Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket minne?


bastogne

Rekommendera Poster

Tjena! Ny här på forumet..=)Är i startgroparna för att invester i en ny Imac med 20tums skärm, 2.16GHz etc..

datorn kommer ju med 1gb installerat...tycker ju att det redan låter generöst...men vad skulle anledningen va att jag köper till extraminne, så jag får 2gb? är det om man använder tunga program, eller märks även skillnaden om man bara är en vanlig surfare och kanske bara använder några få program åt gången, på sin höjd ett nedladdningsprogram och kanske iTunes + en webläsare...tror ni då det räcker med 1gb internminne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Välkommen! :cake:

 

Är du som jag och har minst 20 program igång samtidigt kommer du vilja knôka datorn full. Men 1 GB räcker bra till det mesta.

 

Du kommer kunna se hurpass mycket minne som används, och även hur mycket hårddisk som har swappats; som det heter. När RAM inte räcker tar systemet hårddiskutrymme istället. Och det är långsammare, så det vill man egentligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för tårtan :yeahbaby: låter ju som jag kan nöja mej med 1gb minne då o lägga dom pengarna på Apple Care o trådlöst tangentbord o mus istället=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
ok, tack för tårtan :yeahbaby:  låter ju som jag kan nöja mej med 1gb minne då o lägga dom pengarna på Apple Care o trådlöst tangentbord o mus istället=)

404686[/snapback]

 

Japps.

 

Och, om du inte redan visste, så är RAM bara en fjärdedel så dyrt utanför apple. Det råder nån sorts RDF omkring apple nämligen. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm..nu får du ta fram pedagogen i dej igen...vad står RDF för?

404700[/snapback]

 

Marcus menar troligen "Reality Distortion Field", det som omger Steve Jobs speciellt när han står på scenen och mässar och massorna -dvs vi- tillbeder honom.. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Marcus menar troligen "Reality Distortion Field", det som omger Steve Jobs speciellt när han står på scenen och mässar och massorna -dvs vi- tillbeder honom.. :w00t:

404822[/snapback]

 

Japps, och många Apple-retailare är inkluderade.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Reality_distortion_field

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för tårtan :yeahbaby:  låter ju som jag kan nöja mej med 1gb minne då o lägga dom pengarna på Apple Care o trådlöst tangentbord o mus istället=)

404686[/snapback]

Vill inte ha ansvaret att råda dig till ngt tokigt men om man säger så här: en del anser att Apple Care är bra för bärbara datorer, de stationära går inte sönder lika lätt och gör de det så har man ju garanti i två år enl konsumentköplagen - äh el va f-n den heter nu - . Onödiga pengar alltså enl en del.

Ska se ifall jag får medhåll, annars ska du inte följa mina råd. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag är dessutom rätt säker på att du kan köpa till Apple care i efterhand, inom det första året efter datorns leverans. Så får du först erfara hurpass stabil burken verkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips, men slog till o beställde en iMac 20tummare idag o vips hade jag beställt AppleCare, mest med minnet i ryggen att jag vid tidigare mac-köp haft det o varit glad jag kunnat ringa dom och ställa alla dumma frågor jag iofs kunde ställa här, verkar det som :bultandehjarta:

men har nog hittils tjänat på det då min eMac o iBook har haft lite lagom med trubbel..så för mej är nog möjligheten kunna ringa dom om det mesta mycket värt...

beställde inget extra minne, då det kändes som 1gb täcker mitt blygsamma behov..skulle man vilj ha mer, så verkar det ju billigare köpa till det av en annan leverantör...tack för tipset!

Som lärare fick jag ju en trevlig rabatt på burken + att jag fick köpa en iPod för några hundra...givetvis med ett krångligt förfarande för att få rabatten, men ändå...hade ju ingen Pod innan, så är ju lite kul...blir spännande få hem iMacen nu bara :w00t:

Tror ni det finns nån marknad för min drygt 2 år gamla eMac då, eller ska man spara den eller donera den till nån behövande släkting kanske?=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...