Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

svenk ordlista i Word


sinnjacka

Rekommendera Poster

hej! kan någon ge en "steg för steg" beskrivning för hur man byter ordlista i MS Word, jag vill givetvis ha svenska.

 

Tack!

 

sinnjacka.

 

 

:byrakrat: så här ser programmet ut när jag skriver konstiga svenska ord som: "inte" "kanske" och en hel drös andra ord, inte kul

 

 

 

edit: hoppsan, svensk ska det vara :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! kan någon ge en "steg för steg" beskrivning för hur man byter ordlista i MS Word, jag vill givetvis ha svenska.

405039[/snapback]

 

Gå in under Verktyg/Språk och välj Svenska samt klicka knappen Ändra standard. That's it!

 

post-1077-1159205697_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan, jag har samma problem men får det inte att fungera.

 

finns det en ordlista att ladda ner någonstans för jag kan inte hitta någon svenk i mitt word.!

 

tack för hjälpen!

 

-Hannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om du köpt en svensk office så får du med en svensk ordlista. Om du köpt en engelsk så får du med en engelsk ordlista.

 

Du har nog en engelsk officeversion antar jag?

 

Annars går det inte vad jag vet att installera en svensk ordlista i den engelska versionen. Om någon vet hur får dom gärna posta det här...

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så här är det … Kanske.

 

Jag gjorde en sökning på "Språkverktyg" i Words hjälpfunktion: i den amerikanska versionen av Word installeras förutom engelska också språkstöd (ordlistor, synonymer osv) för bland annat de nordiska språken. Ordlistorna ligger i mappen MS Office 2004 - Delade program - Språkverktyg.

 

Börja med att kolla där så att verkligen de svenska ordlistorna finns på plats. Skulle de inte finnas (eller man vill installera andra konstiga språk) kan man göra en anpassad installation med hjälp av Installationsassistenten. Men det kräver förstås att man har tillgång till originalskivan av Office (eller en kopia av den!).

 

Sen är det ju som alltid lite konstigt med Microsoft: jag provade t.ex. att ställa om till ukrainska som standardspråk. Ingenting märkbart händer, ingen varning om att ukrainska ordlistor inte är installerade eller att jag behöver göra en anpassad installation. Bara total tystnad.

 

Jag har också haft lite konstigheter när jag har öppnat AppleWorks dokument i Word: jag sparade AW-dokumentet som Word-dokument. När jag sedan öppnade det i Word var engelska angivet som språk. Fick markera all text, välja Svenska som språk och ange det som Standard.

 

Annars måste jag säga att Words auto-markering av felstavning och grammatik är lite vanebildande. Jag tyckte länge att det var fånigt (som så mycket annat i Word - det tar ju en ganska god stund att ställa in Word så att det blir användbart, stänga av alla automatiska hyss och den förskräckliga Office-assistenten.) men sedan har jag vant mig vid det. Ganska bekvämt för oss som skriver snabbt och slarvigt. Grammatikkontrollen är kanske ännu fånigare, men den reagerar i alla fall när man skriver dubbla mellanslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slår mig nu - mitt i natten - att det kanske är så man måste göra för att verkställa ändringen av språk i texten (nästan precis som det står i dialogrutan):

 

Först måste man markera all text i dokumentet (antingen med musen eller kringla-A), sedan välja spåk - Ändra standard - OK.

 

Kanske måste texten vara markerad för att det ska gå att ändra standardinställningen också? Låter lite konstigt, men det är ju i grunden ett PC-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du köpt en svensk office så får du med en svensk ordlista. Om du köpt en engelsk så får du med en engelsk ordlista.

 

Du har nog en engelsk officeversion antar jag?

 

Annars går det inte vad jag vet att installera en svensk ordlista i den engelska versionen. Om någon vet hur får dom gärna posta det här...

443112[/snapback]

Hetlund har ju egentligen redan svarat men som sagt det går finfint att installera rättstavning för andra språk från office-cd:n. Dessvärre finns bara västeuropeiska språk (jag tycker nog att det vore rimligt att åtminstone de officiella EU-språken fanns med). Men för svenska ska det inte vara något problem, finns på cd:n, vet inte riktig var men går utmärkt att installera i efterhand.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...