Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Automatiska "tasks"

Thomas Engstedt

Recommended Posts

Thomas Engstedt

Hej!

undrar om det finns något lätt sätt att skapa "automatiska" funktioner i OS X? På en PC är det ju rätt lätt att skapa sk. "makros" eller "inspelade" actions som t.ex. öppnar ett program, som laddar en fil (en låt, film eller vad som helst) vid ett specifikt tillfälle. Det kan ske varje dag, varje timme, eller hur man nu väljer att schemalägga sin "task".

Finns det något liknande för iMac??

Tack på förhand..

Mvh

Thomas

• 6 months later...

Lånar en övergiven tråd lite...

Läste en tråd som bland annat handlar om att schemalägga händelser. Rotade runt en vända i Terminalen och insåg att där verkar det finnas möjligheter som antagligen avskräcker de fleta macanvändare. Vad göra då? Jo jag kikade på iCal och testade att lägga till en ny aktivitet som vid given tidpunkt och vid givet intervall kör min lilla Automatorprogram. Det visade sig att det fungerade utmärkt, bortsett från två saker: 1. Den kalendern jag valde för min aktivitet har fått en aktivitet inlagd dagligen i all evighet, med andra ord, det ser enkelt uttryckt fördj@!*?gt ut. 2. Det verkar inte gå att ha ett repetitionsintervall på mindre än hela dygn.

Fråga: Finns den något enkelt, alltså grafiskt, macigt, dra&släpp-igt program som kan schemalägga prylar i datorn?

Bonusfråga: Med tanke på att det redan finns någon form av schemalagda aktiviteter i OS X, hur svårt vore det för exempelvis Apple att göra ett sådant program?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...