Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tamron SP 90 2.8 Macro


legob

Rekommendera Poster

Efter att ha plöjt nätet efter recensioner på macro-objektiv beslöt jag mig för Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1. Jag hade tröttnat på Nikons macro-linser som inte ger en tillfredsställande skärpa.

 

Tamron är en fantastiskt skarp lins, som övertrumfar mina Nikon-objekt i skärpa och teckning. Enda nackdelen hittills är autofokus, som fungerar så knäppt att man helst arbetar med manuell fokusering, som ju egentligen går precis lika bra när man väl fått in handlaget. Jag är mycket nöjd so far. Jag har alltid gillat 90-mm objektiv som ger ungefär samma perspektiv som det mänskliga ögat.

 

Priset är strålande - knapp över 4000:- - för ett så magnifikt objektiv. Fy skäms Nikon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är verkligen ett fantastiskt objektiv. Ännu trevligare är att det är i princip lika skarpt vid full öppning som nerbländat och skarpare i makroläge än vid normala avstånd, plus att distorsionen är i nästan obefintlig. Gör det väldigt bra för bildserier som ska sammanfogas och för reproduktioner.

 

Jag har den äldre versionen, som inte heter "Di".

 

En nackdel jag upplevt, dock, är att den inte klarar av att autofokusera i vertikalläge. Förmodligen beror det på att det drar av tyngden, och gör att det rör sig mer än autofokusmekanismen förväntar sig. Det hela resulterar i att objektivet står och hoppar mellan två lägen på var sin sida om korrekt fokus. I såna lägen gör jag så att jag fokuserar manuellt och använder fokusindikeringen i kombikation med att jag flyttar kameran upp och ner, tills jag får fokusindikation. Detta kan vara ett problem med mitt objektiv, min kamera eller en kombination av de två. Behöver inte alls drabba dig och ditt objektiv för det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...