Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad digitalkamera


matber

Rekommendera Poster

Min Canon Powershot SD300 (motsv. digital IXUS 40) pajade genom att damm eller nåt har fastnat så att optiken inte fälls in som den ska. Att reparera tycks inte löna sig, men att köpa en ny har jag inte riktigt råd med.

 

Undrar därför om det kan vara värt att köpa en begagnad. Jag var helt nöjd med min gamla Canon och vill gärna ha en liknande igen. På Blocket har jag hittat en IXUS 50 för 1.800 kr. Är det ett rimligt pris? Är det vanskligt att köpa begagnat?

 

Har ni några goda råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej,

 

titta på www.fotosidan.se

 

kolla in recentionerna och be om tips i forumet.

 

/ Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med att köpa en beg är att du inte vet skicket. En kamera följer oftast med överallt. Även om den ser fin ut på utsidan kan den vara "skitig" invändigt. Dessutom vet du inte om den fungerar i alla lägen. Det kan också vara svårt att veta hur många "blixtkort" som är tagna med den. Min erfarenhet är att blixten brukar ge upp före kameran. På filmkameratiden var det inte ett stort problem eftersom man inte tog så många kort.

 

Om du ändå tänkt köpa en ny(beg) kan du prova skruva upp kameran och blåsa ur den med tryckluft och/eller se vad som gör att den inte åker in. Har du tur kan du laga det och skruva ihop den. Då har du två bra kameror.

 

Jag skulle nog bara köpa en beg kamera om jag kände ägaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har nu lagt in samma fråga på fotosidan.se, får se om jag får några ytterligare tips där. Jag har ju ingen tillgång till tryckluft och är väl lite tveksam till om det funkar. SJälvklart kunde jag inte hålla mina fingrar borta från skruvarna. Så jag plockade isär kameran för att se om det var något där som gick att justera. Naturligtvis inte. Optiken kommer jag inte åt. Dock slet jag lite i yttersta ringen och fick upp den. Men inget annat hände än att luckorna för linsen ploppade iväg och är omöjliga att få dit igen. Ytterligare något föll ur när jag öppnade kameran som jag inte vet var det satt. Den lilla biten är nu över... får nog inte igång den där kameran någe mer... :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju ett otal nya små fina digitaler runt tvåtusenlappen i nästan vilken affär som helst, ixusar finns ju på expert och onoff och allt, då får du en av senaste modell som ska fungera med två års garanti istf en gammal kamera - för samma pris. Såg nån annons där kompakten hade 10MP och kostade bara ngn tusenlapp mer, undrar om det inte var en samsung el nåt. Men det säljs mycket ixusar, då är du inte ensam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...