Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur skriva över "Standard" utskriftsinställning?

Guzzer

Recommended Posts

Hej!

Har en bråkig skrivare på jobbet som skriver ut mina flersidiga dokument i omvänd ordning, så att sista sidan hamnar överst i den utskivna pappersbunten. Detta går att åtgärda i inställningen "Pappershantering" när jag tar "Skriv ut", men jag skulle gärna vilja spara detta i inställningssettet "Standard", men det har man inte rätt att skriva över.

Denna inställning (Standard) ligger såklart i någon .plist-fil någon stans, men VAR?? Jag VILL ändra!

//Tobias

Beror nog på vilken skrivare som du har ?

Mest naturligt vore väl (?) att den senaste inställningen som du gjort sparas. Om den inte gör det kanske någon plist- fil blivit skadad?

Sitter också i Macnätverk. Det är skrivarens inställningar som gäller hos oss. Inte lokala inställningar på burken. Man kan välja skrivare, utskriftssätt o s v, men inte ändra skrivarens preferenser. Det är nog rätt självklart, annars skulle alla gå in och härja med sånt.

Men det kanske går, om nu it-teknikern inte har spärrat det:

1. Gå in under Systeminställningar, välj Skrivare och fax.

2. Klicka på aktuell skrivare i listan till vänster.

3. Klicka på rutan Skrivarinställning... till höger i mitten, ungefär.

4. Det kommer upp en dialogruta där Installerbara alternativ kommer upp.

5. Om det är blankt här är det dags att bita i byxfickan och knyta näven om det sura äpplet.

Tack för svar... men jag tror ni missuppfattar vad jag vill göra. Alltså: När jag tar "skriv ut" från mitt program dyker utskriftsdialogrutan upp. Längst upp i den väljer jag vilken skrivare jag vill skriva ut på, nedanför detta finns "Förinställning" där man har en "Standard" och även möjligheten att spara egna. Denna "Standard" fördefinerar alla inställningar man kan göra utskriftsdialogen, t ex i vilken ordning sidorna skall skrivas ut. Det är denna "Standard"-förinställning jag skulle vilja låsa upp och ändra i (den är nämligen skrivskydad och går normalt inte att skriva över).

Jag har på sätt och vis löst mitt eget problem genom att skapa ett eget förinställningssett och utskriftsdialogen verkar minnas att det är den jag vill ha förvald (och inte "Standard")

//T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...