Lantz och hennes gäster diskuterar hörs missljuden tydligt igenom, dock inte genom musiken. Jag ska testa att byta eluttag och återkommer med resultatet.

 

Jag har redan bytt ut 24"an en gång och har inte lust gå igenom processen en gång till! Jag är tacksam för alla tips som kan göra min skönhet tystare!

 

MVH Dave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat byte av uttag: ingen skillnad. Däremot ökar ljudet när jag ändrar vinkel på skärmen. Borde vara något med fläktarna, eller? Nu tycker jag att det låter olidligt högt men jag har ju suttit och lysnnat på bara det en stund. Jag antar att det blir en ny resa till apple för burken! Som den ljudbög man är så blir man tokig av missljud!

 

MVH (Mindre Vänliga Hälsningar) Dave

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det här "knarrandet" jag pratade om i första inlägget inträffar nu bara när jag startar burken eller kopierar filer och lite tyngre operationer. Däremot hummar den konstant (tror att det är fläktarna). Har även ett ljud till som inträffar när jag minskar ljusstyrkan på skärmen. Svagare ljus = högre ljud. Jag har inte provat det här med jordat/icke jordat än.

 

Kontentan är att jag har tre "missljud", alltså en inte speciellt tyst dator! I skrivande stund har jag igång P3´s widget. När Annica Lantz och hennes gäster diskuterar hörs missljuden tydligt igenom, dock inte genom musiken. Jag ska testa att byta eluttag och återkommer med resultatet.

 

Jag har redan bytt ut 24"an en gång och har inte lust gå igenom processen en gång till! Jag är tacksam för alla tips som kan göra min skönhet tystare!

 

MVH Dave

417209[/snapback]

 

 

Det står en del om detta i forumen på macrumors.com. Det är fler som har fått 24" iMac med skärmrelaterade missljud. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=240153

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst en del sånna trådar som adresserar problemet med ljusstyrkan men det högsta av mina missljud är antagligen från fläktarna. Det ljudet ändrar sig i både volym och karaktär när man ändrar vinkel på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kör igång Skivor med min iMac 20" köpt från sommaren 2006, så börjar de låta o. vibrera något fruktansvärt.. tycker ni jag ska kontakta apple om det?

 

så här kan man säga att de låter: KNAARAAARAAAARAAAAAAARAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...