Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne från apple?


jonk

Rekommendera Poster

Jag är på gång att köpa en macbook 2ghz så snart jag fått ihop pengarna. Skall ha den framför allt till ljudredigering och behöver därför iaf 1gb RAM. Min fråga är om jag skall lägga till det i beställningen från apple eller köpa separat nån annanstans efteråt... Vilket blir billigast? Var är det billigast (och bäst) att köpa datorn om man vill ha studentrabatt? Nån som har koll?

 

Sen undrar jag också om det kanske är värt att vänta lite med mac-köpet om de snart släpper en ny bättre variant. Hur länge brukar det dröja mellan uppgraderingarna?

 

Många frågor, hoppas det inte blir rörigt... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dyrast att köpa med minnen från Apple fast då kan du vara säker på att minnet är 100 kompatibelt med din burk, fast själv skulle jag nog kolla hos någon pc-nisse på hörnan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man köper minnen i efterhand betalar man ju först för två 256:or och sen två nya större. Är det ändå dyrare att beställa datorn med större minne från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man köper minnen i efterhand betalar man ju först för två 256:or och sen två nya större. Är det ändå dyrare att beställa datorn med större minne från början?

404724[/snapback]

Ja, apple tar enormt överpris, men just från 512 -> 1024 MB RAM tror jag skillnaden är rätt liten. Ska du inte ha snabbare rekommenderar jag nästan att du köper uppgraderingen hos Apple för att slippa strulet. HDD ska du däremot absolut köpa själv, då du på det sättet kan få mycket större hårddisk mycket billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man sätta in en ny hårddisk själv i macbooken?

404728[/snapback]

Jepp, tydligen är det nästan exakt lika lätt som att byta RAM minne. Från Apple kan du också bara som max få en 120GB HDD, köper du och sätter in själv kan du ha minst 160GB HDD, kanske ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, tydligen är det nästan exakt lika lätt som att byta RAM minne. Från Apple kan du också bara som max få en 120GB HDD, köper du och sätter in själv kan du ha minst 160GB HDD, kanske ännu mer.

404732[/snapback]

Framförallt kan du sätta i en ännu större disk, den dagen det kommer sådana till bärbara! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på gång att köpa en macbook 2ghz så snart jag fått ihop pengarna. Skall ha den framför allt till ljudredigering och behöver därför iaf 1gb RAM. Min fråga är om jag skall lägga till det i beställningen från apple eller köpa separat nån annanstans efteråt... Vilket blir billigast? Var är det billigast (och bäst) att köpa datorn om man vill ha studentrabatt? Nån som har koll?

 

Sen undrar jag också om det kanske är värt att vänta lite med mac-köpet om de snart släpper en ny bättre variant. Hur länge brukar det dröja mellan uppgraderingarna?

 

Många frågor, hoppas det inte blir rörigt... :)

404720[/snapback]

 

Jag har samma bekymmer som du har ska med ha min till ljudredigering (mbox/pro tools) men vet inte hur mycket ram jag ska ta. Ska man satsa på 1,83:an o ta mer ram istället eller ska man blåsa på o köpa 2,0 med 2gb ram. Det springer genast iväg om man vill ha mycket ram. Vilket ljudredigeringsprogram ska du använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma bekymmer som du har ska med ha min till ljudredigering (mbox/pro tools) men vet inte hur mycket ram jag ska ta. Ska man satsa på 1,83:an o ta mer ram istället eller ska man blåsa på o köpa 2,0 med 2gb ram. Det springer genast iväg om man vill ha mycket ram. Vilket ljudredigeringsprogram ska du använda?

405536[/snapback]

Funderar på just M-box med Pro tools och Reason. Nu kör jag med Cubase 5 på en gammal G3:a. Blir ett rejält uppsving vad jag än väljer... :)

Om jag uppfattat saken rätt verkar folk här på forumet ofta inte tycka det är så stor skillnad (=värt pengarna) att välja 2ghZ framför 1,8. Har jag rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...sen så undrar jag fortfarande om ni tror det kommer en ny snabbare/billigare macbook snart??

405999[/snapback]

Det kommer knappast en snabbare och billigare :) Däremot kommer det rätt snart en 64bit Macbook, och då finns en liten chans att 32bitarna blir billigare.. men antagligen så byts de bara ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer knappast en snabbare och billigare :) Däremot kommer det rätt snart en 64bit Macbook, och då finns en liten chans att 32bitarna blir billigare.. men antagligen så byts de bara ut.

406074[/snapback]

 

Vad innebär 32/64 bit?? Är skillnaden stor (värd att vänta på...)? Och i så fall, hur snart, pratar vi veckor eller månader??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad innebär 32/64 bit?? Är skillnaden stor (värd att vänta på...)? Och i så fall, hur snart, pratar vi veckor eller månader??

406088[/snapback]

Är det ingen bråska så vänta. Skillnaden lär dock inte vara speciellt stor, så behöver du datorn nu kan du köpa den. Ingen vet när den kommer, den kan komma imorrn eller på julafton. Ryktena säger iaf att det kommer innan januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...