Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes för Windows: succé eller pannkaka?


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Apple håller som bekant på att utveckla en version av iTunes och dess integrerade tjänst Music Store för Windows. De senaste ryktena gör gällande att denna version är nära. Redan 15:e oktober väntas hela paketet lanseras.

 

Tror du att Apple kommer att ha en chans på Windowsplattformen, mot gamla pc-rävar som Dell och Napster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart...

Jag har en pc med windows XP. Jag sitter spänt vid datorn och väntar på iTunes för Windows. Vi har eMac och PowerMac i skolan och det är en fröjd att sitta vid dem och arbeta med grafiska projekt.

Tänk om Apple kunde släppa panther till PC... Skulle vara först i affärerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Nja, det blir nog mest iPod-ägare till att börja med. För Apple dumpar väl MusicMatch iom detta?

Jag har inte hört något officiellt men allt annat vore ju otänkbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Antar att det finns en hel del "snabba" pengar att tjäna på det här. Det måste vara det som gör att Apple och Dell m fl går in så hårt i matchen. Jag tror att Apple har en reel chans att ta hem en ganska stor del av PC-kakan, förutsatt att iTunes fungerar lika bra som på Mac:en. Butiken är redan inkörd och fungerar, och så var den först, det är en fördel. Sen beror det naturligtvis på vilket utbud de konkurrerande butikerna kommer att ha. En hel del musik finns, men mycket saknas.

 

Om något år kommer säkert Microsoft att ha en inbyggd butik i sin Media Player och då är det förstås GoodBye till många PC-kunder i iTunes MusicStore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

itunes är ett bättre program än något liknande jag provat på windoze. å andra sidan minns vi dilemmat med Betamax. utan massivt stöd av lättillgängliga låtar, filmer, bilder, whatever, så dör vilken fantastisk maskin som helst.

 

den enda verkliga "killer app." som finns är ju faktiskt musik, film, konst, dvs kommunikation mellan människor i alla dess former, etc. dom flesta andra sk. killer apps. handlar ju bara om att förmedla.

 

(oj vad filosofisk man kan bli efter bara _en_ kopp kaffe... ;-) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att Apple kommer att ha en chans på Windowsplattformen, mot gamla pc-rävar som Dell och Napster?

Det största hotet är väl Microsoft. Om MS bestämmer sig för att det inte skall vara bra,då kommer en WindowsUpdate som ser till att iTunes slutar funka bra, så är det.

 

Jag kör WinUpdate på den XPSunklaptop jag har för testa vissa saker mot windows och har varit spännande upplevelser ;-)

 

Efter install som kommer en "wizard" fram och talar om att "det finns onödiga saker på skrivbordet som den vill ta bort.", och vipps fanns inte längre QuickTime Player på skrivbordet

 

Undrar varför??

 

MS gillar tydligen inte QT, som man "plockade bort 'aliaset'", och återställde alla filemappings till Win Media Player.

 

Så, än en gång. iTunes framgångar beror helt på vad microsoft gör i sina WindowsUpdates.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JAG har faktiskt, tro det eller ej, testat en TIDIG version av iTunes till Windows.

(min bror fick tag på det på ngncarracho server)

 

den versionen kunde man bara lägga till en låt i taget i biblioteket, inte ta bort dom igen...men det gick spela dom ;D

 

 

jag tror det blir kanon...jag vet många av mina Windows.kompisar som suttit vit min mac och älskat iTunes....jag tror inte apple får några problem där ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många mp3-spelare och dylikt till pc, jag tror att det blir svårt att övertyga pcnördar att använda Apples produkter om det inte är absolut nödvändigt... som det antagligen kommer bli för iPod ägare som kör Windows. Övriga kommer nog inte att bry sig speciellt mycket. WinAmp känner alla till, och det är en produkt de gillar. iTunes kommer dessutom att se feldesignad ut i Windows XP.

 

En av de bästa fördelarna med iTunes enligt mig är integreringen med övriga "iProgram". Det blir det ju inte mycket av på pc! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

feldesignat? vad menar du?

