Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Partionera


Hugeman

Rekommendera Poster

Finns det något liknande program till Mac OS X som PartitionMagic? Är lite grön, har nästan aldrig använt Mac OS X.

 

Får min nya iMac om några veckor och njuter inte direkt av spara mina filer på samma partition som som systemet ligger på. Vill ju kunna installare om utan att bli av med all musik etc.

 

Eller stöder skivverktyg detta? Vill alltså partitionera upp hårddisken utan behöva installera om det första jag gör. Har inte ens en aning om hur man installerar om under Mac OS X, gjorde det ett antal ggr under min förra Mac-era. Men det var på 7.5-tiden :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skivverktyg stöder det inte, dock ska diskutil göra det. Men det är jättekrångligt. Finns även dyra program som kan fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt dum fråga. Men det går inte att partionera med hjälp av Boot Camp och sedan komma åt den partitionen ifrån Mac OS X och formatera den med Mac OS X:s filsystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå din önskan ATT partionera?

 

Du kommer väl knappast att installera om speciellt ofta?

På 15 år och 5 (?) macar har jag av nödtvång tvingats en endaste gång .....

 

Om du delar upp ipartioner blir det ju strul när en partition är full och den andra har utrymme kvar.

 

Är du väldigt rädd om filerna är det bättre att göra en backup på ett externt medium, t ex en FireWire disk.

 

Min lilla åsikt. :ThumbsUp:

 

[stavfel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du oroar dig lite väl mycket.

Det händer att man kan behöva installera om Mac OS X, men då gör man en Arkiv/Install, och alla program, musik osv behålls intakt.

 

Visst kan du partionera hårddisken från början, och ha Systemet på ena partitionen och lägga bilder och musik på den andra om du så vill. Vilket som, man skall alltid se till att ta backup på allt man själv tillför sin hårddisk, så vid en ev krasch eller ominstallation har man en dublett på sin externa backupdisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du oroar dig lite väl mycket.

Det händer att man kan behöva installera om Mac OS X, men då gör man en Arkiv/Install, och alla program, musik osv behålls intakt.

 

Visst kan du partionera hårddisken från början, och ha Systemet på ena partitionen och lägga bilder och musik på den andra om du så vill. Vilket som, man skall alltid se till att ta backup på allt man själv tillför sin hårddisk, så vid en ev krasch eller ominstallation har man en dublett på sin externa backupdisk.

403329[/snapback]

 

Kanske är så att jag oroar mig lite mycket. Men efter att ha levt några år i windows-världen så har det ju varit så att en öderstigen installation eller att det räcker med att datorn går i vila lite olyckligt så är windows-installationen körd och ingen återvändo finns och då har det var rätt skönt med en extra partition för att slippa hålla på med backupen hela tiden :)

 

Jag får helt enkelt lita på er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...