Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Programmering i Java

janh

Recommended Posts

Du har redan allt som behövs. Javac och java från terminalen.

Ok, men vad gör med dem? Jag verkar inte kunna skriva kod direkt i terminalen.

402745[/snapback]

Ladda hem Smultron att skriva java-koden i. Koden kompilerar du sedan i Terminalen, med kommandot javac och exekverar jar-filerna som bildas, med kommandot java.

Glöm inte att du kan dra in filerna i Terminalen i stället för att skriva in hela sökvägen, både när du kompilerar och exekverar kod.

Jag ska precis börja en nybörjarkurs i Javaprogrammering och undrar vad man behöver för att komma igång? Jag har OSX 10.4.7

402723[/snapback]

Java editerings programet Eclipse är grymt bra och funktionellt!

http://www.eclipse.org/

i själv programet så finns det toutorials för hur man använder det.

Lyckatill

//Tim

Tack, nu kanske det börjar närma sig. Men jag har några frågor till:

1. Hur gör jag om jag är i terminalen och vill förflytta mig mellan olika mappar?

2. När jag kompilerar en fil bildas en jar-fil vilket jag antar är som det ska. Men när jag försöker exekvera den med java så får jag meddelandet:

"Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError:"

why?

3. När jag försöker kompilera en annan fil som innehåller bokstaven ä får jag meddelandet att det är en illegal bokstav. Hur kan man åtgärda detta?

Varför så avancerat?

Kör direkt XCode. Eclipse är bra, men är mer dimensionerat för större uppgifter, inte mindre småapplikationer. XCode med Java AWT är perfekt (du får java AWT till när du installerar)

1) cd

~/ - Hemmamapp

/ - Absoluta rooten (kräver administrationsbehörighet för att ändra något här!)

../ = tillbaka en mapp

./ = nuvarande mapp

T ex:

cd Documents

(eller:

cd ./Documents)

2) Använd XCode så fixar programmet det åt dig.

3) Du kan använda å ä ö, och andra internationella tecken i textsträngar och kommentarer. Använd däremot inte dem i variabelnamn, funktionsdefinitioner eller klassnamn, tja, använd dem endast i strängar och kommentarer. T ex:

// FEL!
int dettaÄrEttHeltal = 4;
// Korrekt
int dettaArEttHeltal = 4;
// Ännu mer korrekt
int thisIsAnInteger = 4;

Jag vill tipsa dig om programmet BlueJ. Det är väldigt bra att ha då man lär sig Java.

Xcode tycker jag personligen inte alltför mycket om då det gäller Java. Xcode arbetar onödigt avancerat med filerna, då är det enklare att kompilera i Terminal med kommandot javac eller med ett knapptryck i BlueJ.

• 1 month later...

Bumpar denna tråden, då jag redan fått en del hjälp i den. Fastnade för BlueJ, det verkar enkelt och bra. Att kompilera filerna fungerar utmärkt i programmet, men jag lyckas inte köra dem. Har testat att skapa .jar filer, men de går inte att öppna med något program. Likaså dra in filerna i terminal och skriva "java", men då får jag felmeddelandet:

Last login: Fri Nov 3 14:41:18 on ttyp1

Welcome to Darwin!

11-11-111-11:~ andreasbrynolf$ /Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/O\314\210vning\ 7/D7-2/complexmain.java java

-bash: /Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2/complexmain.java: Permission denied

84-55-116-19:~ andreasbrynolf$

-HJÄLP.

Mvh, Andreas

Du verkar skriva det hela i fel ordning. "java" ska stå före filen du ska köra. Och du ska köra det på "*.class" filen.

cd-a fram till rätt katalog, tex

cd /Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2

kompilera med (om du inte redan har complexmain.class i den katalogen):

javac complexmain.java

kör med:

java complexmain

(tror man ska utelämna .class).

Funkar det inte så hör av dig så går vi vidare...

Hummm, tror jag gjorde så som du beskrev det, men fick såhär:

/Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/O\314\210vning\ 7/D7-2/ javac complexmain.java

-bash: /Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2/: is a directory

Egentligen så behöver jag inte kompilera det, då jag redan gjort det i BlueJ. Däremot vill jag testköra mitt program. Man kan skapa en .jar-fil i BlueJ, men hur öppnar man den?

Mvh, Andreas

Lite sidofråga:

Varför inte bara använda xCode, är ju bara att klicka igång…

Borde väl vara optimalt för nybörjare?

427754[/snapback]

Precis, precis och precis! :)

En .jar file är en zippad fil som innehåller en eller flera .class filer (lite lätt förklarat). Detta behöver du inte skapa för att testköra din .class fil. Bara ställ dig i rätt katalog (där filen ligger) och skriv : java filnamnutanandelse

Hummm, tror jag gjorde så som du beskrev det, men fick såhär:

/Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/O\314\210vning\ 7/D7-2/ javac complexmain.java

-bash: /Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2/: is a directory

Egentligen så behöver jag inte kompilera det, då jag redan gjort det i BlueJ. Däremot vill jag testköra mitt program. Man kan skapa en .jar-fil i BlueJ, men hur öppnar man den?

Mvh, Andreas

427744[/snapback]

Du verkar ha fått lite begrepp fel.

javac och java är program som är åtkomligt över allt tack vare miljö-inställningar. Du kan altså var som helst i terminalen skriva java eller javac och starta ett av dessa program.

Dina filer "complexmain.java" och "complexmain.class" är INTE åtkomliga över allt, utan antingen måste man i terminalen stå i rätt katalog - i ditt fall kommer man dit genom att skriva:

cd "/Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2/"

Eller så kommer man åt dina filer genom att ange en sökväg dit. Detta kan vara en relativ eller en absolut sökväg. För att till exempel köra javac på din java-fil med en absolut sökväg skriver du så här:

javac "/Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2/complexmain.java"

Så, skriv exakt så här så ska det nog fungera:

cd "/Users/andreasbrynolf/Documents/Skola/Programmering/Övning 7/D7-2/"

javac complexmain.java

java complexmain

Notera att "-tecknen runt sökvägarna är för att du har mellanslag i katalognamnet för "Ovning 7"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...