Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Parallell Desktop


pipopp

Rekommendera Poster

... tror jag det heter när man vill köra ett Windows-program på Macen.

 

Fråga: Måste man ha installera själva windowssystemet också, som behövdes för VirtualPC?

 

Samma fråga för BootCamp?

 

Eler räcker det med något av ovan nämnda program för att sedan tuta och köra med det Win-program man absolut behöver ( i det här fallet ett mycket specifikt program för industrimiljöer)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp du behöver windows, fast det finns ett program som heter crossover som funkar så som du syftar på men klarar inte alla program i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För BootCamp behöver du Windows XP med SP2, Parallel Desktops funkar med det mesta, även Linux. BootCamp körs snabbare, för Macen blir i praktiken en PC med det, medan Parallel Desktops körs i Mac OS X - så det blir två operativsystem som körs samtidigt. Paralells Desktops är smidigare, det är enklare att flytta data, dokument och så mellan de olika miljöerna. Macen behöver inte bootas om när man byter, som man måste göra med BootCamp.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

hur gör man om man vill ha saker från macen till windows då?

jag får det inte att funka... plz. hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man om man vill ha saker från macen till windows då?

jag får det inte att funka... plz. hjälp!

miljöerna är helt separerade för att inte mac-delen ska infekteras av windows-virus.

Med Parallels kan du dra filer till Parallels-fönstret när du kör i windowzised mode, men det enklaste är faktiskt USB-minne eller maila till sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man om man vill ha saker från macen till windows då?

jag får det inte att funka... plz. hjälp!

Använder du Parallels så finns det nåt som heter Parallels Network Folder eller liknande. Mha av denna mappar du helt enkelt upp en valfri folder i OS X som du sedan når från Windows (i Parallels) Därigenom kan du sedan lägga till/ta bort/ändra filer hur du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vart hittar jag den här "Parallels Network Folder" då? på macen (var i såfall) eller i windows:et ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min installation får jag upp två nätverksiconer på (Mac:ens) skrivbord, den ena innehåller (Mac_ens) hem-folder den andra Windows-foldern.

Om du tittar i WIndows Filemanager under 'Computers Near Me' borde uppkoppling ha skett till samtliga tillgängliga datorer i nätverket och det går bra att föra filer från ett till ett annat.

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj..... glöm det där med folder till Mac:ens hem-folder!

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med andra ord är det i windows jag skall leta. på macen har jag inte fått upp någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör man om man vill ha saker från macen till windows då?

jag får det inte att funka... plz. hjälp!

 

Menar du med Parallels? Är det med detta du kör Win? I så fall går du in under Edit > Virtual Machine i Parallels – Win måste vara avslutat. Sedan väljer du Shared Folders och väljer där vad och hur du vill dela. Jag har t ex en angiven folder i min dokumentmapp som heter MacPc (som skapats i Finder). Den väljer jag att dela genom att klicka i User-defined folders och lägga till denna. Sedan dyker den upp i Win XP. Jag delar endast denna mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den väljer jag att dela genom att klicka i User-defined folders och lägga till denna. Sedan dyker den upp i Win XP.

 

 

Tyvärr hittar jag inget sådant under där man valde shared folder...

resten är fixat nu iallafall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst micke_nkpg
Tyvärr hittar jag inget sådant under där man valde shared folder...

resten är fixat nu iallafall!

Hur gjorde du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att välja eller skapa en mapp att dela, och lägg den där du vill ha den. Att kalla mappen Mac - Pc kan ju var bra, den bör kanske ligga i Dokumentmappen.

 

Men sedan skulle jag föreslå nästan precis tvärtom mot vad Pal8 säger:

 

Starta Parallels. Starta Windows. Gå nu till menyn Devices i Parallels och välj Shared Folders. I dialogrutan som dyker upp: klicka på knappen Choose: då dyker den vanliga dialogrutan för filnavigering i Macen upp. Leta upp den mapp du har valt att dela. (jag gjorde inte de avslutande stegen när jag provade nyss, men man ska välj klicka på Välj och så småningom OK.)

 

Edit: den valda mappen kommer sedan att ligga i mappen "Shared Folders" på skrivbordet i Windows.

