Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Användare i OS X


Mad Alb

Rekommendera Poster

När jag döpte om den enda användaren i min nyformaterade PB (kortnamnet går väl inte att ändra, men visningsnamnet) så blev det ändå så att det skapades två olika skrivbord/användarinställningar om man tittar i användarmappen i HD, trots att det ser ut att vara en enda användare i systeminställningar. Varför blev det så? Nu är mina saker utspridda på två användare fast jag bara ville ha en (det vill säga det jag gjorde före respektive efter att jag ändrade inställningarna. Vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska aldrig döpa om en användare i OSX för då strular det till sig, testa med att döpa om den till det gamla namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte gå att byta namn på huset. Låt bli att byta namn på huset!

 

Den riktiga användaren är den vars husnamn stämmer överens med kortnamnet i systeminställningar -> konton.

Flytta allt du gjort i mappen med nyare ändringsdatum till den gamla, släng den nya och döp om den gamla så den heter samma sak som kortnamnet i systeminställningar -> konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett hus. Det andra var liksom bara en "vanlig" mapp som låg jämte huset. Och i systeminställnigar finns/fanns bara en användare. Men jag gjorde som du sa, omstart på g nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mappen blir ett hus när man är inloggad som den användare mappen tillhör, alla andras hus ser ut som en vanlig mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev typ bara värre, kunde inte installera program pga behörighet bla bla bla, så nu installerar jag om OS X i mitt eget namn. Köpte datorn igår så det blir smidigast så. Tack iallafall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man en begagnad Mac så är det bäst att formatera om hårddisken och installera om systemet, för hur kan du veta vad den förre ägaren sysslade med på sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, givetvis, men enligt honom och enligt allt jag kunde se var den alldeles nyformaterad. Allt väl nu iallafall, nya installationen rullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev typ bara värre, kunde inte installera program pga behörighet bla bla bla, så nu installerar jag om OS X i mitt eget namn. Köpte datorn igår så det blir smidigast så. Tack iallafall...

404340[/snapback]

hehe, ja de är ju inte helt enkelt att få tillbaka det hela heller :)

men nu funkar det ju för dig iaf, så grattis :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev typ bara värre, kunde inte installera program pga behörighet bla bla bla, så nu installerar jag om OS X i mitt eget namn. Köpte datorn igår så det blir smidigast så. Tack iallafall...

404340[/snapback]

Fast du hade ju inte behövt installera om OSX, hade räckt med att skapa en ny användare och slänga dom gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du hade ju inte behövt installera om OSX, hade räckt med att skapa en ny användare och slänga dom gamla.

404603[/snapback]

Det hade räckt att slänga den ena av dom gamla, som jag sa i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...