Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska äldre G3-or akta sig för OS 9.2 ...


Axelman

Rekommendera Poster

Nu har jag läst flera gånger i forumet att lite äldre och långsammare G3-Macar, typ min iMac 233 Rev b, ska akta sig för högre nummer än 9.1. Hur många är dt som delar den uppfattningen och i så fall varför? (Svara inte typ att de krånglar utan VARFÖR de krånglar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatsKarlsson

Jag kör en ännu äldre G3/233 den beige. Allt eftersom MacOS uppgraderades från 8 till 9, 9.1, 9.2 9.2.2 så blev det mer och mer problem med datorn. Min lösning blev, maximerat RAM o VRAM. Sedan gick den som en raket och blev mycket stabil. Jag hade mycket få problem med 9.2.2. Nu kör jag 10.1.5, det går ju inte lika fort, men det är faktist ännu stabilare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 8.6 i min iMac sen jag köpte den på medeltiden... och det har gått utan mankemang. Har inte ominstallerat systemet eller ens defragmenterat HD:n. Men nu vill jag kunna använda iTunes och även kunna lägga in bilder från digitalkameran. Det gör jag med iBooken i och för sig men det är ju synd att vara begränsad. Jag har inte rört datorn därför att det har gått så bra. Men nu glunkas det i raderna om att gamla G3:or kanske inte fungerar så bra med 9.2 och högre så man vill ju kolla innan man sätter foten i rävsaxen... Men på gamla dagar ska den få OS 9.1, större HD, 128 MB RAM extra och ett nytt batteri. Sen går det i tio år till! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ju lite tips om varför min beige G3 /233 hade degat ihop. Det verkade lösa sig (?) och datorn är numera troligen så pigg som man kan begära. Jag använder 9.2.2 och har aldrig märkt att själva systemet har slöat ner trots att det ju blivit tyngre och tyngre... Kanske varje dator är påverkad av vilka applikationer och program som används när man (så att säga) "pressar" minneskapaciteten så hårt. Jag är t.ex. flitig photoshoppare och tycker faktiskt det fungerar utmärkt. Jag tänker dock inte ge mig på OSX förrän jag har råd med minst en G4.

När allt är ok och datorn och jag tycker om varandra så räcker det med skrivbordsombyggnad ett par ggr i månaden samt att ofta hälla över på lös HD för att det skall finnas minst 20-30% ledigt utrymme åt systemet.

 

Man måste nog vara öm, kärleksfull och inte ha för bråttom med de gamla...

 

Glöm heller inte att det endast är varor från Bill som givit mig huvudbry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade 9.2.2 i syrrans imac 233 Rev-A 160 ram o den fungerar bra… tror jag, hon har inte sagt något om att det skulle va nåt tok iaf.

Sedan finns det ju alltid de som kastar skit på classic o säger att det bara är skräp, men dom behöver du inte lyssna på (varför skulle dom annars sitta med en mac idag??)

9.2.2 är alla tiders,Stäng av de tillägg o annat som du inte använder så tickar det på i många år, men det vet du nog redan.

 

Har du ram o möjlighet så testa, det finns inga dåliga datorer bara windows som jag så kickt brukar säga. (skitkul *not*)

 

/danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade visserligen en pb G3 266, men den blev aldrig sig lik sen jag uppdaterade från OS 8.6...

det va 8.6 å sen X som funkade bäst på den... allt mellan va bara problem... tyvärr...

 

linda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det inte egentligen var nån ide att uppgradera till 9.2.2 om

man inte hade för avsikt att gå över till Os X. Uppgraderingen förberedde bara

övergången. Kör själv stabilt 9.1 utan Os X.

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det inte egentligen var nån ide att uppgradera till 9.2.2 om

man inte hade för avsikt att gå över till Os X.

Vissa program så som MSN messenger funkar inte i lägre än 9.2.2 och om man ska gå över till OS X krävs 9.1 om man vill köra classic anars behövs inget alls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Körde skarpt 9.2.2 i min 333 - G3a (grå) - produktion tills jag bytte till en G4a... stabil som en....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...