Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPod Nano


Disp0sable

Rekommendera Poster

Igår gjorde jag det; jag köpte en iPod Nano som jag så länge tänkt göra.

Eftersom jag inte är väldigt insastt i just iPod så frågade jag expediten på Expert (och jag veeeeet att man aldrig någonsin ska handla på Expert men nu blev det så) om det här var den nya iPoden som dom släppte för några dagar sen. Han - som uppenbarligen inte visste vad han snackade om - sa väldigt flyktigt att "ja, öhm, den här har funnits i säkert ett halvår" och fortsatte glatt slå in produkten. Han prackade även på oss en laddare så man kan ladda iPoden i vanliga vägguttag, vilket iof är bra.

 

Men döm av min förvåning när jag kommer hem och har öppnat min iPod och börjat ladda den och går in på Apples hemsida för att läsa mer om vad man kan göra. Det var inte den nya iPoden jag köpt - utan den gamla.

Om det varit den nya hade jag fått välja färg, den hade varit dubbelt så stort minne (min har 1GB) m.m. och för samma pris!!

 

Men frågan är; kommer jag kunna få pengarna tillbaka för min Nano nu när jag öppnat förpackningarna och laddat upp den?? Jag har ju kvittot och det måste ju gå att bevisa att Apple släppte sina nya Nanos ex antal dagar innan jag köpte min? Eller får butikerna sälja gamla produkter när det finns nya billigare (4SEK, men ändå!) produkter - och dessutom inte ha koll på att det faktiskt finns nyare?

 

Nån som är bra på sådana här frågor?

Tack på förhand för snabba svar! Åker runt 12-1 idag till Expert och ska prata med dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Igår gjorde jag det; jag köpte en iPod Nano som jag så länge tänkt göra.

Eftersom jag inte är väldigt insastt i just iPod så frågade jag expediten på Expert (och jag veeeeet att man aldrig någonsin ska handla på Expert men nu blev det så) om det här var den nya iPoden som dom släppte för några dagar sen. Han - som uppenbarligen inte visste vad han snackade om - sa väldigt flyktigt att "ja, öhm, den här har funnits i säkert ett halvår" och fortsatte glatt slå in produkten. Han prackade även på oss en laddare så man kan ladda iPoden i vanliga vägguttag, vilket iof är bra.

 

Men döm av min förvåning när jag kommer hem och har öppnat min iPod och börjat ladda den och går in på Apples hemsida för att läsa mer om vad man kan göra. Det var inte den nya iPoden jag köpt - utan den gamla.

Om det varit den nya hade jag fått välja färg, den hade varit dubbelt så stort minne (min har 1GB) m.m. och för samma pris!!

 

Men frågan är; kommer jag kunna få pengarna tillbaka för min Nano nu när jag öppnat förpackningarna och laddat upp den?? Jag har ju kvittot och det måste ju gå att bevisa att Apple släppte sina nya Nanos ex antal dagar innan jag köpte min? Eller får butikerna sälja gamla produkter när det finns nya billigare (4SEK, men ändå!) produkter - och dessutom inte ha koll på att det faktiskt finns nyare?

 

Nån som är bra på sådana här frågor?

Tack på förhand för snabba svar! Åker runt 12-1 idag till Expert och ska prata med dom.

404222[/snapback]

Otur...

Jag tror dock du kan känna dig nöjd med din ippod nano, (har en precis likadan) .

Angående att få välja färg, du sjulle inte få göra det, den nya 2gb moddellen finns bara i silver, medans den gamla fanns i både svart och vitt...

Det du kan göra är att gå till butiken och be att få prata med chefen och säga att du blivit lurad av han som sålde den till dig och att de inte förtjänar namnet expert!:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otur...

Jag tror dock du kan känna dig nöjd med din ippod nano, (har en precis likadan) .

Angående att få välja färg, du sjulle inte få göra det, den nya 2gb moddellen finns bara i silver, medans den gamla fanns i både svart och vitt...

Det du kan göra är att gå till butiken och be att få prata med chefen och säga att du blivit lurad av han som sålde den till dig och att de inte förtjänar namnet expert!:P

404234[/snapback]

 

Absolut, jag är nöjd. Men det känns tråkigt att betala samma pris för en gammal modell när jag får en nyare och bättre för samma pris. Speciellt som jag frågade om det var den nyaste.