- - -

 

Jonte: det läge som du kallar Windowzised, är det det som heter Coherence i min Parallels? Som man kan välja i menyn View.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyare versioner av Paralells så kommer Win installationen upp som en delad enhet när du har den igång... Då kommer du åt allt på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat lite:

 

Jag kör numera Parallels 3.0 (senaste). Om jag väljer "OS Window" i menyn View (det är så jag brukar köra) så går det faktiskt att flytta filer direkt mellan Mac och Windows. Man får bara flytta lite på Parallels/Windows-fönstret så att Macens skrivbord syns. Och ta sig gott om tid: det dröjer en bra stund innan det lilla plustecknet (kopiera filer) syns när man drar filer från Mac till Windows. Beror väl på att jag har snålt med minne i MacMinin. Men det fungerar alltså att kopiera filer direkt. "Hade jag ingen aning om".

 

- - -

 

Zpider: Menar du att Windows skulle dyka upp som en enhet i sidofältet till vänster? Jag har bockat ur att visa Nätverk och Anslutna servrar, men skulle annars Windowsenheten dyka upp där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balooba: efter lite trixande fick jag upp Windows i vänsterfältet: men hos mig blev det som "Ansluten server", inte som en hårddisk.

 

Är det verkligen Parallels du kör också, så det inte är BootCamp?

 

Hur gör du i så fall för att få upp Windows som en hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ju båda, och har alltså skapat en FAT32-partition som då dyker upp som en separat enhet.

Vid konfigureringen av Parallels valde jag alltså BootCamppartitionen som Win-enhet.

Vill jag köra maxprestanda så kör jag BootCamp och till vardags Parallels.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
Balooba: efter lite trixande fick jag upp Windows i vänsterfältet: men hos mig blev det som "Ansluten server", inte som en hårddisk.

 

Är det verkligen Parallels du kör också, så det inte är BootCamp?

 

Hur gör du i så fall för att få upp Windows som en hårddisk?

Jag har erfarenhet av båda sätten att köra Windows på Mac.

 

Med Parallels

Efter att installerat Parallel tools är det enkelt att dra och släppa filer mellan fönster i båda systemen.

Det installeras även en delad nätverksenhet som visas som en genväg på Win-skrivbord. I Parallels anger man vilekn mapp som ska delas ut i Mac-iljön och det är den som genvägen pekar mot.

 

Med Boot Camp

Här ses windows-installationen som en hårddisk som vilken som helst HD. Det är bara att lägga över filer från vilken enhet som helst till denna HD. Man kan dock ej gå den andra vägen eftersom Win inte kan läsa Mac:s filsystem och ser därmed inga av Macens enheter. Det är en stor fördel ur virushänseende då inga virus "hoppar" från Win till Mac.

 

Jag hoppas detta klargjorde något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Jag vill även tillägga att dokumentationen för både Boot Camp och Parallels är mycket bra. När man köper Parallels följer flera instruktioner med om hur du ska gå till väga. Koster drygt 500 inkl moms och är mycket kompetent.

 

Dokumentationen till Boot Camp är givetvis inte lika uttömmande eftersom det är ett gratisprogram och dessutom en beta-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs ingen pinne.

Det har jag aldrig påstått heller, men ofta kan det vara enklare att göra på ett sätt som man gjort förut än att hitta ett nytt sätt att göra det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Boot Camp

Här ses windows-installationen som en hårddisk som vilken som helst HD. Det är bara att lägga över filer från vilken enhet som helst till denna HD. Man kan dock ej gå den andra vägen eftersom Win inte kan läsa Mac:s filsystem och ser därmed inga av Macens enheter. Det är en stor fördel ur virushänseende då inga virus "hoppar" från Win till Mac.

 

Jag hoppas detta klargjorde något.

Väldigt bra svar, dock så stämmer inte detta riktigt. Det stämmer om man valt FAT32 som format på partitionen, vilket man troligtvis inte gjort om man inte riktigt vet vad det är för skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt som stämmer i alla fall, är att Parallels just kommit ut med en uppdatering.

Installationen gick enkelt och bra och allt fungerar som tidigare utan några manuella omkonfigureringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...