 

om du menar att det inte kommer "passa in" så har du fel...:P

den version jag testade s¨g ut precis som på maccen å "passade" in fin fint :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många mp3-spelare och dylikt till pc, jag tror att det blir svårt att övertyga pcnördar att använda Apples produkter om det inte är absolut nödvändigt...

iPod är världens mest sålda mp3-spelare. Så en del verkar inte ha några problem med att använda Apple grejer.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om MS bestämmer sig för att det inte skall vara bra,då kommer en WindowsUpdate som ser till att iTunes slutar funka bra, så är det.

Skitsnack! sluta upp med att läsa slashdot.org, du får en massa paranoida ideer i huvudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt många mp3-spelare och dylikt till pc, jag tror att det blir svårt att övertyga pcnördar att använda Apples produkter om det inte är absolut nödvändigt...

iPod är världens mest sålda mp3-spelare. Så en del verkar inte ha några problem med att använda Apple grejer.

:-)

Nej, det är sant, men tar du antalet windowsanvändare och delar det på antalet sålda iPods så bli nog siffran 0,någonting. Det är klart, i absoluta tal så blir det ju en del men det lär knappast räcka för att räknas som succé. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

feldesignat? vad menar du?

Det ser kanske lite ut som att köra en Skoda med skinnsäten. ;)

Det fungerar men, det skär sig!

 

Inte för att jag tror att Windowsanvändarna tänker på det, men jag gör det! (w00t)

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack! sluta upp med att läsa slashdot.org, du får en massa paranoida ideer i huvudet.

- Du menar att WindowsUpdate 3 Augusti 2003 som radera Quicktime 6.2 "genvägar" samt ställde om filemappings var en slump?

- Du menar att MS Java som vägrar exekvera Javakod som ej är kompilerad på Windows är en slump?

- Du menar att frontpage som tappar sista </TABLE>-taggen är en slump?

- Du menar att den ingengör som vittnade mot m$ i rättegången on CODE-101 men som blev sparkad samma sekund som han uttalade sig efter det att domaren sagt de smått berömda order "Sir, I want to remind you that you are under oath. Now, repeat the question." Sedan talande han om precis allt han visste om Code 101, men det ogiltigförklarades eftersom han tekniskt inte längre var anställd hos M$, att detta också var en slump?

 

Microsoft gör precis som dom vill (et är deras OS), och de låter precis de programvaror dom inte vill se haverera.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Det finns väldigt många mp3-spelare och dylikt till pc, jag tror att det blir svårt att övertyga pcnördar att använda Apples produkter om det inte är absolut nödvändigt... som det antagligen kommer bli för iPod ägare som kör Windows.

Till skillnad från de flesta Macanvändare vet de flesta pc-användare inte varför de använder Windows. De har inte satt sig ner, funderat på vad de gör, vad de gillar och vad de ogillar, vägt för och nackdelar och kommit fram till att "det är en Dell med Windows XP jag ska ha". De har sagt till sig själva "jag måste ha data" och sen hoppat på ett bra erbjudande.

 

Det som avskräcker dem från att använda iPod är priset, inte att den är gjord av Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ALLA mina bekanta (pc-kompisar) som har sett min iPod vill ha den. När jag säger att det är en mp3-spelare med 10GB så hoppar dom i taket. 10GB!!? Ja, det är en hårddisk i. Designen, att den är lätt att använda, att den är rymlig, att man kan ha den som transportdisk osv.. allt det gör att dom inte ens blinkar för priset. 3500kr, men det är inte så dyrt, brukar dom säga. Så kollar dom upp nån konkurrerande pryl för 2700kr och inser snabbt att det är ändå iPod dom vill ha ändå och är beredda att betala lite mer.

 

Jag tror iTunes + iPod + MusicStore kommer sälja bra på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet företag i New York, US har stämt ett stort företag, Microsoft. Det lilla företaget säger att det större företaget inte får sälja nedladdningsbara saker över internet därför att det strider mot det lilla företagets patent.

 

Läs mer om den underliga patent stämningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...