Såg också att man inte fick välja färg, men det är silver jag vill ha. :ThumbsUp:

 

Det verkar dock ordna sig (en kompis ville kanske köpa den), men jag vill fortfarande veta om dom verkligen får göra sådär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångervecka (14 dgr) enligt lag endast vid distanshandel. Det finns ingen lag på öppet köp eller bytesrätt eller dylikt vid handel i butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du skall gå tillbaks och tala med dem & förklara läget. Säga vad man vill, men en försäljare i denna typen av butik vet att det släppts en ny variant och att han de facto lurar dig på 500:-. Alla försäljare som jag sett har justerat ner priset på de gamla för att synka med priset på de nya. Mycket märkligt att så inte skett här. De borde åtminstonde om de inte vill byta in den, ge dig ett tillgodokvitto på motsvarande belopp. Antar att du och alla du känner annars kommer ta era pengar till en annan butik till nästa tillfälle.

Lycka till & stå på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får säkert byta, men vet inte om han lurade dig precis, han sa ju enligt dig själv att den modell du köpte va ett halvår gammal… Ett tips nästa gång du köper någon teknisk pryl är att först surfa in på tex apple.se och skriva ned specifikationerna och jämföra i butik - då får du rätt prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

taskigt. ytterligare en anledning till att inte köpa sånt här på såna där butiker. "Har funnits i säkert ett halvår" ja visst, bara sen i oktober 2005!!!

Man ska inte köpa saker av försäljare som uppenbart inte har nån aning om nånting.

 

Sen är det naturligtvis så att de gärna vill bli av med de gamla poddarna och tömma lagren innen de nya kommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ångervecka (14 dgr) enligt lag endast vid distanshandel. Det finns ingen lag på öppet köp eller bytesrätt eller dylikt vid handel i butik.

404280[/snapback]

Nej, men man har alltid reklamationsrätt enligt lag. Om du inte får den vara du ber att få köpa är det ett klart fall där du får reklamera. Du ska ju inte betala dyrt när du köper en gammal hyllvärmare.

 

Edit: Stavfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men man har alltid reklamationsrätt enligt lag. Om du inte får den vara du ber att få köpa är det ett klart fall där du får reklamera. Du ska ju inte betala dyrt när du köper en gammal hyllvärmare.

 

Edit: Stavfel.

404341[/snapback]

Men i det här fallet frågade kunden om det var den nylanserade varpå den okunniga försäljaren säger att modellen säkert funnits i ett halvår och kunden köper varan ändå.

 

Kunden fick alltså veta att det inte var den nya modellen innan köp. Då är det ju inte så att det ligger en annan vara i paketet när man kommer hem.

 

Men jag tycker naturligtvis han ska prata med dom i butiken ändå, för jag tycker säljaren har varit för okunnig för att svara på frågan som var vägledande för inköpet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart dom får. Det gäller att vara uppmärksam o medveten som konsument.

404249[/snapback]

 

Jag tycker inte det ska ligga i mitt intresse att forska reda på om butiken har det senaste inne och speciellt inte då jag också frågat.

Hursomhelst så kommer det ordna sig tackvare att en kompis ville köpa min iPod för 1000:- och då slipper jag åka dom 16 milen (tur och retur) för att kanske inte få ut ett öre för det. Jag ska beställa varan från Apple Store istället där dom vet vad dom snackar om!

Ännu ett misslyckande för Expert (och som någon sa så borde dom inte få heta så).

 

Om inte någon ska låna tråden till liknande frågor kan den alltså låsas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

taskigt. ytterligare en anledning till att inte köpa sånt här på såna där butiker. "Har funnits i säkert ett halvår" ja visst, bara sen i oktober 2005!!!

Man ska inte köpa saker av försäljare som uppenbart inte har nån aning om nånting.

 

Sen är det naturligtvis så att de gärna vill bli av med de gamla poddarna och tömma lagren innen de nya kommer...

