Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Partitioner- och userfråga?

Gauss

Recommended Posts

Hej,

Jag har partitionerat min hårddisk till en större och en mindre enhet. På den mindre ligger OS Tiger, program och users. Jag hade tänkt att den större partitionen skulle innehålla alla filer, dokument mm som man samlar på sig.

Fråga: Hur gör jag på enklaste sätt så att jag får ut en users alla dokument till den större partitionen automatiskt. För inte gör väl systemet det själv när den mindre partitionen är full, eller?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Varför ha två partitioner? det kommer bara att strula till det för dig om du nu inte sitter på en riktigt stor disk.

Fråga: Hur gör jag på enklaste sätt så att jag får ut en users  alla dokument till den större partitionen automatiskt. För inte gör väl systemet det själv när den mindre partitionen är full, eller?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

404707[/snapback]

Vill du ha ut dem är det väl bara att kopiera dokumenten till den större partitionen?

Varför ha två partitioner? det kommer bara att strula till det för dig om du nu inte sitter på en riktigt stor disk.

404708[/snapback]

Jag har alltid haft två partitioner med identiska system. Ifall det ena strular är det ju bara att starta från den andra partitionen och därifrån t ex köra verktygsprogram mm. Rekommenderas alltså varmt!

Vill du ha ut dem är det väl bara att kopiera dokumenten till den större partitionen?

Jag har alltid haft två partitioner med identiska system. Ifall det ena strular är det ju bara att starta från den andra partitionen och därifrån t ex köra verktygsprogram mm. Rekommenderas alltså varmt!

404716[/snapback]

Jo om man kör på det viset ja, men en mindre partition som man har systemet på är ju inte bra i längden då den kommer att bli full till slut.

Vitsen med den mindre partitionen är väl att inte belamra den med massa onödigt utan ha det på den större. Sedan bör man ha ett System på den större så man kan starta från den som qri skriver.

marcushedenstrom
På den mindre ligger OS Tiger, program och users.

404707[/snapback]

Hur stor/liten? Är den mindre än 30 GB kommer OSet att känna sig trängt. Eventuellt kan du swappa från din större partition, dock. En lösning.

Användarkontot ligger alltid underordnad root-nivå, men det kanske finns nåt program som hackar detta.

Här på jobbets dator där man har formaterat system paritionen till en väldigt liten en har jag dirigerat om hem katalogen till en annan partition. Man gör det enkelt via Netinfo Manager. Men du bör tänka dig för hur du ska göra det när du gör det.

Ja varför kan man ju undra över tills åskan slår ner i huvudet på'en.

[i Win finns det ju en begriplig förklaring, men det är ju inte Win...]

Ska man göra det så skall Users över på stora partitionen och så som 'juanito' skriver.

Tänk på att Applications och Swap ligger kvar på den lilla, och att dessa gärna växer med tiden så att man kan få trist prestanda och eventuellt problem med sjut på utrymme.

Därfär är det bättre att inte partitionera och om så behövs starta från CD om man någon gång fuckar till det och behöver reparera.

markuslagerwall

Om jag var du så skulle jag ha allt på en partition.

Lägg OS:et på en iPod eller nåt (om du inte vill släpa med dig skivan med OS:et på), så kan du starta från den om något strular.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...