Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Packa filer


carolina

Rekommendera Poster

Jag skall skicka mina word dokument som är redovisningar i en utbildning, men skolan vill ha dem zippade med winzip.

Som jag ser funkar detta inte till mac, vilket program använder man iställeet och hur gör man.

Mina dokument innehåller bilder så de är lite storlek på dom ca20 mb.

Och gjorde jag det till en PDf blev det ännu större...

Hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att du inte behöver något extraprogram. Du har redan zip-packning i din dator.

 

Gå till finder, leta upp filen/mappen/filerna/mapparna som du ska packa och markera dem. Högerklicka sedan (CTRL+klick) och välj "Skapa arkiv av...." Då görs en packad ZIP-fil av de valda filerna som du kan skicka iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon vad enkelt det är när man vet! Tusen Tack!!!! Att man har saker man inte vet om....:-)

men det verkar som det tar en himla tid o skicka ändå, tittar jag på info på zipfilen har den samma storlek som Word filen....jag förstår inte..har jag gjort något fel???

Carolina

 

ser nu oxå att zipfilen är på 19,5 mb precis som word filen..men mailet är på 26,5 mb utan att jag har ngt annat med...jag fattar noll. trodde att zipen skulle packa i hop det i en liten liten väska... nu är det stora resväskor ändå :-((((

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tror inte att zip komprimerar alls, utan bara arkiverar.

 

Pröva annars gzip i Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att zip komprimerar alls, utan bara arkiverar.

 

Pröva annars gzip i Terminalen.

404856[/snapback]

 

Nej det händer absolut inget med storleken...skolan säger att det skall zipas för att ddet tar mindre plats jag tror inte på detta....

hur gör man då för att packa i en pytteväska?

gzip....vet inte om jag kan fatta något där för teminalen kan jag inget om...där vågar jag inte pilla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://mac.feber.se/2006/09/slng_ut_stuffit.html

 

här stod mer info om zip

 

Här kan man läsa att zip inte komprimerar redan komprimerade filer som jpg, mitt dokumet innehåller ju jpg filer är det mån därför inget sker.... och stuffit som jag har förstår jag nu att det går bara att packa upp med inte att packa med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Betalversionen av Suffit, kallad Stuffit deluxe, kan packa.

 

Pröva annars Stuffit Standard edition (shareware).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Zippen komprimerar filen men eftersom jpeggar redan är effektivt komprimerade så kan den inte komprimera mera så storleken blir i det närmaste oförändrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser nu oxå att zipfilen är på 19,5 mb precis som word filen..men mailet är på 26,5 mb utan att jag har ngt annat med...jag fattar noll. trodde att zipen skulle packa i hop det i en liten liten väska... nu är det stora resväskor ändå :-((((

404839[/snapback]

Att brevet blir större än originalfilen beror på att man inte kan skicka vissa "binära" tecken, utan filen kodas om så den blir större för att kunna skickas utan att bli förstörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser nu oxå att zipfilen är på 19,5 mb precis som word filen..men mailet är på 26,5 mb utan att jag har ngt annat med...jag fattar noll. trodde att zipen skulle packa i hop det i en liten liten väska... nu är det stora resväskor ändå :-((((

404839[/snapback]

 

 

Själv skulle jag förstås bara följa instruktionerna och skicka grejorna zippade...utan att bry mig mer. Är det någonting som hindrar? :whistling:

 

Om det är trögt i utgången eller snål brevlåda, går det kanske att dela upp på flera mail?

 

Alla bra lösningar behöver ju inte vara tekniska. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://mac.feber.se/2006/09/slng_ut_stuffit.html

 

här stod mer info om zip

 

Här kan man läsa att zip inte komprimerar redan komprimerade filer som jpg, mitt dokumet innehåller ju jpg filer är det mån därför inget sker.... och stuffit som jag har förstår jag nu att det går bara att packa upp med inte att packa med...

404873[/snapback]

 

Det är precis samma på PC. ZIP komprimerar ej komprimerade filer.

Jag har skickat JPEG's i en ZIP på PC, men ZIP:en blev lika stor som JPEG-bilderna separata.

Men det var bekvämt att ha dem i en fil och därför använde jag Zip.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...