Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Då har man blivit med iPod och iMac!


Pennywise

Rekommendera Poster

Tja...då har man äntligen blivit med iPod och iMac. Mycket nöjd än så länge förutom en sak. Ljudet på iMacen är väldigt lågt när jag använder externa högtalare. När jag använder min pc-laptop så är ljudet högt men när jag kör med iMacen (även med max inställning på ljudvolymen i kontrollpanelen) så blir det långt ifrån lika högt som min pc-laptop.

 

När jag spelar musik på pc-laptopen så är volymratten på högtalaren på 40% och ljudet är rejält högt, för att få samma höga ljud när iMacen är inkopplad behöver volymratten vara på 100%...

 

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är så att Apple inte har satsat ngn större energi på en intern förstärkare utan om man vill satsa på ett externt ljudpaket så behövber den en ordentlig förstärkare på utsidan.... liksom.

Själva kvaliteten på ljudet är det nog ingen fel på men man måste förstärka upp signalen.

 

Jag har testat en del pc-ljud anläggningar och man bör skaffa en ordentlig anläggning. Jag hade ett liknande problem och satsade till slut på ett Logitech 5500 med optisk/digital överföring och det fungerar strålande och nästan skakar loss himmlen från sina fästen.

 

Det beror alltså till en stor del på vad man kopplar till. På den PC som du hänvisar till kanske det finns ett litet men dock slutsteg i datorn som är tänkt att driva inte bara ett par hörlurar utan också små högtalare.

 

Så kan de va!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac lämnar vanlig "line" -nivå på signalen (0.707Vrms), dvs. samma nivå som tuners, cassettdäck med mera.

Det är inte ovanligt att ett pezekort lämnar högre nivå, mer likt CD-spelare vilka ligger på >1Vrms

 

Därför :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac lämnar vanlig "line" -nivå på signalen (0.707Vrms), dvs. samma nivå som tuners, cassettdäck med mera.

Det är inte ovanligt att ett pezekort lämnar högre nivå, mer likt CD-spelare vilka ligger på >1Vrms

 

Därför :-)

403129[/snapback]

 

Ok, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...