404338[/snapback]

Men nu kom inte 1GB i oktober förra året och sedan va det väll i september förra året dessutom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, om du inte är uppmärksam nog att kolla efter vad det verkligen är du köper är det nästan rätt åt dig. Försäljaren sade ju klart och tydligt att den modellen hade funnits i mer än ett halvår, om du nu visste att det kom en ny iPod för bara någon dag sen, varför köper du den ändå? Är du dum eller? Aja, inte mina pengar.

 

 

 

Edit: Sedan kan det väl knappast vara Experts fel att dom inte får in produkter typ 3 dagar efter att dom utannonserats? De nya iPodarna har ännu inte kommit till Apple Store där jag bor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är bättre att göra som jag, beställa iPod direkt från Apple Store. Man får den levererad till dörren kostnadsfritt och dessutom, om man vill, få sitt namn ingraverat. :pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ALLTID köpa ALLA apples produkter från Apple store eller Apple centers. ALDRIG från Expert, On Off och annan skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu kom inte 1GB i oktober förra året och sedan va det väll i september förra året dessutom :)

404355[/snapback]

ja du ser, till och med det!

Men du har ju faktiskt helt rätt i att nano 1 GB inte kom samtidigt som 2 och 4. de hade ja glömt bort. ok det lär vara svårt att veta när alla produkter på expert är lanserade :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska ALLTID köpa ALLA apples produkter från Apple store eller Apple centers. ALDRIG från Expert, On Off och annan skit.

404456[/snapback]

Om alla gjorde på det sättet skulle ju kedjorna inte ta in Apples produkter så att man kunde får titta på dem (om man inte bor i en stad som har ett applecenter förstås).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär ser jag på det: Han ljög. Du får den nya. Om dom inte har den nya ska du ha pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter som helt självklart att du skulle få byta. Om man ställer en fråga och får fel svar och sen kommer tillbaks med produkten dagen efter eller så, så råder det väl knappast nån tvekan.

 

Byter de inte nanon direkt så kan du säkert få hjälp av kommunens konsumentrådgivare. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, om du inte är uppmärksam nog att kolla efter vad det verkligen är du köper är det nästan rätt åt dig. Försäljaren sade ju klart och tydligt att den modellen hade funnits i mer än ett halvår, om du nu visste att det kom en ny iPod för bara någon dag sen, varför köper du den ändå? Är du dum eller? Aja, inte mina pengar.

Edit: Sedan kan det väl knappast vara Experts fel att dom inte får in produkter typ 3 dagar efter att dom utannonserats? De nya iPodarna har ännu inte kommit till Apple Store där jag bor.

404412[/snapback]

 

Jag är inte insatt i iPod och visste knappt vilka modeller det fanns. Visste att min polare hade en och att jag ville ha en så jag frågade om det var den nyaste och han sa inte klart och tydligt utan - som jag skrev (det klart och tydligt däremot) - lite flyktigt sa att det var det nyaste.

Och jag sa att jag trodde dom släppt en ny modell för någon vecka sen men han påvisade att den funnits i ett halvår.

 

Men som sagt så löser det sig nu och jag har redan beställt den nyaste iPoden.

Kan ju säga att jag, efter ha använt iPoden en dag, är nöjd så det ska bli kul att bli stolt iPodägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man köper och betalar för en ny Saab 9fem och väl hemkommen upptäcker att det står 9000 därbak? Har man inga rättigheter då? Eller "får" man skylla sej själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som tur är så är konsumentlagen skriven till kundens fördel. Den förutsätter att säljaren är kunnig ( så kallad "expert".... :ThumbsUp: ) och att du är mer eller mindre en nolla. Du har all rätt i världen att hävda felköp och häva köpet. Du borde tom kunna få resan betald! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hoppas nu verkligen att du lärt dig att man inte handlar på expert. dom är allt annat än vad dom heter. och deras nya "STORMARKNAD" ska man definitivt hålla sig borta ifrån!! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade kollat Apples hemsida INNAN köpet så hade du inte suttit med skägget i brevlådan nu, men det visste du kanske redan.

 

Och hur kan du överhuvudtaget handla på Expert? Jag skulle inte ens köpa en kulspetspenna där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...